Oare Apple mai inoveaza? De fapt… mai are nevoie sa inoveze?
Inainte ca cineva sa imi dea acatiste la biserica, sa transforme sectiunea de comentarii intr-un flame war sau sa isi innoade izmenele de draci si sa se rasteasca la bietul redactor pentru ca are o opinie diferita de a lui, am sa anunt ca acest articol este doar o invitatie la dialog. Nu o instigare la „cruciada de brand” sau la aratat cu degetul. Oare Apple mai inoveaza? Mai aduce chestii noi si revolutionare pe piata?
Dupa o discutie pe care am avut-o cu un amic aseara am luat decizia sa revad keynote-ul, detasat, la rece. Asa ca mi-am pus o cana de cafea, mi-am luat niste chipsuri si m-am apucat sa ma uit la event. Iar la final o singura intrebare se lovea in capul meu… „OK… si ce este cu adevarat nou?”
In parte acest keynote nu a facut nimic altceva decat sa imi intareasca impresia ca Apple in ultimi ani nu prea mai inoveaza in adevaratul sens al cuvantului (bine… cine o face?! Doar ca de la Apple poate ca asteptarile sunt mai mari), ci doar adapteaza niste servicii pe platforma proprie, servicii care existau deja pe alte platforme. Evident, este o parere strict personala, dar se pare ca multi utilizatori Apple rezoneaza cu mine. De la „noul” layout si posibilitatea de a face corner snap cu ferestrele pe OSX, pe care il avem din 2012 pe Windows 8, pana la Proactive Intelligence, care este in esenta Google Now, din 2012 si el. Si exemple mai sunt. Lucruri care m-au facut sa cred ca Apple, dupa ce au ajuns atat de mari si atat de puternici, fiind acum cea mai profitabila companie din lume, nu mai au nevoie de inovatie, ci doar sa se adapteze pietei.
Ca tot am discutat despre „adaptare”, arunc in discutie si Apple Maps Transit, care se regaseste pe Google Maps… de mai bine de 3 ani, News App, care este un soi de Flipboard, multitasking pentru iPad si… Apple Music. Serviciul care isi propune sa omoare in State Spotify si alte servicii de acest gen.
Nu deplang soarta Spotify, nu ma intelegeti gresit, compania avand destule bube in palmares, si incerc sa reamintesc ca traim inca intr-o economie de piata, in care competitia este un motor valoros. Spotify se misca bine, si de aceea Apple vede o piata importanta in streaming-ul muzical. Mai este la mijloc si faptul ca domeniul distributiei de muzica in general a fost ani la rand dominat de Apple, pana la aparitia acestor servicii. Cerere si oferta. Iar Apple are o baza impresionanta de utilizatori. Deci nu trebuie sa faca mare lucru. Ci doar… sa se adapteze.
Sigur ca nici companiile precum Spotify nu stau cu mana in san. Au si ei o baza de 75 de milioane de utilizatori activi din care 20 de milioane sunt abonati cu plata. Spotify se va lupta, la fel cum si alte companii vor face asta, dar… te poti pune cu Apple? Doar iTunes este… enorm, nu mai vorbim despre Behemoth-ul care este Apple in ansamblu.
Practic Apple au ajuns intr-un punct in care nu trebuie decat sa raspunda unor nevoi si sa stea cu ochii pe trendurile din piata, adaptand aceste trenduri la ecosistemul propriu. Compania a ajuns atat de mare, incat poate sa puna un i in fata oricarui produs si se va vinde sigur… pentru ca este Apple. Dar oare, aceasta „involutie” a inovatiei care incepe sa se simta la Apple, nu este un simptom al intregii piete? Is it… slowing down? Este o constatare legitima.
PS. Exista totusi ceva care ne-a atras atentia in mod deosebit, si trebuie sa dam Cezarului ce este al Cezarului. Metal, solutia proprietara Apple va inlocui OpenGL pe platforma proprie. Exista deja confirmari credibile din partea Adobe si nu numai ca „surplusul” de viteza la render este substantial. Se pare ca pe un soft precum After Effects ar fi de 8 ori mai mare, iar imbunatatiri semnificative sunt sesizate si in alte programe sau in jocuri. Asta poate fi un mare breakthrough, dar ne-am abtinut de la a vorbi in gura mare si extins despre subiect pentru ca nu avem in acest moment o experienta first-hand cu Metal. Dar cu siguranta vom reveni pe larg asupra acestei „inovatii” imediat ce-o vom testa la prima mana, mai ales ca este… domeniul nostru!