Potrivit dezvăluirilor apărute în publicația Financial Times, Meta ia în considerare „popularea” rețelei Facebook cu noi profiluri controlate AI, personajele complet imaginare putând iniția cereri de prietenie și interacționa cu utilizatorii Facebook ca și cum ar fi persoane reale.
Oficial va fi pentru îmbunătățirea experienței Facebook, oferind utilizatorilor noi oportunități de a interacționa cu conținutul platformei. În practică, ar putea fi o strategie pentru creșterea veniturilor Meta prin folosirea de boți AI în rolul de vânzători ambulanți, care să te abordeze pe Facebook prin cereri de prietenie și eventual mesaje instant, convingându-te să participi la diverse campanii plătite de clienții de publicitate. Totul desfășurat sub fațada interacțiunii sociale cu persoane/profiluri de Facebook ce afișează identități fictive, cu poză de profil, interese pre-completate și albume foto generate de AI. Tot Meta AI va asigura și chatbot-ul cu care interacționezi prim mesaje instant și eventual, acordă like-uri și comentarii postărilor distribuite de tine, ca un bun „prieten”.
Comentând despre funcționalitatea încă neconfirmată oficial, vicepreședintele de produs Meta pentru divizia generative AI, Connor Hayes, a spus:
„Ne așteptăm ca aceste AI-uri să existe, în timp, pe platformele noastre, cam în același mod în care există și conturile obișnuite folosite de utilizatori. Vor avea biografii și imagini de profil și vor putea genera și partaja conținut alimentat de AI pe platformă. . Acolo vedem că se îndreaptă toate acestea.”
În mod predictibil, reacția la noul sortiment de „utilizatori” Facebook va fi în mod copleșitor negativă, dar asta nu a împiedicat niciodată compania lui Mark Zuckerberg să-și impună strategia de business. Și chiar dacă pare greu de crezut acum, ar putea exista și câteva aspecte pozitive în această poveste. De exemplu, platformele de social media precum Facebook abundă de știri false, pe care o armată de boți Meta AI deghizați ca și utilizatori reali le-ar putea depista mai rapid, intrând la secțiunea de comentarii a postărilor suspecte pentru a observa și interacționa cu alți potențiali boți rău intenționați.
Sună ca un viitor distopic pentru rețeaua Facebook și poate că așa este, nefiind greu de imaginat un viitor în care intri pe Facebook și nu mai știi exact cine este real și cine nu. Sau poate că acesta este chiar planul lui Mark Zuckerberg, de a masca declinul treptat al platformei de socializare care l-a consacrat printr-un aflux constant de „noi” utilizatori, anulând astfel dispariția utilizatorilor reali (unii plecați definitiv pe cale „naturală”).
Deja putem vedea acest război cu boții dus la secțiunea de comentarii a postărilor pe subiecte sensibile (ex. teme politice), care abundă în mesaje bine redactate și postate de pe conturi Facebook „ornate” în mod credibil cu poză de profil, galerii de poze și chiar liste de prieteni, aparențele fiind trădate doar de abundența postărilor și comentariilor ce redau în mod obsesiv același mesaj sau narativ.
În cazul boților „oficiali”, Meta va impune cu siguranță limite stricte, asigurând că postările distribuite nu manipulează opinia publică într-o direcție sau alta și sunt potrivite pentru copii, deoarece mulți copii folosesc platforma, în ciuda restricțiilor aplicate mai degrabă de formă. Acești boți probabil că vor afișa o insignă lângă numele sau poza de profil, stabilind în mod fără echivoc că personajul respectiv este de fapt o inteligență artificială. Ceea ce nu poate fi spus despre boții neoficiali, care „mișună” deja în număr mare pe Facebook, deservind tot felul de organizații și interese obscure.