NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti – Are șanse să fure locul 1 de la RTX 3060 la vânzări? Noi zicem că da(review)

Era o seară de primăvară, mai exact luna aprilie și mă întrebam sincer, ce naiba e atât de frig??? A luat-o vremea razna mai rău ca prețurile de la plăcile video. Dar poate hai că există speranță, temperaturile par că urcă ușor și poate înmuguresc și dau roade și stocurile promise.

Nu are sens să mai speculăm când se va întâmpla și miracolul acesta, să poți intra în cel mai apropiat magazin fizic și să pleci cu o placă video la subraț fiind un vis umed al unor vremuri deja apuse, oare? Sau încă sperăm, ca niște tineri îndrăgostiți? Rămâne de văzut. Pe noi ne amuză puțin cât de plauzibilă a rămas gluma cu expunerea plăcilor ca la muzeu, să poată atinge și muritorul de rând un RTX 5000, glumă făcută în primele review-uri ale acestei serii.
În fine, am deraiat ceva, revenim cu picioarele pe pământ și trecem la treabă ostașii mei. Astăzi avem în față un model de placă video care este posibil să urce vertiginos în top-urile Steam de Hardware, poate chiar să detroneze, dacă sunt stocuri suficiente, deja vechiul RTX 3060. 4060 nu cred că-i va opune mare rezistență mai ales că producția a fost deja sau va fi oprită în viitorul apropiat pentru aceasta.
Da, ați ghicit, vă prezint noul RTX 5060 Ti, varianta de 16GB memorie, de la Palit, versiunea Infinity 3. Hai să vedem împreună ce poate să facă.
Dar stai puțin, înainte de intro, vrem să vă mulțumim pentru multitudinea de răspunsuri în comentariile videoclipurilor precedente. Le citim pe toate, da, și au fost o sursă foarte valoroasă de informație dar am o mică mențiune. Vă rog eu în numele tuturor, nu ne mai înjurați pe noi pentru prețuri. Ne-ar plăcea teribil să avem așa putere dar noi suntem doar niște umili revieweri, care doar vă putem prezenta un dispozitiv, cu bune, cu mai puțin bune, ca voi să luați o decizie, sperăm noi, ceva mai informată. Și nouă ne-ar plăcea un 5090 la 5000 de lei, dar realitatea din păcate e alta.
Întrebarea de astăzi pentru voi, cei din comentarii, este următoarea: În ce rezoluție vă jucați cel mai des? QHD? 4K? Câți gameri FULL HD gameri mai sunt printre noi? Vă așteptăm în comentarii.
Acum înapoi la treabă.
Design/Construcție
Înainte să discutăm despre capabilitățile lui RTX 5060 Ti în materie de procesare video, hai să schimbăm macazul(let’s flip the script) și să începem cu discuția despre preț, pentru că mi se foarte important pentru o placă video de buget precum asta.
MSRP-ul, adică prețul recomandat de producător, atât pentru varianta testată, cu 16 GB GDDR7, cât și pentru versiunea de 8GB, este ceva mai redus versus placa pe care o înlocuiește, RTX 4060 Ti. Avem o scădere de la 499 de dolari pt 4060 Ti 16GB la 429 dolari sau 2299 lei pentru RTX 5060 Ti de 16GB și o reducere de la 399 dolari pt 4060 Ti 8GB la 379 dolari pentru RTX 5060 Ti 8GB. Cum și în ce fel va evolua piața în România asta e altă discuție, dar prețul mai mic de plecare este un prim pas în direcția cea bună.
Hai să vedem și ce primești de acest preț, teoretic mai mic:
La exterior, placa video este, după cum ne așteptam, destul de compactă, ocupând „numai” 2 sloturi și fiind atât de ușoară încât nu are nevoie de anti-sag. Sistemul de răcire este compus din 3 ventilatoare, un radiator modest, susținute de un backplate de plastic. Acum nici nu ne așteptam la cine-știe-ce monstru când acesta are un consum care se învârte pe la 170-180W, lucru subliniat și de singura alimentare PCIe necesară pentru utilizarea acestei plăci.
În rest nu avem multe de semnalat, nu există găuri pentru prinderea anti-sag-urilor laterale, nu avem Dual BIOS, iar toată construcția este în mare parte plastică.
La capitolul conectivitate stăm similar cu modelele mai puternice, avem 4 porturi în total dintre care 3 sunt DisplayPort și 1 HDMI.
Să trecem în revistă și specificațiile rapid înainte să avansăm la performanță: Observăm chip-ul denumit GB206 construit pe 5nm care are în componență 4608 de CUDA Cores, 36 de nuclee Raytracing gen 4, 144 TMUs (Texture Mapping Units) și nuclee Tensor gen 5 și 48 de ROPs totul susținut de 16GB GDDR7 pe un memory bus de 128bit și un Boost Clock pentru versiunea de bază de 2572MHz. Diferențele față de 4060Ti sunt marginale, cel puțin dacă ne uităm strict la specificații, sper să avem o surpriză ulterior.
Și da, verificarea ROP-urilor ne-a intrat deja în reflex, atât nouă, cât și colegilor de la zona.store. Dacă vă întrebați cum puteți și voi să faceți acasă o verificare de ROP-uri nu este complicat deloc, hai să vă explic: Instalați noua voastră placă video seria 5000 de la NVIDIA în PC, odată pornit instalați cele mai noi drivere NVIDIA și puteți descărca de pe site-ul celor de la TechPowerUP aplicația GPU-Z. Acesta vă va arăta toate caracteristicile plăcii noi video și le puteți confrunta cu specificațiile oficiale pentru a observa dacă sunt sau nu diferențe.
Performanță
Test bench-ul a mai suferit mici schimbări de când am pornit la drum cu seria 5000, dar am păstrat tradiția de a face comparație 1v1 cu modelul pe care-l înlocuiește, cât permite timpul. Așadar în ring intră un RTX 4060 Ti, varianta de 8GB pentru că asta am găsit, modelul de 16GB nefiind prea prezent în stocuri. Diferențele sunt minore la capitolul putere, dar, cum orice șut în fund e un pas înainte, am luat-o ca pe un challange să descoperim împreună de ce nu este bine în 2025 să cumperi o placă video cu doar 8GB VRAM.
CPU | AMD Ryzen 7 9800X3D |
AIO | ROG Strix LC III 360 ARGB |
Motherboard | ASRock X870E Taichi |
RAM | G.Skill TridentZ 5 NEO RGB 6000MT/s 32GB DDR5 |
GPU | Palit RTX 5060 Ti Infinity 3 16GB |
Storage | Samsung 990 Pro 1 TB |
PSU | BeQuiet Darkpower 1200 |
Să menționăm pe scurt și specificațiile sistemului de test: Avem excelentul Ryzen 7 9800X3D care stă la bază, gata să impună un minim de bottleneck pe CPU și răcit de ROG Strix LC III. Acestea sunt susținute de 32GB de memorie G.Skill TridentZ de 6000 Mega Transferuri pe secundă și 1 Tera de stocare Samsung 990 Pro, cu alte drive-uri secundare. Totul este montat pe frumoasa placă de bază Taichi X870E de la Asrock și alimentat cu BeQuiet Darkpower 1200.
Menționez din prima, chiar dacă probabil nu va surprinde pe nimeni la un consum de 180W, că nu am sesizat fenomenul de Coil Whine în cazul lui RTX 5060 TI pe toată durata testării. Ar fi fost culmea.
Să ne facem o impresie inițială cu 3DMarkul și testele sintetice cele de toate zilele rulate pe RTX 5060 Ti:
Benchmarks | Palit RTX 5060 TI | Gigabyte RTX 4060 Ti | % vs 4060 Ti |
3DMark Time Spy Extreme | 7856 | 6744 | 16.49% |
Graphics | 7327 | 6204 | 18.10% |
CPU | 13296 | 13315 | -0.14% |
3DMark Fire Strike Extreme | 20051 | 15939 | 25.80% |
Graphics | 20214 | 16228 | 24.56% |
Physics | 51003 | 50659 | 0.68% |
Combined | 10176 | 7374 | 38.00% |
3DMark Fire Strike Ultra | 9799 | 7568 | 29.48% |
Graphics | 9463 | 7249 | 30.54% |
Physics | 50799 | 50945 | -0.29% |
Combined | 5041 | 3888 | 29.66% |
Port Royal | 10218 | 8170 | 25.07% |
Speed Way | 4086 | 3226 | 26.66% |
Steel Nomad | 3521 | 2988 | 17.84% |
Superposition 4K Optimized | 11820 | 9602 | 23.10% |
Superposition 8K Optimized | 4716 | 3529 | 33.64% |
Blender – monster | 2061 | 1909 | 7.96% |
– junkshop | 1143 | 931 | 22.77% |
– classroom | 1165 | 1036 | 12.45% |
V-Ray GPU – RTX | 4392 |
Urmărind rezultatele obținute în fiecare test, putem observa o creștere de aproximativ 20%, cu vârfuri care care ating și 30% în testele dedicate Graphics din suita Fire Strike, lucru care ne-a liniștit puțin. V-Ray a zis că prea mergea totul din prima pe perioada testării așa că a decis să numai pornească timp de aproape o săptămână. Astfel de incidente se întâmplă așa că mergem mai departe să vedem cum s-au comportat în jocuri:
Pentru cei care sunteți aici pentru prima dată și ați ratat review-urile precedente pentru seria 5000, DLSS este suita de funcții AI din portofoliul NVIDIA care vine în ajutorul gamerilor prin suplimentarea numărului de cadre pe secundă obținut de placa ta video prin diferite metode. Acestea pot include tehnici de upscaling de la o rezoluție mai mică, reconstruirea razelor trasate sau chiar generarea de cadre complet noi cu ajutorul AI și introducerea acestora printre cadrele construite(sau randate) normal de placa video.
Ce e nou la DLSS 4, disponibil doar pe seria 5000 de la NVIDIA? Ei bine acum poți genera mai mult de 1 cadru cu AI între cadre randate normal, controversatul Multi Frame Generation iar modelul care stă la baza acestor tehnici DLSS, adică CNN (Convolutional Neural Network) a fost înlocuit de noul model Transformer. Acesta din urmă este considerabil mai stabil, introduce mai puține artefacte și greșeli având de 2 ori mai mulți parametri și o putere de calcul qvadruplă, teoretic, totul cât timp consumă și mai puțin VRAM.
Odată cu lansarea noului model Transformer, acesta a fost introdus și pe seriile precedente de plăci NVIDIA, dar noile nuclee Tensor prezente pe seria 5000 îi dau cel mai mare boost de performanță.
Modelul Transformer îmbunătățește considerabil toate aspectele ecosistemului DLSS, adică upscaling, tehnicile de Ray Reconstruction, DLAA și bineînțeles Frame Gen.
Că-ți place sau nu Multi Frame Generation trebuie să-l urmărești în acțiune pentru că, tehnologic vorbind, este fascinant și cu toții suntem curioși de evoluția acestuia în următorii ani de dezvoltare. Pentru titlurile single-player, activarea MFG nu este un impediment, ba chiar uneori trece neobservat. Dar în titluri competitive, multi-player, nu recomandăm niciodată activarea acestuia pentru că nu știi niciodată cât de tare te va distrage un artefact generat și plasat la locul nepotrivit în cadru.
Revenim la jocuri:
- Red Dead Redemption 2 este primul joc pornit după curajul căștigat în urma testelor sintetice. Aici constatăm o creștere moderată de aproximativ 14% în QHD, cu creșteri spre 4K. Dacă poți tolera 57 FPS mediu află că te poți juca RDR2 în 4K pe RTX 5060 Ti cu absolut totul pe Ultra, fără DLSS.
Red Dead Redemption 2 | Palit RTX 5060 TI | Gigabyte RTX 4060 Ti | % vs 4060 Ti |
1080p, Max Quality, VSync OFF | 109.4 | 99 | 10.51% |
QHD, Max Quality, VSync OFF | 86.5 | 76 | 13.82% |
4K, Max Quality, VSync OFF | 57.22 | 48 | 19.21% |
- Black Myth: Wukong este un titlu nemilos cu plăcile video testate recent. Acesta necesită specificații de top și va consuma absolut toată puterea de procesare pe care i-o poți oferi. În mod evident ne-am limitat la rezoluția QHD pentru că nu putem vorbi despre gaming în 4K pe 5060 Ti în acest joc. Astfel avem o creștere de 21-25% față de modelul precedent în funcție de setări, iar sweet spotul pentru joaca la QHD și 60 de FPS este pornirea Frame Gen + DLSS, totul la nivelul de calitate Cinematic, dar fără Raytracing. Dacă vrei niște Raytracing totuși, va trebui să te limitezi la Low RT și să scazi detaliile către High, poate chiar Medium. Aici s-a putut observa și limitarea impusă dacă optezi pentru un model de 8GB RAM, pentru că 5060Ti-ul nostru de 16GB a consumat deseori chiar și 9-10GB, mai ales cu Frame Gen activ.
Black Myth: Wukong – Cinematic Mode | Palit RTX 5060 TI | Gigabyte RTX 4060 Ti | % vs 4060 Ti |
QHD – DLSS/FSR Quality 60%, RT OFF, No Frame Generation | 51 | 42 | 21.43% |
QHD – DLSS/FSR Quality 60%, RT OFF, Frame Generation | 68 | 54 | 25.93% |
- Shadow of the Tomb Raider este un titlu în care am avut puțin de furcă pentru că a decis să crape de fiecare dată când activam Ray Traced Shadows pe 5060Ti. Acest lucru a dispărut ca prin minune după câteva zile și vreo’ 10 restarturi de nervi, așa că am putut retesta, totul în 4K, fiind un titlu mai vechi. Ce putem observa este o diferență măricică de peste 30%, mai ales când activăm umbrele trasate, semn că nucleele noi de Ray Tracing sunt ceva mai eficiente.
- Cyberpunk 2077 a produs niște diferențe ceva mai mari, fiind un titlu care se bazează intens pe consumarea de memorie așa că discrepanțele au fost însemnate, către 30%, în mare parte pentru că 4060Ti își atingea limita de 8GB consumați. Deci dacă normalizăm, probabil ne-am plasa tot pe la un 20%, maxim 25% boost de performanță față de versiunea pe 16GB. Dacă vrei un minim de 60FPS alături de RTX 5060 Ti ai câteva opțiuni de setări: Ori dezactivezi Raytracing, caz în care te poți urca chiar și la 4K, pe Ultra, cu DLSS Quality și Frame Generation 2X sau treci înapoi în QHD, cu Ray Tracing Ultra și DLSS Performance. Dacă însă vrei Path Tracing, ceea ce nu te condamn, pentru că arată fenomenal, atunci 100% ești limitat la QHD și vei avea nevoie atât de DLSS Quality dar și de Frame Gen 2X. Trecerea pe Multi Frame Generation 4X aici te va urca spre 113 FPS, dar ține de tine dacă vei observa sau nu micile artefacte, ghosting sau motion blur pe armă introduse.
- F1’24 este unul din titlurile atipice, unde creșterea a fost mai moderată, la doar 10-12% față de 4060 Ti. Jocul este jucabil, adică 65FPS, pe 5060Ti chiar și în 4K, cu toate detaliile la maxim, doar dacă activezi DLSS. Dacă vrei 80FPS însă va trebui să apelezi și la Frame Generation
- Dying Light 2 a fost un alt titlu unde am observat instant limitarea impusă de cei 8GB de memorie ai lui 4060Ti, având o diferență colosală de aproape 70% extra FPS pentru 5060Ti în 4K, modul High Quality fără Raytracing. Trecând peste acest outlier, diferențele în favoarea lui RTX 5060 Ti au fost de aproximativ 18-23% bonus de performanță. Dacă vrei toate detaliile la maxim, în QHD poți renunța la Frame Generation și obții 82 de cadre pe secundă doar cu DLSS setat pe Quality.
Dying Light 2 | Palit RTX 5060 TI | Gigabyte RTX 4060 Ti | % vs 4060 Ti |
QHD, High Quality, NO Upscaling | 106 | 85.91 | 23.38% |
4K, High Quality, NO Upscaling | 72.76 | 43 | 69.21% |
QHD, HIgh Quality Ray Tracing, NO Upscaling | 49.22 | 41.42 | 18.83% |
QHD, HIgh Quality Ray Tracing, Upscaling Quality, No Frame Generation | 82 | 69.32 | 18.29% |
QHD, HIgh Quality Ray Tracing, Upscaling Quality, Frame Generation | 108 | 86.71 | 24.55% |
În rest știți și voi, CS2 merge pe orice cartof, deci a mers liniștit și pe RTX 5060Ti al celor de la Palit, la QHD. Deathmatch-urile au curs pe Dust II, în ciuda colegilor care scriau la alte review-uri. Sacrificiile necesare evaluării complete, mai ales pentru că sunteți destui care încă întrebați în comentarii cum merge CS2. Ei bine nu am mers full tryhard, cu rezoluție 4:3, bare negre, 400DPI și detalii la minim, ca să scot 400FPS+, dar în QHD, cu detalii medii am jucat pe un confortabil și constant 200 cadre pe secundă, mai mult decât suficient pentru nivelul nostru de joc.
Temperaturile obținute pe durata chinuirii lui RTX 5060 au fost în limita decenței. Cu ventilatoarele lăsate pe setările din fabrică, pe Auto, am observat o temperatură maxim atinsă de circa 65 grade Celsius, la un consum de 175W. Aproape aceleași valori le-am obținut și de la 4060, cu un consum ceva mai mic, pe la 160W, deci vei putea păstra aceiași sursă dacă faci upgrade de la generația precedentă.
Concluzii
Și în final, să tragem linie: RTX 5060 Ti reprezintă o creștere cinstită de aproximativ 20% în condițiile în care prețul, cel puțin teoretic, scade cu 70 de dolari, la un MSRP local de 2299 lei. Ne-am putea hazarda să spunem că AMD a avut un efect bun asupra prețului seriei ’60 de plăci video, pentru că reducerea este puțin atipică NVIDIA dar hey, este exact ce ne-am dorit, să bage puțin frica în ei, numa’ bine pentru noi, consumatorii. Noi aici la Playground ne declarăm mulțumiți, RTX 5060 Ti este o placă video decentă pentru ceea ce sperăm noi că va fi un preț relativ redus.
Deși există și versiune de 8GB, care este ușor mai ieftină, cu aproximativ 300 de lei la MSRP, sugestia noastră pentru un sistem sănătos și productiv cât mai mult timp, este să optați întotdeauna pentru versiunea de 16GB VRAM. Limitările impuse de memorie pot fi văzute deja în jocuri precum Black Myth: Wukong sau Cyberpunk 2077, deci clar vor fi observate și pe orice titlu modern.
Astea fiind zise ne vom opri aici, dar nu înainte să îmi spuneți și voi, în comentarii: cum vi se pare noul RTX 5060Ti? Vă tentează un upgrade sau ce oferă noua RTX 5060 Ti, placa de buget de la NVIDIA, nu e suficient în ochii voștri? Și dacă tot sunteți în secțiunea de comentarii, un like și un subscribe ne susțin munca și ne ajută enorm, deci fiecare e apreciat. Până una alta, am și un anunț important: ne vedem din nou la East European Comic-Con în weekend-ul 25-27 aprilie, deci vă așteptăm acolo cu mic, cu mare.