PC

nVidia GeForce GTX 1080 – Suntem in an de upgrade?

Saptamana trecuta a sosit in redactia noastra o anumita placa video mai mult sau mai putin anticipata – nVidia GeForce GTX 1080 Founder’s Edition.

Noile generatii de placi video, lansate anul acesta de catre AMD & nVidia au fost sursa non-stop de speculatii si anticipatie in ultimele luni, mai ales dupa benchmark-uri. Arhitectura Pascal, cea mai recent anuntata din partea nVidia, a fost prezentata oficial in luna mai a acestui ani, si se remarca prin trecerea la un proces de fabricatie pe 16 nanometri FinFet, un dublu salt arhitectural (intrucat procesul de 20-22 nanometri a fost evitat complet in industria cipurilor video, fiind folosit doar de catre Intel pentru familia de procesoare IbyBridge).

GTX 1080 in GPU-Z

Printre beneficiile venite odata cu Pascal se mai numara:

  • trecerea la memorii video de tip GDDR5X oferite de catre Micron, ca o alternativa mai ieftina decat HBM dar superioara memoriilor folosite pana in prezent;
  • Folosirea unor punti SLI de inalta banda, pentru o mai buna performanta in momentul utlizarii placilor video multiple.
  • Functia GPU Boost 3.0, o tehnica rafinata de ajustare a frecventelor placii;
  • O eficienta a consumului electric mult crescuta si temperaturi scazute.
Lansarea initiala a Pascal se face prin intermediul cipului GP104, oferit in doua modele de placi video.

GTX 1070 va fi lansat pe piata in data de 10 iunie, si ofera 1920 de nuclee CUDA, promitand performanta chiar si peste AMD Fury X si nVidia Titan X, la un pret initial de 449$ pentru versiunea Founder’s Edition si 379$ pentru editiile standard.

GTX 1080, modelul din review-ul de astazi, ofera 2560 de nuclee CUDA si promite sa fie cea mai rapida placa video de pe piata, cu un pret de 599$ pentru editia standard si 699$ pentru Founder’s Edition, adica ce testam in aceasta recenzie. Aceste preturi sunt cele americane bineinteles, in Romania GTX 1080 fiind disponibil incepand cu suma de cam 3600 de lei, un extra sanatos de peste 30%, taxa de a fi Roman.

Acum ca ne-am bagat cu totii unghiile in gat, hai sa ne uitam la aceasta placa.

Modelul de referinta al placii necesita o singura alimentare pe 8 pini, anticipand un consum extrem de scazut pentru o placa video de top. Racirea este realizata pe aer, prin intermediul unui nou design bazat pe o carcasa de aluminiu ce se lauda cu un profil acustic mai bun, folosind un ventilator de tip suflanta.

Sistemul de racire pe aer al GTX 1080 Founder's Edition

Am si verificat acest lucru intrucat in testele de overclocking am impins viteza ventilatorului direct la 100%, pentru a mentine cele mai favorabile conditii termice. La 100% (4000 de rotatii pe minut), zgomotul produs era sesizabil, dar in mare parte acesta era zgomotul aerului in miscare, ventilatorul in sine fiind foarte silentios.

Cum am testat?

Fiind vorba de un GTX 1080 Founder’s Edition, ne-am propus sa-i acordam o atentie ridicata. Pe partea de teste sintetice, am folosit Unigine Heaven si Unigine Valley, alaturi de 3DMark 11 Performance si 3DMark Fire Strike 1.1, Extreme si Ultra.

Placa video a fost testata folosind un sistem echipat cu un procesor Intel Core i7 6700K la 4.2GHz si 16GB de memorie DDR4 2800.

La capitolul jocuri, am rulat benchmark-urile oferite de Ashes of the Singularity (in varianta DirectX12), Bioshock Infinite, Grand Theft Auto 5, Metro: Last Light, Tomb Raider si Rise of the Tomb Raider.

Am cate trei pase prin fiecare test si am pastrat rezultatele cu valorile cele mai mari. Si bineinteles, am facut si overclocking.

Cat despre overclockingul noilor placi, nVidia au modificat felul cum acesta poate fi realizat prin tehnologia GPU Boost 3.0.

Departe sunt zilele in care duceai un cip la frecventa maxima stabila si il tineai acolo la cel mai mic voltaj posibil. La ora actuala, atat procesoarele cat si placile video folosesc algoritmi ce modifica in timp real frecventa si voltajul, pentru a mentine cel mai inalt nivel de performanta la cele mai scazute temperaturi – si implicit eficienta.

Am folosit aplicatia EVGA PrecisionX OC pentru a capata accesul la algoritmul functiei GPU Boost, acesta permitandu-ne stabilirea frecventei placii pentru fiecare treapta individuala de voltaj. Am urcat asadar placa de la frecventa initiala teoretica de circa 1733MHz pana la o viteza ametitoare de 2,2GHz.

Am spus viteza initiala teoretica, intrucat 1733 nu este o viteza limita, algoritmul GPU Boost urcand chiar mai sus, si asta la setarile din fabrica – am intalnit si cifre de peste 1900Mhz la setarile din fabrica.

In orice caz, am dus placa la 2,2GHz, dar din pacate, la acea viteza nu am reusit sa o mentinem stabila, gasind in final un punct de stabilitate in jurul cifrei de 2150MHz, asadar un overclock de aproximativ 24% pe nucleul placii. Am crescut si viteza memoriilor, de la 5GHz la circa 5250MHz, un overclock mult mai modest, de circa 5%. In orice caz, frecventa a oscilat in timpul utilizarii.

Ce rezultate ne-a oferit GeForce GTX 1080 in aceste teste?

Fire Strike Ultra GTX 1080 vs Titan X

Intai de toate, testele sintetice, precum 3DMark 11 sau Fire Strike, arata o performanta exceptionala, intrecand lejer modele precum Radeon Fury X, GTX 980 Ti sau Titan X, ce sa mai vorbim de overclocking. Este un semn cel putin incurajator, dar bineinteles nimeni nu se joaca in 3DMark, asa ca am vrut sa vedem daca acesta performanta se „traduce” si in viata reala.

Ashes of the Singularity:

Acest joc este unul care se remarca mai ales prin faptul ca este cam primul benchmark de DirectX12. Recunoastem, nu ne prea impresioneaza ca joc, dar totusi este un joc. Stiti cum restul netului tinde sa il testeze in rezolutie FullHD si pe detalii high? Am considerat ca este prea trist sa testezi o placa de top in acest fel, asa ca rezolutia a fost setata la 3440×1440 si detaliile setate pe Crazy, adica am cam stresat placa.

Ashes of the Singularity

Credem ca putini s-ar plange sa obtina o medie de peste 40 de cadre pe secunda in aceste setari, iar GTX 1080 reuseste sa obtina o valoare medie de aproximativ 47 cadre pe secunda. Cu overclocking, aceasta cifra sare pana la 52 de cadre pe secunda.

BioShock Infinite:

Chiar daca la ora actuala BioShock Infinite nu are cele mai mari cerinte de sistem, acesta este totusi un joc frumos. In aceeasi rezolutie, cu toate setarile maximizate, GTX 1080 obtine cifre de minim 33, maxim 474 (da, peste patru sute) si o medie de 129 de cadre pe secunde. Cu overclocking, aceste cifre cresc in medie cu circa 8%, pana la 139 de cadre pe secunda. Un candidat excelent la gaming-ul pe 144 de herzi.

Bioshock Infinite GTX 1080

Grand Theft Auto V:

GTX 1080 vs Titan X in GTA 5

GTA 5 ramane unul dintre cele mai solicitante titluri ale momentului. Bine, nici noi nu am fost blanzi. In 3440×1440, cu toate detaliile pe Very High, distantele la maxim, FXAA activat si anti-aliasing MSAA x8 activat, GTA este un joc cu cerinte extreme. Benchmark-ul prezinta 5 scene, iar viteza in acestea a oscilat puternic, de la minim de sub 3 pana la maxime de peste 100 de cadre pe secunda. In medie insa, GTX 1080 poate oferi intre 33 si 42 de cadre pe secunda la aceste setari, cu un bonus de inca vreo 3 cadre folosind overclocking.

Nu va lasati intimidati – simpla trecere de la anti-aliasing x8 la x4 si activarea nVidia TXAA, aproape dubleaza aceste cifre, rezultand intr-o experienta ultra-high-end.

Metro Last Light:

GTX 1080 vs Titan X in Metro Last Light

In Metro Last Light am testat folosind toate setarile maxime, mai putin SSAA, care in continuare ingenuncheaza orice sistem pe care este activata. Placa video ne-a onorat cu minime de 32, maxime de 135 si viteze medii de circa 81 cadre pe secunda.

Tomb Raider:

GTX 1080 vs Titan X in Tomb Raider

Tomb Raider este un deliciu vizual, dublat de o optimizare foarte buna. Am testat pe setari Ultimate, unde cea mai mica viteza inregistrata a fost de 74 de cadre pe secunda. Viteza maxima de afisare a fost de 110 cadre pe secunda, iar media de 94. Folosirea overclocking-ului a mai permis un bonus de circa 10%, pana la 104 cadre pe secunda.

Rise of the Tomb Raider:

GTX 1080 vs Titan X in Rise of the Tomb Raider

Continuarea excelentului Tomb Raider este un alt titlu obligatoriu de experimentat, ce solicita un pic mai mult sistemele jucatorilor. Dar doar un pic, caci GTX 1080 este perfect capabil sa sustina gaming-ul la aceasta rezolutie, tot pe setari Ultimate, la o viteza de 73 de cadre pe secunda, sau 80 cu overclocking.

In concluzie:

Anul acesta este anul upgrade-urilor, oricum s-ar pune problema. Chiar daca nu veti alege neaparat modelul de top oferit de nVidia, trecerea la noul proces de fabricatie si noua arhitectura ofera un avans enorm de performanta, in toate jocurile de pe piata, cu un consum scazut de curent si temperaturi scazute.

Daca nu cu mult timp in urma ne intrebam daca tehnologia 4K ar putea fi cu adevarat viabila in acest deceniu, se pare ca aceasta va deveni mainstream chiar de anul acesta, impreuna cu realitatea virtuala.

Daca optiunea de upgrade aleasa este GTX 1080, vei avea parte de cea mai rapida placa video pentru jocuri a momentului, cu un consum foarte scazut, o constructie silentioasa, si performanta suficienta pentru a tine mai orice titlu in detalii maxime – chiar si in rezolutie 4K.

Regele – fie ca va ganditi la Fury X sau Titan X – a murit. Traiasca regele!

Zona IT

ZONA IT

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Back to top button