MORE

Masina care se conduce singura: noua „abureala” din marketingul tech!

Marketingul este lucrul dracului. Iar companiile americane din tehnologie, sau macar unele dintre ele sunt nemaipomenit de bune in a INVENTA… NEVOI. Perfid, insidios, diplomat, discret amenintator uneori, companiile iti „sugereaza” cam care ar fi directia (dorita de ele, evident), iar tu ai fi prea prost (sau fraier, sau speriat, sau lacom) sa n-o urmezi (ca o oaie). Informatiile pe care le primesti sunt atent… trunchiate, iti sunt livrate doar argumentele pro, evident, cu pretentia obiectivitatii acestora, direct de catre cei interesati… sa-si vanda produsul. Iar asta se aplica multor companii, dar unora cu precadere. Apare cateodata cate o chestie de te doare mintea, care ilustreaza „ca la carte” tot acest proces. Cateodata stai si te intrebi daca cei care lanseaza asemenea… nazbatii sunt zdraveni la cap. Raspuns DA. Adica isi stiu foarte bine interesul, si daca este sa aleaga „sa te prosteasca pe fata”, nu ezita s-o faca!

Cu scuzele de rigoare pentru introducerea cam prea lunga am sa trec la miezul problemei. De ceva vreme incoace apare insistent in presa, online, TV (evident, o parte de vina o au si raspandacii din aceasta breasla care preiau „comunicate” si informatii pe nemestecate, spre multumirea companiilor care nu trebuie astfel sa se oboseasca prea tare sa-si propage interesele) aceasta marota a „masinii care se conduce singura”, adica automobilul autonom, masina inteligenta neasistata de sofer sau cum dracu vreti sa-si spuneti, ca i s-a spus deja in ‘jde mii de feluri. Bun. Pana aici, nici o problema. Foarte bine. Poate fi. Dar in ultima vreme, baietii vazand ca ideea nu prea are „tractiune” au inceput „sa puna piciorul pe pedala”. Si uite asa iese Elon Musk (un tip de altfel extrem de destept si pe care il respect sincer) de la Tesla la rampa si afirma ca „in cele din urma masinile pe care le poti conduce tu insuti vor fi scoase in afara legii”, ca „elementul uman reprezinta un pericol (liability)” iar Jen-Hsun Huang, CEO-ul Nvidia vine si el sa-i cante-n struna afirmand ca „[masinile] ar trebui sa fie niste lifturi. Acestea aveau pe vremuri niste operatori, apoi am dezvoltat niste circuite simple, iar acum lifturile vin automat la etajul la care te afli sau vrei sa ajungi… automobilele vor fi exact asta”. Musk adauga si el, alarmist: „Este mult prea periculos! Nu poti permite unei persoane sa conduca o masina a mortii de doua tone!”. Auoleuuuuuu! Pe bune?! Ei, lasa-ma! „Masina a mortii”?!!!! Aveam mai mult respect pentru tine Mr. Musk. Si eventual n-ai vrea si ca toate aceste masini „safe” sa fie… Tesla? Ca doar voi aveti expertiza, experienta, traditia, reclama (mai ales reclama) de a face cele mai sigure, curate si supercalifragilisticexpialidocious masini din lume!!!

Te respect, dar nu-mi insulta inteligenta! Adica mai aveti cale lunga pana la un pret decent, pana la baterii decente, pana la tehnologii fiabile, dar pe voi va f***e grija de p’acum de scoaterea in afara legii a masinilor?! Pe principiul ca baietii destepti isi „face” sanie vara si… masina autonoma iarna. Si stiti ce? Sunt destui cei care pun botu’ (scuzati-mi limbajul vulgar, dar n-ai cum sa adresezi altfel acest… tupeu de marketing). Personal? Nu am absolut nimic impotriva ideii, nu te poti opune progresului, asta e clar si, ca si „cronicar” de tech si stiinta de vreo 17 ani, stiu asta mai bine ca oricine. Dar asta nu este stiinta sau tehnologie, este tupeu de marketing. Poate mai vindem o Tesluta, poate mai „troll-am” o reclamuta (ca doar fraierii din presa de specialitate bun botu’, si din a’ d-auto si din a’ de tech), poate grabim putintel lucrurile. N-as numi-o strategie smart sau predictiva, ci tupeu si-atat.

De ce atata zgomot pentru nimic? Pentru ca, din fericire, grosul consumatorilor „don’t give a sh*t”. Si foarte bine face! Pana nu vii cu ceva viabil din punct de vedere comercial, tehnic, economic, incetati sa ne mai vindeti „viitorul”! (pe principiul asta, omenirea tocmai a traversat o criza economica). Eu stiu ca asta este piatra de temelie a economiei de piata, dar nici oamenii nu mai sunt atat de fraieri. Produse insuficient dezvoltate, (a se vedea jocuri in beta etc), vandute la pret intreg, solutii „pe jumate”, dar toate insotite de un marketing „la rupere”, si de intentia de-a mai stoarce un dolar nemeritat.

Am testat anul trecut Opel Ampera: o masina de 40.000 de euro (!!!) a carei autonomie era de putin peste 90KM si care trebuia sa stea la incarcat… o noapte!!! WTF?! Sau pentru tine, Mr. Musk 40.000 este un fleac?! Si probabil este, raportat la masinuta ta de peste 70.000 de dolari (Model S)! Pai sa ne luam cu totii Model S (sau P85D, doar „oleaca” mai scumpa). Adica, „daca n-aveti apa, beti bah Santal!”

Intre timp Dodge Charger/Challenger SRT Hellcat se vinde ca painea calda! 707 cai putere (una dintre cele mai puternice masini de serie din lume), design reusit, spatiu si tot ce-ti poti dori, incepand de la 63.000 de parai. Tot mult ca dracu’, dar oricum sub pretul unor masini lipsite de infrastructura, cu tehnologii cu viabilitate indoielnica etc. Si iete ca cererea pentru SRT-uri este atat de mare, ca Dodge s-au vazut obligati… sa stopeze comenzile! Nu fac fata cererii!

Si toate aceste lucruri se petrec doar pentru ca, din ratiuni de marketing, unii se sfiesc (intentionat, evident) sa prezinte intregul tablou. Faptul ca lucrurile nu sunt atat de simple: discutam aici despre pretul petrolului, despre ofensiva marilor producatori de petrol prin pret impotriva companiilor din tehnologie care le ameninta profiturile etc. Nu mai considerati ca publicul este prost! Spuneti toate aceste lucruri! Le va intelege, si poate sinceritatea va va ajuta mai mult. Si inca ceva: NU MAI SCOATETI PE PIATA PRODUSE INSUFICIENT DEZVOLTATE LA „PRET INTREG”, doar pentru a „iesi” inaintea concurentei, sau pentru a va face reclama. Aici este (sau mai degraba era) imensul merit al companiei Apple (cel putin sub conducerea lui Steve Jobs): nu scoate pe piata produse neterminate sau insuficient finisate (exista destui fani Apple care recunosc faptul ca destule produse Apple din cele recente nu ar fi vazut lumina zilei sub conducerea lui Jobs: poate cateva iOS-uri, poate Watch, poate…).

Nu mai vindeti viitorul la suprapret dragi producatori de masini electrice, de smartwatchuri, de jocuri sau de telefoane! Riscati sa va ingropati afacerea pe termen lung, pierzand increderea si respectul cumparatorilor!

Am sa inchei acest articol cu un incident care mi s-a intamplat alaltaieri. Aflu cu stupoare ca sunt posesorul unui… nou card de la banca cu care lucrez de ani de zile. Am verificat rapid: nu imi expirase niciunul dintre cardurile pe care le aveam deja! Nu solicitasem nici un alt card! Nici macar nu fusesem informat in vreun fel ca mi s-a emis un alt card (nici pe mail, nici pe SMS, nici pe telefon), si asta in conditiile in care alesesem respectiva banca fix pentru sobrietatea si seriozitatea sa, cu ani in urma! Cand in sfarsit am reusit sa iau legatura directa cu banca, ma refer la un operator uman si nu la robotul despre care desteptii astia cred ca poate inlocui lesne omul (ceea ce, evident, nu-i nici pe departe adevarat, dar vedeti voi, este mai ieftin, reduce costurile!), mi s-a raspuns destul de impertinent (mai bine oricum decat sa vorbesc cu un robot pe care il doare in c*r) ca banca a considerat ca acest card contactless ma va interesa cu siguranta (bullshit) asa ca mi l-a emis… fara sa ma intrebe. Pai duceti-va dracului! I-am pus sa-l inchida urgent, si asta in conditiile in care, daca m-ar fi abordat cu mai mult bun simt si nu bagandu-mi-l pe gat poate ca m-ar fi interesat. Pacat. Dragi companii, slabiti-ma cu vanzarile si marketingul „profilactic”, sau asa zis predictiv! Nu sunt nici idiot si nici prea usor de manipulat! Prefer sa gandesc cu mintea mea si eu stiu cel mai bine ce vreau de la voi! Pentru ca eu sunt cumparatorul! Eu sunt cel care va tine in viata! Respectati-ma ca si eu sa va pot respecta la randul meu.

Si apropo Mr. Musk: masina autonoma deja exista: se numeste TAXI. Sau autobuz. Sau tren. Si poate ca oricum, nu ne dorim chiar cu totii sa devenim niste asistati, prea periculosi pentru a fi lasati „in libertate” pe strazi!!! Poate ca pentru unii placerea de a conduce o masina este (sigur, poate nu la aceeasi intensitate) din aceeasi categorie cu placerea de a face sex cu… o fiinta umana, nu cu mai stiu eu ce dracu’ de masinarie virtuala! Si mai este vorba pana la urma si despre demnitatea umana, aceea de a fi un OM autonom, nu o leguma neajutorata, pe care trebuie s-o tina computerul de mana, prea proasta pana si pentru a conduce o afurisita de masina! Altminteri propriile VOASTRE  previziuni sumbre legate de inteligenta artificiala ar putea deveni realitate, o realitate care nu „se va intampla” pur si simplu ci este LASATA sa se intample prin abandonarea vointei si capacitatilor umane! Iar condusul unui vehicul este una dintre aceste capacitati!

Zona IT

ZONA IT

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Back to top button