OpenAI a anunțat marți, 20 august, un parteneriat cu Condé Nast, unul dintre cele mai mari trusturi media la nivel global, pentru a integra conținut din publicații de renume precum Vogue, The New Yorker, GQ și altele, în produsele sale, inclusiv ChatGPT și noul prototip, motorul de căutare SearchGPT.
OpenAI colaborează deja cu publicații precum The Atlantic și compania News Corp, umbrela unor publicații precum The Wall Street Journal, The Times, The Sun și New York Post, pentru a integra conținut în SearchGPT.
Condé Nast se alătură astfel unui grup în creștere de editori, inclusiv Associated Press, Axel Springer și Financial Times, care colaborează cu OpenAI pentru a integra jurnalismul în serviciile AI. Această inițiativă vine într-un moment în care organizațiile media se confruntă cu probleme din cauza lipsei de viziune și flexibilitate, coroborate cu ascensiunea platformelor digitale și a rețelelor sociale.
Prototipul SearchGPT, lansat recent de OpenAI, este proiectat pentru a oferi utilizatorilor răspunsuri rapide și precise, bazate pe surse clare și relevante. Acesta integrează capabilitățile modelului conversațional cu informații colectate de pe internet, permițând utilizatorilor să acceseze direct articole și reportaje detaliate din sursele originale.
Parteneriatul demonstrează importanța crescândă a tehnologiei AI în peisajul media și sugerează o direcție în care atât giganții tehnologici, cât și organizațiile media vor colabora tot mai mult pentru a aduce știri și informații publicului.
Va rezolva OpenAI cu ChatGPT și SearchGPT problemele presei ?
Sigur că parteneriatele ajută la situația financiară a presei, dar acestea nu sunt neapărat suficiente.
Parteneriatul cu AI este, într-o anumită măsură, similar cu motorul de căutare Google și cu promovarea pe Facebook. În ambele cazuri, aceste platforme tehnologice, care au transformat modul în care conținutul media este descoperit, distribuit și monetizat, au avut un impact major asupra presei.
Google a revoluționat accesul la informație, permițând utilizatorilor să găsească rapid conținut într-o mare varietate de surse. A fost o schimbare majoră pentru presă, care anterior depindea de mijloacele tradiționale de distribuție, cum ar fi vânzările de ziare sau abonamentele.
Dar surpriză, succesul Google a venit cu un cost pentru publicații. Deși Google a crescut vizibilitatea știrilor și a generat trafic pentru site-urile de știri, compania americană a încasat majoritatea veniturilor din publicitate, lăsând publicațiile să strângă firimiturile. În esență, Google a devenit un intermediar între utilizatori și conținutul media, determinând presa să-și regândească strategiile de monetizare și de distribuție.
Similar, Facebook a transformat peisajul media, oferind publicațiilor o platformă pentru a ajunge la audiențe largi prin intermediul rețelelor sociale. Promovarea pe Facebook a permis, publicațiilor să își distribuie conținutul mai rapid și mai eficient decât oricând, însă această dependență de algoritmii de distribuție ai platformei a creat noi provocări.
Facebook viralizează un anumit tip de conținut, ceea ce poate duce uneori la devalorizarea jurnalismului și la dezinformare. În plus, schimbările frecvente ale algoritmilor de distribuție au destabilizat multe publicații, care au văzut cum traficul lor scade brusc, fără avertisment. Și Facebook a absorbit o mare parte din veniturile din publicitate, forțând publicațiile să găsească noi surse de venit.
Acum, când trusturile de presă își îndreaptă privirea spre AI (OpenAI), înseamnă că n-au învățat nimic sau că nu au altă soluție?