ȘtiriTech&IT

Nvidia anunță G-Sync Pulsar, o implementare anti-blur care funcționează cu refresh variabil

G-Sync Pulsar vine să rezolve o limitare mai veche a tehnologiei G-Sync, anume că nu putea acomoda în mod simultan afișarea imaginii cu rată de refresh variabil și reducerea efectului de blur prin metode mai avansate decât obișnuitul overdrive aplicat monitoarelor LCD.

Poate că unii dintre voi își mai amintesc de Ultra Low Motion Blur (ULMB), o tehnologie lansată de Nvidia în anul 2014, care promitea și chiar oferea pe ecrane LCD un nivel de claritate imbatabil, până atunci atins doar cu monitoare CRT setate la cea mai înaltă rată de refresh cu putință. Între timp, apariția monitoarelor OLED a eliminat în mare parte această dilemă, tehnologia OLED putând oferi simultan rate de împrospătare a imaginii foarte ridicate și timp nativ de răspuns foarte mic (ex. 0.3ms și mai puțin, comparat cu 1ms și peste în cazul ecranelor LCD cu tehnologie TN). Spun în mare parte, deoarece ULMB încă poate face ceva ce niciun ecran OLED nu poate reuși, anume să „forțeze” ochii tăi să reacționeze mai prompt la schimbările de luminozitate, îmbunătățind și mai mult claritatea percepută.

Pai cum vine asta? Simplu: fiecare cadru afișat este intercalat cu un cadru complet întunecat, forțând ochii tăi să sesizeze mișcarea și în același timp să „uite” mai repede de imaginea anterioară. Ironic este că nu acesta era de fapt scopul acestei proceduri, folosirea cadrelor negre (sau backlight strobing) având inițial rolul de a ascunde etapa de împrospătare a ecranelor LCD. Acea parte în are imaginea veche se suprapune momentan cu cea nou afișată, rezultând blur. În 2023 Nvidia a lansat Ultra Low Motion Blur 2 (ULMB2), o versiune perfecționată a acestei tehnologii care face cam același lucru dar folosind rate de refresh de până la 1000 Hz, cu rezultate îmbunătățite și mult mai puține efecte secundare nedorite.

G-Sync Pulsar

 

Cine are ne voie de G-Sync Pulsar. Care sunt dezavantajele

Dacă ești din categoria ”casual gamer”, probabil că nu ai de ce să te gândești la schimbarea monitorului actual cu G-Sync. La fel și dacă te știi deja cu sensibilitate crescută la orice efecte de strobing (pâlpâire) a imaginii, existând riscul ca implementările ULMB să-ți dea efecte secundare precum amețeli, dureri de cap, sau mai rău.

Concret, G-Sync Pulsar combină ULMB2 și tehnologiile VRR de refresh variabil într-o soluție potențial universală pentru eliminarea efectului de blur, chiar și pentru jocurile AAA care nu pot rula cu sute de cadre pe secundă la nivelul de calitate dorit.

Nvidia vorbește despre un algoritm ingenios care permite sincronizarea procedeului de backlight strobing cu rata variabilă de împrospătare a imaginii. Vestea proastă ar fi că pentru asta e nevoie de hardware specializat, doar anumite modele de monitoare cu certificare G-Sync Ultimate suportând modul Pulsar. Primul astfel de monitor va fi Asus ROG Swift PG27, așteptat pentru lansare în a doua parte a acestui an.

La capitolul alte noutăți, Nvidia anunță că implementarea clasică G-Sync este în sfârșit disponibilă pentru abonații GeForce Now, oferind o experiență îmbunătățită pentru utilizatorii care au optat pentru platforma de gaming bazată pe cloud streaming.

Aurelian Mihai

Îmi place să fiu la curent cu ultimele inovații și gadgeturi high-tech. Când nu scriu articole pentru Zona IT, îmi ocup timpul cu seriale SF, documentare sau periind internetul după tot felul de știri sau informații care-mi captează atenția. În week-end mă găsești cu bicicleta în parc sau colindând prin țară cu familia.

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Back to top button