MORE

Noi orizonturi digitale

Realitatea virtuala nu mai este un concept science-fiction ci va fi o prezenta cat se poate de “reala” intr-un viitor apropiat. Una dintre cele mai puternice marci din gaming, Valve, a investit enorm in acest domeniu si ne spune ca ne aflam la doar cativa ani distanta de acest moment.

Intr-un articol anterioar v-am prezentat Oculus Rift, un dispozitiv prin care utilizatorul priveste si care il scufunda in realitatea virtuala. Acesta exista deja, iar cei care l-au inventat se grabesc sa-l scoata pe piata. Cei de la Valve adauga ca acest tip de dispozitive ar trebui sa aiba si un pret accesibil si ca ar trebui sa apara pe piata in urmatorii 2 ani. O provocare pe care trebuie sa o depaseasca astfel de device-uri este rezolutia destul de scazuta disponibila in acest moment. 1080p este prea putin, spun ei. Proiectul celor de la Valve nu este un concurent direct al modelului Oculus Rift pe care vi l-am aratat. Dimpotriva, cele doua companii coopereaza. Va intrebati probabil impreuna cu ce dispozitive vor rula aceste gadget-uri. Raspunsul este neasteptat: in primul rand cu PC-ul. Pentru ca este modular, usor upgradabil si foarte adaptabil.

Sa mai ramanem putin in lumea virtuala, de aceasta data a marilor productii de film hollywoodiene. In ultimii 120 de ani pelicula de 35mm a fost formatul de baza pentru distribuirea filmelor, iar acest lucru tocmai se va schimba.

Paramount va fi primul studio care va renunta definitiv la distributia pe pelicula, alegand sa-si trimita filmele in cinematografe exclusiv digital. Se pare ca “Lupul de pe Wallstreet” a fost primul film care a intrat in noul proiect. Principala ratiune a acestui pas nu este avansul tehnologic, ci una mult mai lumeasca si previzibila, costurile. O copie de film costa $2000, in vreme ce una digitala costa $100. Cel mai probabil, aceasta schimbare va influenta si divertismentul pentru acasa, care va face pasul definitiv de la discurile fizice la streaming sau download. Deocamandata in HD iar in viitorul apropiat in Ultra-HD.

Tot la distributia si consumul de filme se refera si urmatoarea stire. Cei de la ABC, unul dintre marii producatori si distribuitori de continut video, a se citi seriale, au luat decizia ca episoadele pe care dupa propria difuzare le dadeau a doua zi clientilor de cablu si abonatilor la serviciul Hooloo, sa intarzie aceasta redistribuire cu o saptamana. Sa vedem ce s-a intamplat.

Decizia celor de la ABC a functionat pe principiul unde dai si unde crapa. Descarcarile de pe bittorrent au crescut cu 300%. Mai mult, abonatii serviciilor de distributie prin cablu sau online par sa se imputineze. Deocamdata nu exista dovezi clare care sa lege cele doua evenimente, un lucru insa este sigur: cateva seriale foarte iubite au inregistrat cresteri spectaculoase ale download-urilor din surse dubioase.

Tranzitiile de la un mediu la altul, adica de la film la digital, sau de la TV la online, sunt deobicei dificile, iar cresterea unui mediu se produce categoric in detrimentul celuilalt. Si totusi exista o situatie in care noul si vechiul coexista pasnic. Este vorba despre carti.

Tabletele si e-readerele sunt din ce in ce mai populare si cel putin in Statele Unite, 1 din 3 americani afirma ca au citit cel putin o carete electronica in 2013. Cu un sfert mai multi decat in 2012. Mai interesant este ca 7 din 10 americani sustin ca tot anul trecut au citit cel putin o carte in format tiparit. Asta inseamna ca in ciuda cresterii numarului de tablete si e-readere oamenii nu au inlocuit cartea traditionala, si nici nu au de gand sa o faca. Acest aspect reprezinta cum spuneam si mai devreme o anomalie comparand cu alte domenii care au fost complet date peste cap de revolutia mobila. In vreme ce radioul sau televiziunea pierd cote de piata sau cel putin isi schimba modul in care sunt consumate, piata de carte a simtit o usoara crestere anul trecut in Statele Unite.

O data ce am stabilit ca printul nu moare, sau ma rog, moare dar nu se preda, ne-am gandit ca macar pentru o vreme ar trebui sa mai tinem cont de el. Am gasit in AppStore o aplicatie care pe langa faptul ca eficientizeaza batranul print, aducandu-l in era digitala, va scuteste si de cheltuieli serioase cum ar fi de exemplu aceea de va cumpara un scanner.

Scanner Pro este o aplicatie simpla si foarte intuitiva care va transforma iPhone-ul intr-un veritabil scanner. Deschizi aplicatia, iar camera telefonului “scaneaza” hartia, ii face toate ajustarile de dimensiuni, contrast, luminozitate, margini si la simpla apasare a unui buton, va stocheaza in telefon o copie PDF a documentului respectiv. Apoi aceasta copie poate fi stocata si distribuita dupa bunul plac. Cursurile colegilor, actele contabile, facturile si defapt orice document poate fi rapid copiat si trimis intr-un format comun, cunoscut, accesibil tuturor.

Exista aplicatii si dispozitive construite pe principiul urmator: de ce ai facut asta? Pentru ca se poate! Si sunt destule. Aplicatiii sau device-uri care nu au o utilitate practica imediata, dar care fie sunt la moda, fie marketing-ul ne convinge ca avem nevoie de ele. Exista insa si dezvoltari care schimba modul in care lucram si traim, care ne usureaza viata, sau care ca si in cazul e-readerelor sau scannerului digital de pe iPhone salveaza macar niste copaci. Acestea fac diferenta. 

Măriuca Mihăilescu

Nu mă consider un „geek” în materie de tehnologie, dar știu că ceea ce contează la un produs este experiența de utilizare. Plec de la presupunerea ca nu știu nimic despre acel produs și văd cum mă împac cu el. Experiența mea îndelungată ca jurnalist și diversitatea de subiecte și domenii abordate au fost tot atâtea atuu-uri într-un segment publicistic dominat de bărbați. M-am familiarizat suficient de repede cu tehnologia așa încât să prezint Zona IT, emisiunea de pe TVR1 și să pornesc și un proiect personal, dedicat segmentului de home appliances.

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Back to top button