Overwatch este prototipul unui nou gen joc – O pagina de istorie este scrisa sub ochii nostri

In ultima perioada, cel putin in ultimii cinci ani, un nou gen de joc si-a facut aparitia sub ochii nostri fara sa bagam de seama. Blizzard au intuit bine piata si le-a mers, asa cum le-a mers si in trecut cu Diablo, punandu-si amprenta pe RPG-uri, asa cum a fost si cazul Hearthstone sau cazul Warcraft.
Fiecare din aceste IP-uri imprumuta de la alte francize mult mai populare, Warcraft din universul Warhammer, Diablo din DnD, Hearthstone din Magic the Gathering si tot asa. Important nu este faptul ca au adaptat sau nu folclorul sau o mecanica de joc sau concept de gameplay al unui alt univers. Ci felul in care fac asta.
Sunt printre putinele studiouri cu adevarat originale ramase in viata daca e sa analizam cu atentie. Multe dintre ele nu si-au pastrat formula originala. Au fost acaparate de publisheri, unii au plecat din industrie si tot asa. Totusi Blizzard au refuzat sa depuna armele. Iar asta in acest moment le da un insight in piata destul de interesant.
Fac parte din garda veche de dezvoltatori si au exprienta necesara sa poata sa implementeze un proiect nou fara prea mult efort, cel putin din punct de vedere al conceptului initial, dar ceea ce ii ajuta cel mai mult este sinergia Michael Morhaime – Chris Metzen care pune in miscare intreg studioul.
Am avut ocazia sa ii intalnesc in urma cu cativa ani la Blizzcon si un lucru pe care il tin minte este ca atat Morhaime, cat si Metzen erau persoane extrem de atente si receptive, atat cu noi jurnalistii, cat si cu proprii angajati.
Hearthstone a fost initial un concept de joc aruncat prin birou. Overwatch, prototipul acestui nou gen de joc, preia idei din Project Titan.
Sunt foarte multe idei pe care Blizzard, ca o entitate, le-a adaptat la propriul stil si a livrat intregi universuri, ce pot rivaliza in folclor si densitate de personaje cu Marvel sau DC. Se poate argumenta ca poate nu exista o idee originala intr-un joc Blizzard, la fel de bine cum se poate argumenta ca acel gameplay este finisat la dementa, functioneaza – de cele mai multe $%^#$% errori 37 – aproape perfect si este imbracat intr-o poveste senzationala!
Acest gen de… clarviziune s-ar putea numi, a ajutat studioul sa dezvolte hit dupa hit, demoland recorduri si stabilind noi standarde. Iar Overwatch, cel putin in opinia mea, este prototipul Hero Shooter-ului!
Pana acum multi producatori au cochetat cu ideea. Valve cu TF2 sunt cam bunicii genului, oferind scheletul acestui tip de gameplay. Pana si Borderlands s-ar putea incadra intr-un promotor involuntar al genului, personajele sale avand intr-o oare care masura influenta in subconstientul general al gamerului.
Dar ce este Hero Shooter-ul in opinia mea?
O combinatie extrem de armonioasa de Shooter si MOBA! Sunt doua genuri clar definite de acest joc. Shooter-ul … ei bine este perspectiva jocului, acolo este cam greu sa umbli si MOBA pentru ca in esenta obiectivele pe harta seamana foarte mult cu un MOBA pur sange! Mai putin hoardele interminabile de minioni. Dar pentru aia avem TitanFall! (Smack talk this early… low man)
Smite este prea MOBA sa fie un Hero Shooter. Monday Night Combat ar fi avut o sansa, dar ceva nu capta atentia generala a jucatorului. Overwatch pe de alta parte propune o abordare mult mai simplista. Hitbox-urile sa fie nene cat Casa Poporului, fara sange pe pereti (Dar poate exista niste modderi generosi? Zic si eu) si mai ales cu o abordare ce imi aduce aminte de felul in care Apple interactioneaza cu proprii clienti.
Blizzard au dorit sa atinga cu Overwatch cel mai mic numitor comun… si au reusit!
Exista un erou pentru orice fel de jucator in acest moment. De la cel care a jucat numai MOBA toata viata lui, pana la „prea pasionatul” de Counter Strike.
Overwatch este gandit sa fie un univers inclusiv pentru orice fel de jucator, indiferent de natura sa, iar asta atrage. Banuiesc ca sunt foarte multi fani ai genului shooter care s-au uitat cu jind la un meci de LOL sau DOTA 2 si s-au gandit cum ar fi daca ar fi skill-based si s-ar vedea first person. Overwatch asta ofera. (Iar la skill based ma gandesc la ideea de a avea doua axe de tintire, pana nu tot internetul interpreteaza ceea ce am spus mai devreme! Mai mult de o axa inseamna mai multa iscusinta in a nimeri oponentul. Matematica pura!)
Este simplu de invatat, greu de stapanit. Jocul are un meta destul de fioros in spate, cu toate ca nu exista iteme pe care sa le cumperi, un sistem de level up, ci doar abilitatile personajului tau pe care nu ai cum sa le imbunatatesti.
Asta il face usor de invatat! Ai toate pop-up-urile pe ecran. Butoanele sunt mari, sa le vezi si din canapea, ba mai mult sunt si notate cu tasta sau butonul aferent. Asta ca Blizzard sa fie siguri ca vezi ca ai doar cinci butoane de apasat pentru ca eroul tau sa faca chestii. Felul in care folosesti acele abilitati si cand face diferenta aici.
Momentan nu exista o sinergie intre personaje. In filmuletul de prezentare, Winston o arunca pe Tracer in aer, iar aceasta in timpul sariturii ataca. Acest gen de sinergie parca ar diferentia genul si mai mult dupa parerea mea. Dar probabil un alt joc va face asta mai bine la un moment dat si va iesi in fata ca un nou inovator. Cine stie, poate chiar Blizzard vor implementa aceasta mecanica de joc in viitor.
Cert este ca de acum incolo vor aparea zeci de clone de Overwatch. Si cand spun clone de Overwatch, nu ma refer la Battleborn, joc care nu are nici in clin, nici in maneca ceva in comun cu Overwatch. Poate perspectiva si elementele MOBA. Din pacate Overwatch are o cu totul alta abordare, mult mai simplista, pe cand Battleborn bate spre Smite bine de tot. Ca gen, evident!
Intai o sa vedem clonele de Android.
Satul fara caini cand vine vorba de mobile este primul la apel. Apoi clonele flash, care propun noi mecanici care sa rupa Newground-ul in doua. Sa nu uitam chinezi si coreeni, care vor face evident un spin off mai putin popular in tarile de origine, urmand sa fie adus si peste ocean cand deja Nexon si Webzen se scalda in bani. Apoi urmeaza cock fight-ul intre studioul X, care vine cu o formula reinventata a jocului si studioul Y care lanseaza in aceeasi perioada un joc cu o mecanica similara, care si el doreste o particica din piata de Hero Shooter.
In tot acest timp, Blizzard o sa rada cu lacrimi pana la banca de mai multe ori, pentru ca si ei saracii au spart pusculita cu Overwatch si mulg cat pot saracutii de ei din cel mai jucat MMO de pe planeta. Chiar si asa, Overwatch este un exemplu ce va fi urmat in piata de mai multi publisheri mari. Nu acum, dar in cativa ani clonele, mai mult sau mai putin evidente, o sa isi faca simtita prezenta… si poate atunci, genul nu o sa se numeasca Hero Shooter, cu toate ca termenul este aruncat din ce in ce mai des in ring, poate o sa se numeasca altfel. Dar pana la urma tot Team Fortress 2 si Overwatch vor fi parintii involuntari ai unui nou gen de joc.
Cat despre posibilitatea ca Overwatch sa devina eSports… „Shit son, bring it on! That is gonna be epic!”