Istoria seriei GTA – Inceputurile si nasterea unei legende – Partea 1
De la o companie care nu a fost tot timpul… controversata, pana la gigantul care este astazi, Rockstar a realizat cateva dintre cele mai aclamate jocuri din istoria gaming-ului. Printre aceste jocuri se numara si GTA. O serie care pare sa fie croita pentru a starni scandal, dar totodata o serie care pune in mainile jucatorului libertatea deplina, devenind mai realista de la joc la joc.
Plecata de la un joc top down, si ajungand la unul dintre cele mai aratoase titluri din toate timpurile, GTA a crescut enorm. Atat de mult incat Take 2 Interactive, in momentul in care Rockstar anunta ca mai lanseaza un joc, isi dubleaza profiturile. Seria GTA a fost si inca este un trend-setter cand vine vorba de gaming, existand pana si clone ale acestei serii, una dintre mai de succes fiind chiar Saints Row. Ecourile lasate de primul GTA in lumea gamingului sunt resimtite si in ziua de azi, Rockstar fiind si prima companie care a cautat in mod deliberat controversa pentru a-si populariza jocul.
Incepem povestea noastra in 1988 cu o companie numita DMA Design. Anul 1990 este anul in care DMA publica si are succes cu Lemings. Au urmat titluri notabile pentru Nintendo precum Uniracers, Body Harvest si Space Station Silicon Valley. Astea sun jocurile care stau la baza GTA-ului actual, acestea avand in comun cu seria GTA doua lucruri: o lume mare si controlul de vehicule.
Un lucru pe care multi nu il stiu despre GTA este ca acest joc initial se numea Race n’Chase. Care, inca de la versiunea 1.05 se numea astfel, fiind pe acea vreme doar in stadiul de concpet. „Dorind sa fie un produs distractiv, care sa provoace dependenta, un joc multiplayer rapid cu masini care se urmaresc si se lovesc una in alta, toate astea implementate pe o noua metoda grafica.” Afirmatie facuta in 1995, cand jocul inca se numea Race n’Chase… pana in 1997 cand primul GTA a fost lansat, de la un joc multiplayer rapid cu masini care se urmaresc si se lovesc una in alta la un simulator de jafuri auto de care s-a indragostit o intreaga planeta.
In momentul de fata primul GTA va arata arhaic pentru multi dintre cei care au prins aceasta serie doar in epoca sa 3D, in care Rockstar se intrec cu alte nume mari din industrie in realizarea de lumi imersive. Atunci, in 1997, GTA era un joc top-down in care totul se rezuma la adunat puncte si la sustinerea multiplicatoarelor pentru un scor mai mare. In rest, nu avea prea multa imaginatie. Totusi publicul l-a adorat. Asta s-a datorat in mare parte faptului ca jocul oferea o libertate mult mai mare fata de alte oferte din piata, dar, perspectiva top-down era si o oportunintate pentru a face harta mai mare fara a consuma resurse hardware excesive. Pe langa toate astea aveam si un mod multiplayer, misiuni non-lineare, un sistem de viata si damage implementate pe mai toate modelele de masini si nu in ultimul rand, acel sentiment de implinire pe care il aveai dupa terminai penultima misiune. Cine a jucat jocul, stie exact despre ce vorbesc!
Fanii au iubit jocul, criticii nu prea. Sigur, discutam despre o era in care cine dorea un joc nou pe PC trebuia sa il comande prin posta, de multe ori auzindu-se de jocuri din revistele de specialitate si din vorba in vorba. Asa a ajuns GTA, primul joc, sa fie incununat de succes, desi critcii au fost destul de aspri cu jocul, Gamespot spund ca: „GTA este un joc bun de recomandat ca titlu la reducere si suntem siguri ca nu va castiga premii.” In ciuda publicitatii negative, totul a decurs conform planului, jocul tinand compania pe linia de plutire.
Odata cu acest titlu se naste imperiul numit GTA, si tot aici s-au pus bazele oraselor Liberty City (New York), San Andreas ( Los Angeles) si Vice City (Miami). Grand Theft Auto are o mica selectie de ‘posturi de radio’ care pot fi auzite atunci cand jucatorul intră în mașină, fiecare mașină avand un număr limitat de posturi de radio (de obicei 12 dar, unele mașini au numai 11). In versiunea pentru Playstation fiecare mașină are numai un singur post de radio. Originalul Grand Theft Auto a fost dezvoltat în DOS, apoi mai târziu a fost portat pentru Microsoft Windows, Sony PlayStation, și Game Boy Color. Surprinzător, versiunea pentru Game Boy Color nu a fost modificată față de original, iar hărțile orașelor au rămas nemodificate pana si față de varianta originală de pe PC. Totuși, pentru a-l face accesibil și generației tinere, jocul a fost cenzurat, îndepartându-se imaginile violente și înjuraturile din joc.
In principiu acest GTA a pus bazele imperiului, iar de aici incepe legenda studioului Rockstar. Saptamana viitoare avem in vizor GTA 2, cu aceeasi perspetiva top down, dar cu mai multa ambitie si ceva detalii picante din timpul dezvoltarii.