PlayStation 5 Pro ar putea fi de cel puțin 2 ori mai rapidă decât varianta standard
Noua consolă se va lansa, cel mai probabil, la sfârșitul anului

Se pare că Sony lucrează la un model PlayStation 5 Pro, care ar putea include un GPU mult mai puternic, de cel puțin 2 ori mai rapid pentru anumite sarcini decât modelele existente de PS5. YouTuber-ul Moore’s Law is Dead a publicat un document despre PS5 Pro, numit de producător Trinity, pe care susține că l-a primit de la surse din interiorul Sony.
Tom Henderson de la Insider Gaming confirmă veridicitatea informațiilor: ”Vorbind cu surse, care au dorit să rămână anonime (…) putem confirma că documentația apărută pe canalul YouTube Moore’s Law is Dead este reală”.
Ce ar aduce nou PlayStation 5 Pro
În documentul prezentat apar 3 caracteristici cheie:
- GPU-ul este mai mare, folosește memorie de sistem mai rapidă și procesarea grafică este cu 45% mai rapidă decât pe PS5.
- Trinity (PlayStation 5 Pro) are o arhitectură pentru Ray Tracing mai puternică, cu viteza de 2, 3 ori mai rapidă decât pe PS5 și în anumite cazuri de până la 4 ori mai rapidă.
- Are o arhitectură personalizată pentru machine learning cu o capacitate de procesare 300 TOPS, pentru calcule de 8 biți, adică 300 de trilioane de operații pe secundă pe date de 8 biți. Arhitectura este utilizată pentru soluția de upscaling / anti-aliasing, numită Playstation Spectral Super Resolution (PSSR).

Upscaling-ul se referă la procesul de mărire a rezoluției unei imagini sau a unui video, îmbunătățind astfel calitatea vizuală. PSSR este descris ca o versiune îmbunătățită cu machine learning a Temporal Anti-Aliasing Upscaler (TAAU). Tehnologia este similară cu DLSS (Deep Learning Super Sampling) și FSR (FidelityFX Super Resolution) și suportă formatul HDR12.
Documentul tehnic menționează 67 de teraflops de calcule cu virgulă mobilă pe 16 biți. Acest lucru se traduce prin aproximativ 33.5 teraflops de calcul cu precizie simplă. Un teraflop este o măsură a performanței unui computer și reprezintă un trilion de operații în virgulă mobilă pe secundă. Cu cât numărul de teraflops este mai mare, cu atât puterea de procesare a consolei este mai mare.
Versiunea standard de PS5 este o consolă de 10.28 teraflops. Compararea directă a performanței prin teraflops între aceste console este complicată datorită schimbărilor în arhitectura RDNA de la AMD.

PSSR necesită aproximativ 250MB de memorie, o parte provenind din biblioteca de sistem și o parte din joc, și realizează upscaling-ul de la rezoluția 1080p la 2160p în aproximativ 2 milisecunde, cu mențiunea că optimizările sunt în curs, astfel că s-ar putea observa o reducere a timpului de procesare în viitor. Mai mult, dezvoltatorii intenționează să adauge într-o versiune viitoare a Kitului de Dezvoltare Software (SDK) capacitatea de a suporta rezoluții de până la 8K.
Cu o dată de lansare anunțată neoficial pentru sfârșitul anului 2024, comunitatea jucătorilor pe console are multe motive să aștepte cu nerăbdare următoarea versiune a platformei PlayStation, dacă toate aceste informații se dovedesc adevărate.