ReviewsPCTECH

NVIDIA GeForce RTX 5070 – Fratele cel mai mic al familiei RTX 5000 (momentan) – (review)

Salutare tuturor, eu sunt Alex și mă distrez testând gadgeturi și documentând aventurile mele pe Internet, de obicei sub formă de text, dar astăzi și video. Subiectul pe masa de operații, după cum ați intuit, pentru că le chinuim de o lună deja, este NVIDIA, iar taskul nostru de astăzi este un ultim pas în questul de a înțelege ce a vrut autorul, în cazul de față NVIDIA, să transmită atunci când a creionat ideea acestei seriei de plăci video RTX 5000.

În trecut fiecare lansare NVIDIA avea un pattern, anume fiecare placă din seria nouă depășea în performanță pe modelul superior din seria veche. De exemplu GTX 1060 bătea vechiul 970, RTX 2070 depășea GTX 1080, 3070 bătea 2080 și așa mai departe, înțelegeți ideea. Practic obțineai un boost de performanță, la un preț în general mai mic. Ei bine, cu seria 5000, NVIDIA a oprit acest trend pentru că RTX 5080 nu depășește 4090-ul deja scos din producție, 5070 Ti se apropie de 4080 dar nu întotdeauna și tot așa.

Bine, a făcut mult mai multe prostii, despre care am senzația că vom face un round-up curând, cu bune, cu rele, probabil tot într-un video Playground. O mare parte din greșeli au fost acoperite de colegu’ Tudorică în acest video, dar tot mai apar probleme care trebuie subliniate pentru absolut toți potențialii cumpărători. Și dacă tot v-am prins aici, un like, un share sau subscribe cu tot cu clopoțel ne ajută teribil. Și vă așteptăm și în zona de comentarii cu păreri despre RTX 5070 sau pe discord.gg/zonait la o discuție, la o seară random de gaming, sau să nerduim pe cele mai noi seturi Lego.

Revenim, așadar, la epopeea lansării seriei 5000 de la NVIDIA cu mezinul familiei, RTX 5070, cel despre care s-au declarat lucruri atât de fabuloase că nici nu ne mai chinuim să le contrăm, fiind deja evident numai din faptul că nici măcar RTX 5080 nu reușește să bată performanța lui RTX 4090.

Design/Construcție

La capitolul „alegeri ciudate făcute de NVIDIA” redau una mai inofensivă. După ce RTX 5090 și 5080 au fost Founders Edition au decis ca pentru RTX 5070 Ti să ne trimită un MSI, urmând ca în cazul lui RTX 5070 să revină la Founders. Puțin ciudat, n-o să mint, de ce Ti-ul nu a meritat același tratament? nu o să știm, poate au zis să ne surprindă, să ne țină pe vârfuri să nu ne plictisim de același design.

Odată ajuns la birou și desfăcut am constatat că RTX 5070 arată efectiv ca un baby 5090, un 5090 la adolescență dacă vreți. Este absolut adorabil și-ți vine să-l ciupești de obrăjori și să-i spui povești de luptă cu orcii și cum va putea rula și el Cyberpunk 2077 în 4K, după ce mai crește puțin. Trebuie să subliniez cât de obișnuiți suntem cu plăci gigantice că tuturor ni s-a părut ireal de mică implementarea aceasta, demnă de pus în vitrină cu un semn „uite ce mici erau odată plăcile video… pe vremea mea maică”.

Înapoi la design, avem aceiași carcasă metalică, același conector 12 Volt High Power plasat la unghi de 45 de grade și aceleași 2 sloturi ocupate. Ce e diferit, însă, este faptul că ventilatoarele sunt ceva mai micuțe, în mod evident ca să intre în carcasa restrânsă ca lungime și lățime, dar și faptul că radiatorul nu este concav în ambele margini.

O altă diferență față de frații mai mari și mai flămânzi de W este faptul că nu avem nevoie decât de un adaptor 2 PCIe către 1 12V High Power, RTX 5070 având nevoie „doar” de 250W.

De asemenea, dacă nu era deja evident, RTX 5070 Founders Edition, ca și frații RTX 5080 și 5090, tot Founders, nu are nici un fel de anti-sag în cutie și nici nu are nevoie.

Probabil mai sunt diferite alte diferențe înăuntru, mai ales la sistemul de răcire, dar nu suntem GamersNexus să dezasamblăm totul.

Performanță

Să trecem la performanță pentru că deja pun pariu că vă arde curiozitatea: Începem cu o comparație inițială, pe hârtie între RTX 4070 și RTX 5070, comparând câteva specificiații:

Specs RTX 4070 Founders Edition RTX 5070 Founders Edition
Architecture Ada Lovelace Blackwell
GPU Codename AD104 GB205
SM Count 46 48
CUDA Cores 5888 6144
Tensor Cores 184 (Gen 4) – 466 AI TOPS 192 – 988 AI TOPS
(Gen 5)
RayTracing Cores 46 – 67.4 TFLOPS (Gen 3) 48 – 94 TFLOPS
(Gen 5)
TMUIs 184 192
ROPs 64 80
Boost Frequency 2.48 GHz 2.51GHz
Base Frequency 1.92 GHz 2.33GHz
Memory Data Rate 21 Gbps 28 Gbps
L2 Cache 36 MB 48MB
Total Video Memory 12GB GDDR6X 12GB GDDR7
Memory Interface 192-bit 192-bit
Total Memory Bandwidth 504.2 GB/s 672.0 GB/s
Texture Rate (Bilinear) 455.4 GTexel/s 482.3 GTexel/s
Fabrication Process TSMC 5nm TSMC 4N FinFET
Tranzistor Count 35,800 million 31,100 million
Connectors 3x DisplayPort
1x HDMI
3x DisplayPort
1x HDMI
Format Dual Slot
Power Source 1x 16-pin NVIDIA
(3x 8-pin PCIe)
1x 16-pin NVIDIA
(2x 8-pin PCIe)
Required System Power Supply 650W 650W
Total Graphics Power (TGP) 200W 250W
Max GPU Temp 90* C 85* C
PCI Express Interface Gen 4 Gen 5

Trebuie să recunosc că nu mi-a fost foarte evident de unde ar trebui să vină diferențele de performanță între cele 2 modele. Numărul de nuclee CUDA, Tensor sau RayTracing sunt foarte apropiate, ba chiar numărul de tranzistori este în scădere, lucru care m-a îngrijorat inițial, sperând să nu avem parte iar de acel 10% care nu prea ne-a entuziasmat la 5080.

Atunci când mă gândesc la seria RTX 5000, o problemă nu atât de serioasă precum altele dar foarte enervantă este cea a coil whine-ului. 5090 și 5080 suferă destul de grav de asta, dar din fericire 5070 nu este afectat. Cu toate astea, chiar dacă aveți nenorocul de a prinde o placă cu urme ușoare de coil whine, nu e un capăt de țară și nu ar trebui să existe daune pe termen lung. Este doar foarte, foarte enervant.

Sistemul de testare cu care deja v-ați obișnuit cu toții este în continuare același, anume Ryzen 9 7950X de la AMD răcit de ROG Strix LC III de 360, cu 64 GB RAM Kingston Fury Renegade la 6000 de Mega Transferuri pe Secundă și 2 Tera’ de stocare M.2 Samsung 990 Evo. Toate acestea sunt montate pe același Aorus Pro ICE x870E de la Gigabyte și alimentate cu BeQuiet Darkpower de 1200W.

Da, mi s-a oferit un mic upgrade la 9800X3D, în timpul testării lui RTX 5080, dar deja începusem seria 5000 pe Ryzen 9 7950X, care by the way este încă un procesor foarte puternic, așa că am decis să rămân cu el până vine 9950X3D. Astfel avem același sistem pentru absolut toate testele efectuate atât pe seria 5000 cât și pe 4000 ca să fiu la zi cu același driver și versiune de joc, deci rezultatele obținute ar trebui să reflecte cât mai fidel diferența reală între diferitele modele. Mai piperăm și câte un RX 9070 pe ici pe colo (coming soon) și avem deja o primăvară plină de plăci video chinuite.

CPU AMD Ryxen 9 7950X
AIO ROG Strix LC III 360 ARGB
Motherboard Gigabyte X870E Aorus Pro ICE
RAM 64 GB Kingston Fury Renegade DDR5 6000 MT/s RGB
GPU NVIDIA GeForce RTX 5070 Founders Edition
Storage Samsung 990 Evo 2 TB
PSU BeQuiet Darkpower 1200

Noul DLSS 4.0

Dacă ai ignorat cu succes prezentările fraților mai mari din seria 5000 de la NVIDIA nu pot să te învinuiesc, dar totuși sunt câteva aspecte interesante care ne-au atras atenția, vârf de listă DLSS. Marea schimbare este noul MFG (sau Multi Frame Generation) dar și schimbarea algoritmului în baza căruia se generau aceste cadre de la CNN (sau Convolutional Neural Network) la Transformer Model. De ce au făcut asta? Pentru că modelul CNN și-a cam atins limitele în materie de rafinare a acestor cadre. În ceea ce privește viteza, modelul Transformer generează marginal mai puține cadre pe secundă ca vechiul CNN, dar acuratețea cu care o face este mai bună, eliminând și o parte din artefacte sau ghosting/motion blur.

Aceste efecte din urmă încă există și le poți observa dacă știi exact după ce semne să te uiți, fiind predominante în zone în care direcția mișcării nu a putut fi prezisă corect de către AI. Cele mai comune exemple sunt ghostingul sau motion blur-ul care apare în jurul armelor din jocuri precum Cyberpunk 2077 când schimbi direcția brusc, urme lăsate de mașini care nu ar trebui să fie acolo, texturi uitate în urmă la mișcări rapide etc.

Astea fiind zise, Multi Frame Generation sau chiar Frame Generation simplu nu ni se par deloc utile pentru jocuri de tip multiplayer competitive, din mai multe motive. Pe lângă artefactele despre care am vorbit mai devreme, generarea asta de cadre adaugă în ecuație elementul cel mai urât de un gamer competitiv: latența. Pentru că oricum ai da-o, extra milisecunde sunt extra milisecunde, și deși Reflex face o treabă bună în a minimiza impactul, el tot există, și dacă ești fiert pe Call of Duty sau The Finals, cel mai bine ai dezactiva funcția asta.

Că-ți place sau nu Multi Frame Generation trebuie să-l urmărești în acțiune pentru că, tehnologic vorbind, este fascinant și mă declar curios cum ar arăta peste câțiva ani de perfecționare. Într-un joc single-player cu poveste e fix ce trebuie, și recunosc că de cele mai multe ori aleg să pornesc cadrele generate de AI în scenarii non-competitive.

Teste Sintetice

Înainte să trecem la teste, un heads-up: când pui mâna pe noua ta placă video din seria 5000 de la NVIDIA te rugăm insistent să instalezi cele mai noi drivere NVIDIA și un soft numit GPU-Z pentru a verifica dacă ai numărul corect de ROPs. Cu cât faci mai rapid această verificare cu atât ai șanse mai mari la garanție. Pentru cei neinițiați, aceste ROPs sunt niște componente ale microchip-ului care dictează într-o mare măsură nivelul de performanță teoretic. Cu cât mai mulți, cu atât mai bine.

Ideea este că, dintr-un defect de fabricație despre care NVIDIA spune că afectează 0,5% din totalul plăcilor, unele exemplare de 5090, 5080 și 5070Ti vin cu opt mai puține, deci performanțele sunt mai slabe. Așa cum am zis, producătorul se angajează să schimbe orice model cu buba asta, dar trebuie identificat cât mai devreme de către utilizator.

Dar hai să revenim cu picioarele pe pământ și să evaluăm și puterea brută a acestor plăci video. Cum deja vă așteptați avem rezultatele din 3DMark, care creionează o imagine foarte interesantă, ridicând speranțele către o diferență destul de masivă, cu valori care ating chiar 40% extra în Fire Strike Ultra față de RTX 4070.

Din nou menționăm faptul că nu avem variație în cazul scorului CPU/Physics, acel 0-1% diferență din testele 3DMark datorându-se test bench-ului cu aceleași componente.

Benchmarks RTX 4070 Founders Edition RTX 5070 Founders Edition % vs RTX 4070 FE ASUS GeForce RTX 5070 Prime
3DMark Time Spy Extreme 8873 10949 23.40% 10960
Graphics 8412 10678 26.94% 10692
CPU 12880 12790 -0.70% 12778
3DMark Fire Strike Extreme 20666 27822 34.63% 27770
Graphics 21167 28852 36.31% 28794
Physics 43544 43657 0.26% 43431
Combined 10516 15354 46.01% 15363
3DMark Fire Strike Ultra 10393 14623 40.70% 14558
Graphics 10114 14322 41.61% 14235
Physics 43684 43697 0.03% 43689
Combined 5369 7946 48.00% 7956
Port Royal 11242 14186 26.19% 14198
Speed Way 4530 5868 29.54% 5900
Steel Nomad 3850 5084 32.05% 4959
Superposition 4K Optimized 13604 17370 27.68% 17454
Superposition 8K Optimized 5152 6820 32.38% 6836
Blender – monster 2592 2956 14.04% 2958.61
– junkshop 1279 1688 31.98% 1658.05
– classroom 1331 1561 17.28% 1556.28
V-Ray GPU – RTX 4477 6545 46.19% 6573

 

A, da! Era să uit. Motivul pentru care puteți observa prea multe coloane în tabelul de teste sintetice și în majoritatea jocurilor care urmează, este introducerea unui al 3-lea model în ecuație, anume acest frumos GeForce RTX 5070 Prime OC, un model care ar trebui să se vândă la MSRP al ASUS. De ce am făcut asta? Pentru că în România, în anul 2025, în continuare nu poți cumpăra oficial varianta Founders Edition a plăcilor NVIDIA așa că am decis ca în cadrul acestui review să vă prezentăm și o placă video MSRP pe care o poți achiziționa acum, mă rog, teoretic, dacă prinzi stoc…

Menționez că ASUS GeForce RTX 5070 Prime a fost testat în modul Default din aplicația GPU Tweek III, iar performanțele acesteia pot fi crescute cu ușurință cu câteva procente, trecându-l în modul OC.

Benchmarks de prin jocuri sau gaming în general

Păstrăm tradiția de a deschide capitolul de jocuri cu Red Dead Redemption 2, un joc deja clasic în ale testelor, faimos pentru o grafică excelentă fără să apeleze la tehnici de trasare a razelor solare. Aici am observat diferențe de până la 22% pe rasterizare la rezoluția 4K și am început să răsuflăm colectiv ușurați.

Red Dead Redemption 2 RTX 4070 Founders Edition RTX 5070 Founders Edition % vs RTX 4070 FE ASUS GeForce RTX 5070 Prime
1080p, Max Quality, VSync OFF 123 143 16.26% 144.26
QHD, Max Quality, VSync OFF 98.48 115.6 17.38% 117.23
4K, Max Quality, VSync OFF 64.2 77.89 21.32% 78.1

Continuăm de data aceasta cu nou venitul în suita noastră de teste, despre care sunt chiar excited pentru că are un benchmark foarte complex, care nu numai că-ți arată dacă sistemul tău face bottleneck pe procesor, dar și fiecare zonă a testului cu lux de amănunte. Avem atât FPS average și maxim dar și 1% și 5% lows pentru a vedea stabilitatea plăcii video. Despre ce joc e vorba? Și eu am fost surprins: Call of Duty: Black Ops 6, iar mai jos avem rezultatele comparate cu RTX 4070, desigur.

Call of Duty Black Ops 6 – 4K – Extreme Mode RTX 4070 Founders Edition RTX 5070 Founders Edition % vs RTX 4070 FE
No Upscaling, No Frame Gen – VRS Off
57 66 15.79%
DLSS/FSR Quality, No Frame Gen
62 70 12.90%
DLSS/FSR Performance, No Frame Gen
86 95 10.47%
DLSS/FSR Quality, Frame Gen
78 96 23.08%
DLSS/FSR 4 Performance, Frame Gen
101 124 22.77%

Ce am observat este că odată dezactivat Variable Rate Shading, cadrele pe secundă au scăzut puțin, de exemplu de la 70 la 66 pentru 5070, în 4K, modul Extrem de detalii, dar claritatea a crescut, iar într-un joc predominant multiplayer voi pune preț mare pe claritate, pentru a nu avea vreodată dubii legate de existența unui inamic în acel tufiș sau colț întunecat. Putem observa o creștere față de 4070 de cam 15-20% în medie, cu mici variații către 11% în anumite scenarii de testare.

Dacă vrei mai mult de 100 FPS în CoD Black Ops 6, atunci va trebui să apelezi la Frame Generation împreună cu DLSS Performance dar personal aș scădea nivelul de calitate către Medium/High sau chiar trece pe QHD, oprind Frame Generation.

Următorul pe listă este Cyberpunk 2077, un clasic, despre care nu trebuie să vă mai explic multe că-l știți, l-ați văzut peste tot, la absolut toate review-urile de pe Internet și-l veți vedea în continuare pentru mulți ani, acest Crysis modern este în continuare puțin cam instabil de la ultimele drivere dar putem observa un boost mediu de 20%.

Cyberpunk 2077 RTX 4070 Founders Edition RTX 5070 Founders Edition % vs RTX 4070 FE
QHD RayTracing Ultra, NO DLSS 38.47 46.7 21.39%
QHD RT Ultra DLSS Quality 66.26 74.15 11.91%
4K RT Ultra NO DLSS 14.5 21.43 47.79%
4K RT Ultra DLSS Quality 33.7 40 18.69%
4K Path Tracing NO DLSS 8 6.1 -23.75%
4K Path Tracing DLSS Quality 20.5 24.33 18.68%
4K Path Tracing DLSS Quality – Frame Gen 2X, CNN 36.83 45.63 23.89%
4K Path Tracing DLSS Quality Frame Gen 2X Transformer Model 37.16 43.04 15.82%
4K Path Tracing DLSS Quality Frame Gen 4X 77.29
4K Path Tracing DLSS Performance Frame Gen 4X 120
QHD Path Tracing NO DLSS 21.5 25.78 19.91%
QHD Path Tracing DLSS Quality
41.7 48.3 15.83%
QHD Path Tracing DLSS Quality Frame Generation 2x Transformer Model
75 84.54 12.72%
QHD Path Tracing DLSS Quality Frame Generation 2x CNN Model
76.38 88.73 16.17%
QHD Path Tracing DLSS Quality Frame Gen 4X
181.3
QHD Path Tracing DLSS Performance Frame Gen 4X
210.7

Câteva concluzii, la cald, trase imediat după testarea celor 2 modele în Cyberpunk 2077

  • Atunci când vorbim despre putere pură, fără DLSS, fără Frame Generation, atât în QHD, cât și în 4K depășim fără probleme 20% creștere de performanță de la RTX 4070 la RTX 5070. Am avut și câteva rezultate anormale și mi-ar fi plăcut mai mult timp să pot crea o medie bazată pe mai mult de 5 rulări ale aceluiași scenariu, dar voi reveni îndată ce observ niște drivere mai stabile pentru a vedea diferențele maxime.
  • Trecând peste, în stadiul în care este acum, Cyberpunk 2077 este jucabil, sau ceea ce consider eu jucabil adică minim 60 cadre pe secundă. În QHD, lucrurile stau așa doar la nivelul de detalii Ray Tracing Ultra, cu DLSS activ pe Quality și Sharpness 60%, unde atinge un comfortabil 75FPS. Asta înseamnă că ai suficient headroom care să-ți permită loc de scădere pentru zonele foarte populate sau momentele de acțiune și bătăi intense.
  • Dacă vrei totuși să joci la 4K, atunci va trebui să inviți niște Frame Generation în viața ta sau să scazi detaliile către Ray Tracing Medium sau poate chiar Low. Nici nu discutăm de Path Tracing, că oricum nu ai șanse să depășești 6-7 Cadre pe secundă fără DLSS sau 24 cadre cu acesta pe modul Quality. O fi frumos rău Path Tracing-ul dar totuși.
  • În continuare modelul CNN produce mai multe cadre pe secundă decât Transformer dar ocupă mai multă memorie și cauzează mai multe efecte vizuale nedorite.
  • În mod evident, spațiile goale din tabel sunt pentru că seria 4000 nu permite testarea Frame Gen 4X, deci nu avem termen de comparație

Black Myth: Wukong este pe lista jocurilor foarte demanding lansate anul trecut, un joc al cărui benchmark este gratuit, pe Steam și poate fi rulat separat de joc deci puteți să vă chinuiți și voi plăcile video acasă, o mișcare care sper să devină mai populară.

Black Myth: Wukong – Cinematic Mode RTX 4070 Founders Edition RTX 5070 Founders Edition % vs RTX 4070 FE ASUS GeForce RTX 5070 Prime
QHD – DLSS Quality 60%, Full RT, No Frame Generation
36 45 25.00% 44
QHD – DLSS Quality 60%, Full RT, Frame Generation
56 70 25.00% 69
4K – DLSS Quality 60%, Full RT, No Frame Generation 19 23 21.05% 23
4K – DLSS Quality 60%, Full RT, Frame Generation 32 39 21.88% 39

Concluzia pe care o poți trage imediat este faptul că trebuie să scazi sub Cinematic Mode pentru a te bucura de o experiență cât mai fluidă a acestui joc, unde dodge-urile și parry-urile făcute la timp sunt extrem de importante. Cele 69-70 de cadre pe secundă obținute în QHD, cu DLSS Quality și Frame Generation sunt la limită și sincer aș prefera în acest caz să scad către Very High și să opresc Frame Generation, dar asta este părerea mea personală.

Chiar dacă în medie, RTX 5070 Prime de la Asus a ieșit pe alocuri cu un cadru pe secundă sub Founders, activând modul OC revii la același nivel sau chiar ușor peste, deci nu vă speriați.

Trecem mai departe la încă un joc interesant, anume Shadow of the Tomb Raider, unul din primele jocuri care au adoptat tehnologia de Ray Tracing, dar pe umbre. Fiind un joc mai vechi nu este la fel de demanding ca Cyberpunk, deci nu avem la fel de multe scenarii de testare, toate cele 3 plăci susținând un gameplay fluid chiar și fără DLSS. Încă o dată putem observa diferențe de putere pură de minim 20% în favoarea lui RTX 5070, ceea ce nu e deloc rău.

Shadow of the Tomb Raider – 4K RTX 4070 Founders Edition RTX 5070 Founders Edition % vs RTX 4070 FE ASUS GeForce RTX 5070 Prime
Texture Quality Ultra, Shadow Quality Ultra, No RT, NO DLSS
89 109 22.47% 117
Texture Quality Ultra, Raytraced Shadow Quality Ultra, NO DLSS
58 69 18.97% 74
Texture Quality Ultra, Raytraced Shadow Quality Ultra, DLSS Quality
88 107 21.59% 107

Un joc unde am văzut creșteri mai mari de 25% de la o generație la alta este Dying Light 2. Benchmarkul acestuia mi-a plăcut dintotdeauna pentru că indică și frame times și ai și grafice, întotdeauna-mi plac graficele, dar nu înțeleg de ce linia graficului este aceiași culoare cu diferitele segmente, făcându-l aproape indescifrabil în timpul testului. În acest joc te poți bucura de aproape 70 cadre pe secundă randate fără ajutorul tehnicilor de upscaling sau extra cadre generate cu AI la rezoluția QHD cu toate detaliile la maxim, în modul High Quality Ray Tracing. Dacă vrei să joci în 4K este posibil doar dacă apelezi la DLSS sau scazi calitatea grafică.

Dying Light 2 – HIgh Quality Ray Tracing RTX 4070 Founders Edition RTX 5070 Founders Edition % vs RTX 4070 FE ASUS GeForce RTX 5070 Prime
QHD, NO DLSS 55.67 69.5 24.84% 69.5
QHD, DLSS Quality, No Frame Generation
90.07 110.98 23.22% 111.42
QHD, DLSS Quality, Frame Generation
115.19 147.12 27.72% 147.82
4K, NO DLSS 28.05 35.13 25.24% 35.01
4K, DLSS Quality, No Frame Generation
49.47 62.41 26.16% 62.44
4K, DLSS Quality, Frame Generation
70.01 90.84 29.75% 91.27

Și aici Prime-ul a produs rezultate aproape identice, fără variații prea mari, lucru care întotdeauna mi-a plăcut la benchmarkul Dying Light 2, stabilitatea.

Ultimul dar nu cel din urmă, F1 2024, acest joc pe care nu-l joc în mod curent, dar al cărui soundtrack îmi aduce totdeauna bucurii, mai ales când mă gândesc că începe un nou sezon de Formula 1.

F1’24 – Very High, Best Settings RTX 4070 Founders Edition RTX 5070 Founders Edition % vs RTX 4070 FE ASUS GeForce RTX 5070 Prime
QHD, NO DLSS 90 104 15.56% 98
QHD, DLSS Quality, No Frame Generation
123 139 13.01% 139
QHD, DLSS Quality, Frame Generation
162 185 14.20% 192
4K, NO DLSS 44 54 22.73% 56
4K, DLSS Quality, No Frame Generation 74 86 16.22% 89
4K, DLSS Quality, Frame Generation 93 109 17.20% 114

Aici creșterile au fost, culmea, mai mari în raw power, fără DLSS sau Frame Generation și au scăzut la activarea acestora, ceea ce mi s-a părut puțin ciudat. De asemenea am observat că varianta Prime de la Asus a avut diferențe atât pe plus cât și pe minus de până la 5 cadre pe secundă. Încă o dată, am testat în modul Default pentru a vedea cum se comportă straight-out-of-the-box. Dacă-l treceți în Overclock mode veți avea rezultate mai bune.

Experiența de gaming în general

În continuare, ca și fratele mai mare RTX 5070 Ti, 5070 simplu rezistă cu brio la toate jocurile testate și jucate în rezoluție QHD (2560 x 1440 pixeli), ceea ce și anticipasem. Sporadic, în funcție de joc și de setări, te poți bucura și de rezoluție 4K, uneori și la setări maxime, precum în F1 2024, Red Dead Redemption 2, oricare joc competitiv sau mai vechi. Limitarea pe care o vei întălni la jocurile cele mai demanding dar și pe viitor mai mult ca sigur, este la capitolul VRAM. Cei 12 GB de memorie GDDR7 vor fi primii care vor deveni insuficienți pentru cele mai noi lansări, mai ales dacă vrei să joci cu detaliile la maxim și la rezoluții cât mai mari.

În rest 5070 te va servi cu plăcere în QHD și-ți va oferi atât cadre normale cât și „fake frames”, în funcție de preferințe, fără să-ți ocupe juma’ de carcasă.

Temperaturi și consum

Senzorul Hot Spot, fie-i țărâna ușoară, este în continuare de negăsit, așa că raportăm temperaturile la nivel de Memory Junction și Maxima atinsă pe GPU.

Cei aproape 250W consumați de ambele modele de RTX 5070 au dus la o temperatură maximă de 74 grade Celsius pe GPU cu 76 pe Memory Junction când au pornit ventilatoarele mai greu pe Founders Edition, și 70-72 grade Celsius pentru varianta Prime. Dacă forțezi ventilatoarele la maxim poți obține cu până la 10 grade Celsius mai puțin din ambele variante testate dar zgomotul cu care trebuie să te lupți în schimb nu merită din punctul meu de vedere. Datele au fost obținute cu HWMonitor și verificate sporadic și cu graficele din 3DMark.

Concluzii

În final, e vremea pentru niște concluzii. Cu o creștere în medie de 20-25%, cu potențial de 40% dacă e să ne luăm după testele sintetice, RTX 5070 reprezintă un upgrade decent față de generația anterioară. Dar mai bine spus, avem un model competitiv ca și performanță în segmentul mid-range, și nu vei fi dezamăgit dacă alegi să optezi și tu pentru una.

De ce NU ai face asta? În primul rând pentru că nu ai s-o găsești, sau cel puțin așa a arătat situația în cazul celorlalte modele din serie. Stocurile mici și cererea mare au dus la rafturi goale mai peste tot, iar unde există plăci video există și prețuri imense, de două sau în unele cazuri de trei ori mai mari decât prețul de listă. Sper, doar, că RTX 5070 să fie mai available, și să nu trebuiască să așteptăm luni de zile pentru stoc sau, mai rău, să plătim prețuri de 5080 pe un 5070.

Piperezi peste și noile tehnici DLSS 4.0 Multi Frame Generation, AI Neural Shaders, Neural Shader Compression, AI Neural Faces, tehnici care sunt încă în dezvoltare, și ai un upgrade solid pentru o placă video dedicată gamingului în QHD. Nu mai revenim asupra declarațiilor de performanță de la lansare, nu are sens, cred că ați văzut și voi că 5070 nu se apropie de un 4090, dar dacă îți temperezi așteptările și știi ce cumperi, atunci nu cred că vei fi dezamăgit dacă o găsești în stoc la un preț uman.

Dacă ești în căutare de un GPU mid-range însă, eu zic să mai aștepți puțin. AMD imediat lansează RX 9070 care ar trebui să vină la același preț cu 5070, dar cu mai multe stocuri în magazine. Dacă vrei ceva mai multă putere, 9070XT e pe țeavă, iar cu un preț mai mic cu 150 de dolari decât 5070Ti dar cu performanțe similare promise de companie, bătălia pare că se încinge pe câmpul de luptă al plăcilor video de mijloc.

Ne vom opri aici, dar înainte să plecați vreau să vă aud și vouă părerile: cum vi se pare 5070? Credeți că a nimerit ținta sau e încă o lansare ratată de NVIDIA? Dar despre AMD ce ziceți? Credeți că are șanse să revină sau nu? Pe noi ne găsiți și pe discord.gg/zonait, iar dacă vreți un PC pentru joacă sau muncă, construit și testat ca la carte, atunci aruncați un ochi pe zona.store. Promintem că verificăm și ROP-urile *wink*.

Numele meu este Alex, mulțumesc că m-ați urmărit. See you next time.

Alex Constantinescu

Mare fan tehnologie, sunt ca un copil într-un proverbial candy store de fiecare dată când vine o cutie cu ceva tech nou cu care să mă joc. Scriu de vreo' 10 ani pe Internet despre laptopuri, periferice, telefoane inteligente și diferite alte gadgeturi interesante. Pe lângă tech mai sunt obsedat de Jordani, un ocazional Lego pe ici pe colo și masochist cu jocuri multiplayer, în ciuda faptului că vârsta începe să-și spună cuvântul și ținta/viteza numai e ce a fost. Aia e...

Articole asemanatoare

Back to top button