Logitech G Pro Wheel + Pedals – setup hardcore pentru pasionați, cu un preț pe măsură (review)

Logitech este un nume foarte cunoscut în rândul pasionaților de jocuri cu mașini. În ultimii peste 20 de ani, producătorul elvețian a ieșit pe piață cu mai multe modele de volane și pedale pentru jocurile de curse pe calculator, toate dintre ele entry-level, dar construite bine și cu suficiente funcții și dotări pentru începătorii care se avântă în acest hobby scump. Pentru că, believe me, să fii sim racer e un hobby foarte scump!
Și acum poate că unii veți spune că ați găsit seturi de volan + pedale la magazin care costă și 200 de lei, dar alea nu îți oferă întreaga experiență. Ca să guști din ce are sim racing-ul de oferit trebuie să ai o sculă decentă, obligatoriu cu force feedback care îți permite să simți prin volan nivelul de aderență al pneurilor, gropile și rotația mașinii, lucru care, evident costă substanțial mai mult. Am testat și noi acum doi ani Logitech G923 Trueforce și am concluzionat atunci că este o alegere foarte bună pentru un începător în această lume nebună.
Dar ce faci dacă ai deja un Logitech G923 sau G920 mai vechi, ai ajuns la concluzia că îți place hobby-ul ăsta și vrei mai mult? Ei bine, până acum principalele tale opțiuni erau să te îndrepți spre alte brand-uri mai serioase, cum ar fi Fanatec, deoarece Logitech nu aveau o opțiune high-end care să îi satisfacă pe cei mai pretențioși. Ei bine, asta se schimbă acum odată cu intrarea în scenă a lui Logitech G Pro Racing Wheel și G Pro Pedals.
Combo-ul ăsta e un salt uriaș față de vechiul set, aduce îmbunătățiri serioase la toate capitolele importante și, în sfârșit, Logitech intră pe bune în lumea sim racing-ului adevărat. Cu un sistem direct drive pentru volan și un set de pedale cu load cell, Logitech G Pro Racing Wheel demonstrează lumii că Logitech știu să facă și chestii mai performante în spațiul ăsta, nu doar variante pentru începători și cei cu un buget redus, și sincer, mă mir că a durat atât. Dar mai bine mai târziu decât niciodată, și haideți cu mine să vedem de ce este acest combo atât de special.
Design și construcție
Începem din capul locului cu design-ul și construcția, pentru că ăsta e primul lucru pe care îl remarci atunci când scoți produsele din cutie. Volanul și baza sa sunt mari și impunătoare, dar păstrează limbajul de design consacrat deja de modelele mai vechi, ceea ce nu e un lucru rău. Și fără logo-ul ăsta pe față îți poți da seama ușor că e vorba despre un volan Logitech, iar cei care au folosit în trecut un produs de genul se vor simți ca acasă.
Și dacă tot am zis de volan, în cutie vei găsi atât baza cât și volanul separat. Pentru că da, Logitech G Pro este primul și singurul model din portofoliul producătorului care are un volan detașabil, iar asta e de bine… și nu prea. E de bine pentru că, în teorie cel puțin, asta îți permite să schimbi doar volanul pentru a-ți ajusta experiența la mașina pe care o conduci în joc, gândește-te la volanul unei mașini F1 cu multe butoane. Nu e atât de bine faptul că, la mai bine de un an de la lansarea internațională, Logitech nu vinde alte modele speciale pentru această bază.
Lăsând asta la o parte, volanul inclus în pachet este superb. Este făcut din metal și învelit într-o piele ecologică care se simte foarte bine la atingere, și ținând cont de cât de bine se păstrează în timp pielea asta pe modelele mai vechi, nu îmi fac griji atunci când vine vorba de longevitate. Dar, ca să fiu cârcotaș, cusătura de pe interiorul volanului este o idee cam rough, și poate deveni incomodă. Asta se rezolvă foarte ușor cu o pereche de mănuși speciale, cum sunt astea, foarte comode și practice, deci nu cred că e o problemă prea mare.
Și pedalele au suferit ușoare modificări de aspect, sunt mai solide și mai mari pe deasupra, ca să îți fie ușor să le apeși în febra cursei. În plus, întreg pedalierul este robust din cale afară și cu siguranță va rezista în timp fără probleme. O chestie foarte mișto și binevenită aici este pedala de frână cu load cell. Asta este un upgrade masiv față de modelul vechi care folosea un simplu arc și îți permite să fii mai precis când vine vorba de frânare. But more on that later.
Asamblare
Până atunci, odată ce ai scos toate produsele din cutie, următorul task este să le asamblezi și să le montezi. Iar din fericire, nu e deloc greu. Câteva șuruburi aici, o clemă colo și uite-așa ai asamblat volanul imediat. Bine, acum contează și pe ce îl montezi, pentru că asta îți poate ușura sau îngreuna munca. Din fericire, alături de volan și pedale am primit la teste și Playseat Trophy Logitech G Edition, un cockpit în toată puterea cuvântului gândit special pentru setul ăsta.
Bine, să nu înțelegeți că nu merg montate pe Playseat-ul ăsta și alte volane, ba din contră. Există găuri pentru aproape orice fel de prindere și indiferent că folosești gear de la Fanatec, Thrustmaster, Moza sau oricare alt brand din domeniu, te poți bucura de ce are mai bun de oferit scaunul ăsta. Dar ce oferă? Pai o construcție de tanc, fără urmă de flex în șasiu, un scaun mare și comod și un pedalier ajustabil după bunul plac. Totuși, dacă nu vrei să îți cumperi și un scaun separat, în cutie găsești și un adaptor ca să montezi volanul pe birou.
Experiența în utilizare
Acum trecem la lucrurile care chiar contează, și anume experiența în utilizare. Și o să spun de la început: dacă credeai că Logitech G923 sau Thrustmaster T150 sunt mare șmecherie, G Pro o să te dea pe spate! Spre deosebire de G923 care are un sistem de force feedback gear driven și T150 care este pe bază de curele, G Pro este direct drive, adică nirvana pasionaților de simulator. De ce e asta important?
Well, oricine a pus vreodată mâna pe un volan Logitech mai vechi îți poate spune cât de smucite și de puțin line sunt mișcările pe care volanul le face. Am avut unul preț de peste un an și pot să atest că, deși își făcea treaba fără probleme, feeling-ul a lăsat mereu de dorit pentru mine.
Un sistem pe curea îmbunătățește situația la acest capitol, dar situația nu este în totalitate roz, și pe majoritatea modelelor se pierd din detaliile fine. Un sistem direct drive ca acesta implementat pe G Pro le face sublim pe amândouă. Fiecare mișcare este cât se poate de lină și fără urmă de inconsistențe, iar precizia este la ea acasă. De asta fiecare streamer, sim racer profesionist sau chiar și pilot adevărat de curse are un volan așa.
Indiferent de jocul pe care l-am încercat, fie că vorbim de EA SPORT WRC, Assetto Corsa și iRacing, volanul s-a descurcat impecabil. Fiecare piatră din asfalt, fiecare dâmb de pe traseul de raliu și fiecare bordură se simte cât se poate de realist. Nu am mai simțit un feedback atât de responsive și de detaliat niciodată, și vă spun cu mâna pe inimă că m-am îndrăgostit… până în momentul când am aflat cât costă. Dar ajungem imediat și acolo.
O diferență notabilă față de modelul mai ieftin, adică G923, este dimensiunea volanului în sine, care a crescut de la 11 inch la 11.8 inch. La prima vedere, pe hârtie cel puțin asta nu e o diferență prea mare, dar în utilizare situația este alta. Ai mai mult spațiu pentru mâini, poți apuca mai ușor volanul și, poate și mai important, dimensiunea crescută îl face mai aproape de diametrul unui volan tradițional, pentru mașini, ceea ce aduce un boost de imersiune binevenit.
Păstrând registrul volanului, am fost pe bune impresionat de padele. Sunt mari, ușor de acționat și, grație unui magnet montat pe volan, sunt și foarte plăcute de folosit. Fiecare schimbare de treaptă de viteză se face cu un click satisfăcător și sunt o variantă foarte bună dacă vrei să îți schimbi singur vitezele.
Dar astea nu sunt singurele padele de pe volan, pentru că sub ele își mai au locul încă două, care fac total altceva. Practic, ele pot fi frână, ambreiaj, accelerație și frână de mâna, o chestie extrem de utilă în unele situații. Asta m-a dus cu gândul instant la mașinile de Formula 1 care au ambreiajul acționat de o padelă de pe volan, exact cum avem aici.
Din cutie, Logitech G Pro Racing Wheel este capabil de un cuplu de 11Nm, o valoare prea mare pentru aproape oricine, și am fost mai confortabil pe la 4.5-5Nm. La nivelul ăsta, puterea a fost suficientă cât să simt ce fac roțile dar nici nu mi-am rupt încheietura când mi-a zburat volanul din mână după ce am lovit un zid.
In the meantime, trebuie să discutăm și despre ecran, pentru că e un party piece interesant. Stai așa, cum adică ecran? Well, în spatele volanului propriu zis, pe bază, este amplasat un ecran OLED mic, dar care are un rol important. Poate afișa tot felul de informații cum ar fi telemetria pedalelor și a volanului, treapta de viteză în care te afli și cât de mult cuplu produce sistemul în oricare moment. Dar încă și mai folositor decât asta este faptul că, tot cu ajutorul acestui ecran, îți poți ajusta on the fly, din mers, lucruri precum nivelul de putere al force feedback-ului, al sistemului Trueforce și unghiul de rotație al volanului, fără să fie nevoie să intri în G HUB.
Și dacă tot am menționat de el, acum e un moment mai bun ca oricare să vorbim despre Trueforce, un sistem de vibrații foarte mișto, care funcționează în paralel cu force feedback-ul tradițional, și pe care l-am văzut implementat prima oară pe Logitech G923. Și chiar dacă nu adaugă cine știe ce plus măreț, vă spun sincer că i-am simțit lipsa în titlurile care nu suportă această funcție.
Practic, pe lângă smuciturile de volan aferente force feedback-ului tradițional, volanul vibrează în funcție de turațiile motorului și aderența cauciucurilor. Lista de jocuri care suportă Trueforce este încă mică, la mai bine de doi ani de la lansarea primului model capabil de așa ceva, dar dacă jocurile tale preferate au suport pentru asta, cu siguranță te vei bucura de el și nu vei vrea să-l oprești.
Am cuvinte bune de spus și despre G HUB, software-ul Logitech. Volanul a fost recunoscut imediat, fără bătăi de cap, și nu m-am lovit de crash-uri sau momente când driver-ul își resetează setările, lucru pe care nu pot decât să îl apreciez.
Ce nu mi-a plăcut deloc este că Logitech au ales să folosească micro-USB în loc de standardul actual USB-C, iar asta e o decizie care m-a lăsat perplex. De ce doamne iartă-mă, pe un produs destinat profesioniștilor, că doar este G PRO, mai folosim micro-USB? Atunci când toate celelalte periferice din generație nouă ale producătorului sunt pe USB-C (la naiba, până și Apple au pus USB-C pe iPhone), nu văd de ce trebuie să ne mulțumim cu acest standard inferior și învechit. Poate la următoarea generație asta se va schimba.
Concluzie
Acum a venit momentul să tragem linie și să vă spun și prețul, pentru că am lăsat elefantul din încăpere la final. Pachetul de bază+volan o să te ușureze de 1.100 de euro, în timp ce pedalele costă aproape 400 de euro. După puțină matematică de clasa întâi rezultă că întreg setup-ul costă 1.500 de euro, o sumă care ar putea părea mult pentru cineva casual, care nu are înclinații de pilot de curse. Mai adaugi la asta încă 500 de euro pentru scaun și deja ai ajuns la bariera de 2.000 de euro.
Dacă vrei să ai și tu un volan cu Direct Drive acasă și vrei să faci asta cu un buget cât mai mic, Fanatec oferă al lor CSL DD la 350 de euro, la care se mai adaugă un volan și un set de pedale. All in all, te poți uita la puțin sub 900 de euro pentru un setup complet, dar acel setup va fi inferior celui de la Logitech în multe privințe, în special din perspectiva cuplului.
În plus, avantajul că Logitech este o firmă mare și extrem de multe jocuri au suport complet pentru volan nu este deloc de ignorat. În timp ce la alte modele trebuie să te chinui cu cine știe ce drivere sau fișiere dubioase, experiența oferită de Logitech este cu adevărat plug and play și merge foarte bine. Totodată, producătorul a avut timp să rafineze fiabilitatea produselor lor, deci te poți aștepta la câțiva ani bun de joacă dacă alegi să îți iei așa ceva.
Are și hibe? Da, și portul micro-USB este probabil cea mai mare problemă pe care am observat-o, dar pentru cine are banii ăștia și vrea o experiență cât mai bună și lipsită de bătăi de cap, Logitech G PRO Racing Wheel este una dintre cele mai bune variante de pe piață.