Triumful lui Counter-Strike Global Offensive
Zilele lui Counter-Strike: Source erau numarate! Jocul nu a prins atat de bine la public pe cat s-ar fi asteptat Valve, iar compania a cautat o noua punte de lansare pe console! Astfel, incepe dezvoltarea portarii de console pentru Counter-Strike: Source, eveniment ce marcheaza si indirect inceputul ciclului de dezvoltare pentru Counter-Strike: Global Offensive.
Valve a dorit sa aduca Counter-Strike: Source pe console, lucru care ar fi expus compania la o noua piata de desfacere. Astfel incepe dezvoltarea portarii, doar pentru ca studiourile sa se loveasca de o serie de probleme tehnice si birocratice. De partea tehnica a problemelor era vorba de arhitectura consolelor vremii si limitarile hardware. De partea birocratica, erau micile limitari pe care producatorii de console le impuneau la momentul respectiv. Lucruri care au cumulat in abandonul portului de console pentru Counter-Strike: Source, Valve vazand potentialul pe care jocul si motorul in sine il are, alegand sa se concentreze pe un nou titlu. In acest moment a luat nastere Counter-Strike: Global Offensive, cliclul de dezvoltare incepand oficial pentru noul joc pe data de 20 martie 2010.
In incercarea de a porta CS: Source pe consolele end of life, Hidden Path Entertainment alaturi de Valve au luat decizia de a abandona efortul si de a dezvolta si mai mult jocul. Unul dintre motive fiind si receptia precara de care s-a bucurat Source, astfel Valve sperand sa inceapa cu un nou joc… de la zero.
Nu a durat foarte mult pana cand Hidden Path Entertainment au avut un prototip functional, pe data de 12 August 2011 la E3 … Counter-Strike: Global Offensive facand pentru prima oara cunostinta cu publicul. Jocul care avea sa schimbe fata eSport-ului, sa genereze scandalul imense, sa oblige Steam, si implicit Valve, sa isi schimbe politicile de interactiune cu publicul de mai multe ori. Counter-Strike: Global Offensive fiind de departe unul dintre cele mai influente jocuri din eSports in doar cativa ani!
Anuntul de la E3 a fost incununat si cu o surpriza, Valve anuntand ca in luna noiembrie va urma un beta inchis in care vor participa initial doar 10.000 de jucatori. Acest numar nu era intamplator, Valve dorind sa adreseze probleme pe care serverele le-ar putea avea sau cheat-urile. Nestiut inca de catre Gabe Newel si de catre Valve, o noua amenintare avea sa planeze asupra jocului, obiectul fiind insusi aceste invitatii.
Daca Steam Market Place parea un vis distant in acea vreme, invitatiile de joc si inventarul de STEAM nu, Valve implementand aceste functii intre timp, acestea fiind menite sa ajute jucatorii sa faca cadouri mai usor. Din pacate, invitatiile la beta-ul inchis pentru Counter-Strike: Global Offensive au ajuns si pe eBay sau alte site-uri, unde fie erau schimbate pe bani reali, fie pe chei de Team Fortress 2, un alt obiect digital. Aici isi are radacinile una dintre cele mai presante probleme Valve… piata neagra de obiecte virtuale ce fac parte din ecosistemul STEAM.
Un an de zile a durat pana cand Valve a implementat update-ul Arms Deal, prin care Valve a adaugat micro-tranzactii in joc, dar si un sistem de recompensa, skin-uri pentru arme si cutite, schimband mult atat estetic, dar si functional jocul. Initial, studioul creator si Valve s-au bazat foarte mult pe feedback-ul jucatorilor si cel al vedetelor eSport pentru a nu repeta greselile facut cu Source. Acum, la un an si ceva de la lansarea pe Steam, Counter-Strike: Global Offensive a avut timp sa se maturizeze si Valve sa vada ce merge si ce nu, fiind primul update important pentru titlu.
Isteria a fost aproape instanta! Implementarea de cutii, chei si skin-uri schimband dinamica jocului de la temelii, unele skin-uri fiind vandute si la sume astronomice in acele momente. Skin-uri care acum valoreaza doar cativa centi. Parea ca Valve au nimerit o noua conducata de petrol si nu erau pregatiti sa se opreasca!
Obiectele in joc se puteau obtine prin doua metode! Fie exista sansa sa primesti un skin de arma la final de meci, fie dintr-o cutie, un sistem popularizat de Valve prin Steam cu o alta creatie de-a lor… Team Fortress 2! In timp, a fost implementat si suport pentru Steam Workshop, care oferea comunitatii posibilitatea de a dezvolta fie skin-uri, fie harti pentru joc, Valve alegand cele mai bune creatii si incluzandu-le in joc. Asta s-a realizat printr-un lucru numit Operations, acestea fiind menite sa puna lumina reflectoarelor si sa ajute si creatorii sa genereze un venit, operatiunile fiind monetizate, o parte din venituri ajungand la realizatori. Valve este si printre putinele companii care practica acest tip de comert digital, estimandu-se ca prin intermediul Steam Workshop s-au facut tranzactii in anul 2015 in beneficiul utilizatorilor de 57 de milioane de dolari. Suma care creste vizibil de la an la an! Valve era un strateg iscusit in acele momente, parand ca nimic nu poate sa mearga rau.
Update-ul Arms Race, lansat pe data de 13 august 2013 a schimbat fata lui Counter-Strike: Global Offensive. Jocul se transformase, evoluase, ultima sa iteratie prinzand la public, numarand milioane de jucatori online la data lansarii patch-ului. Valve aveau lumea la picioare. Jocul se transformase sub capota simtitor.
Daca Hiddenpath au fost responsabili cu dezvoltarea initiala a jocului, acestia implementand atat schimbari in mecanica de baza a jocului, dar si in alegerea armelor, felul in care acestea functionau. Introducerea catorva noi arme a fost si subiect de controversa la lansare. USP-ul spre exemplu fiind inlocuit la ambele echipe, adaugarea lui P250, CZ75 Auto si apoi a revolverul R9. Toate aceste schimbari au „stricat” mai mult sau mai putin jocul, Valve, cu toate ca preluase haturile dezvoltarii CS:GO de la HiddenPath, facand fata cu succes provocarii.
Nu doar la pistoale s-au efectuat schimbari radicale, sectiunea de Shotguns fiind simtitor schimbata, o serie de SMG-uri fiind si ele alterate si unele modele inlocuite, categoria de arme de asalt fiind cea care a ramas in mare neschimbata. Valve avea sa introduca aici si o serie de grenade tactice. Cocktail-ul Molotov si Decoy grenade, doua noi aditii care urmau sa schimbe felul in care gameplay-ul se desfasura, decoy grenade-ul putand fi folosit ca un factor de distragere a inamicului, in vreme ce Cocktail-ul Molotov il putea ingradi. Era un cu totul alt joc. Incet Valve adaugand noi moduri de joc, precum Arsenal: Demolition sau Arsenal: Arms Race, Guardian sau Co-op Strike, reusind sa imbogateasca titlul si mai mult, Counter-Strike: Global Offensive fiind in continua evolutie.
Pe langa cutiile de arme lansate de Valve, incet si-au facut aparitia cutiile eSport, Bravo, pachetele de suveniruri, fiind adaugate periodic obiecte cosmetice. Spre surpriza fanilor, s-a mers destul de departe cu nivelul de customizare, atat la personajului, cat si al jocului, in octombrie 2014 fiind adaugate Music Kit-urile, acestea inlocuind muzica din joc.
Realizate de fani in Steam Workshop si publicate de Valve in joc, acestea ofereau artistilor o sansa sa isi etaleze creatiile intr-unul dintre cele mai populare jocuri de pe planeta. Sigur, nu erau creatii grandioase, dar comunitatea a acceptat modificarea, primind in noiembrie 2016 si o cutie ce modifica aspectul manusilor. Valve urmand sa mai implementeze si graffitii personalizat in joc.
Cutiile erau un produs secundar la ceea ce Valve vedea ca fiind un expansion pentru joc, aceste operatiuni introducand atat misiuni speciale, la completarea carora primeai si o recompensa. Operatiunile au marcat si un punct strategic monetar atat pentru Valve, cat si pentru utilizatori si creatori. Valve cerea o suma fixa pentru fiecare operatiune, parte din profituri intorcandu-se catre realizatorii de skin-uri sau harti. Totusi, pe nesimtite, un nou ecosistem s-a dezvoltat pe Steam Marketplace. Odata cu lansarea operatiunilor, preturile pentru cutiile asociate cu operatiune in cauza cresteau vertiginos, in primele ore putand sa fie vandute si cu cateva zeci de dolari.
Unele skin-uri, consierate mai rare, puteau ajunge la preturi astronomice, de cateva sute de dolari. Cel mai ravnit skin la vremea respectiva, o baioneta M9 a fost vanduta pentru suma de 23.850$ printr-o tranzactie in afara serviciului Steam. Marcand tot odata si o pagina intunecata a istoriei CS:GO!
In ochii multor jucatori din comunitate, comertul acesta a facut mai mult rau, decat bine francizei. Suma pe care cineva era pregatit sa o plateasca pentru un anumit obiect cosmetic era dictata de noroc. Totul se rezuma la cum pica o textura pe cutit sau pe arma, texturarea fiind facuta aleatoriu, unele modele fiind cu adevarat impresionante. Asociand o valoarea reala, acestea au devenit o moneda virtuala, astfel nascandu-se site-urile de schimb si de jocuri de noroc.
Site-urile in cauza foloseau Steamworks API pentru a putea tranzactiona aceste obiecte digitale, obtinand un profit din medierea tranzactiei. Daca toata aceasta afacere a inceput ca o metoda de a ajuta comunitatea sa faca schimburi de skin-uri, lucrurile au degenerat in jocuri de noroc si procese. Valve avea o problema majora! Obiectele create de comunitate erau acum folosite ca valuta online in jocurile de noroc!
Situatia avea sa culmineze in anul 2016 cu o actiune in forta Valve, acestia schimband de la temelie API-ul Steamworks, lasand site-urile in sine fara o metoda sa interactioneze cu jocul si sistand astfel functionarea acestora. Din nefericire, daunele erau deja vizibile. Nu doar ca acest incident a ajuns in media traditionala si pe social media, dar a patat si segmentul eSports, multe dintre aceste site-uri oferind posibilitatea de a paria skin-uri pe echipa favorita. In August 2014, echipele iBuypower si NetcodeGuides.com urmau sa se infrunte in sezonul 5 al CEVO Professional League. Cu toate ca iBuypower erau favoriti, acestia au pierdut in fata opozitiei cu un scor final de 16 la 4. Se pare ca echipa a pariat impotriva sa sume impresionante in skin-uri, Valve schimband termenii de Integritate si Fair Play si interziancand participarea la viitoare evenimente a membrilor iBuypower.
Astfel de zvonuri au existat inca de pe vremea lui 1.6, comunitatea fiind de cele mai multe ori inclinata sa sara la concluzii pripite, meciurile „aranjate” fiind recent o realitate. Chiar si asa, scena eSports a inflorit, acolo unde Source a dat gres, CS:GO fiind unul dintre cele mai urmarite sporturi electronice pana in prezent, scena crescand vizibil de la zi la zi.
Dupa ce a iesit din stadiu beta, popularitatea lui Counter Strike: Global Offensive a explodat, iar odata cu acest incident a crescut si scena eSports, tot mai multi producatori si firme dorind sa isi asocieze brand-ul cu acest nou joc cool! Astfel, CS:GO a fost alipit multor evenimente deja celebre, precum Dreamhack, crescand si mai mult popularitatea, dar Valve a ales sa organizeze propriul turneu pe care la numit „Majors”.
Pana la lansarea lui CS:GO, premiile erau destul de mari, dar odata cu implicarea Valve in organizare, acestea au devenit astronomice, gratie insasi comunitatii! Valve sustine aceste evenimente din banii generati din vanzarile obiectelor digitale, precum cheile necesare pentru a deschide cutii sau alte materiale promotionale. Iar in preajma unui eveniment, Valve lanseaza stickere si capsule ce contin simbolurile echipelor participante, banii generati din vanzarea acestora ajung tot in marele premiul de la Majors! Aceste competitii au fost urmarite de milioane de fani pe Twitch, Steam, Youtube sau orice alte platforma de live video streaming, dovada si interesul televiziunii in acest subiect.
Counter-Strike: Global Offensive ajunge in data de 23 septembrie 2015 pentru prima oara ca un eSport la televizor. O data istorica, fiind transmis de TBS in cadrul programului numit ELeague, cimentand si mai mult jocul atat in istoria jocurilor video, dar si cea a sporturilor electronice. Dovada si faptul ca multe dintre echipele profesioniste s-au aliat si in acest moment refuzul de a participa la competitii care nu ofera un premii totale de peste 75.000 de dolari!
Counter Strike schimba inca odata fata gaming-ului si cea a eSport-ului.
Ne aflăm acum la un nou moment de răscruce. Publicul iese din faza în care dorește FPS-uri realiste, militare, cu arme autentice. Acum se mai cer jocuri SF, jocuri comice sau chiar unele ce folosesc sensibilitățile de design din anii ’90. Cu toate astea, Counter-Strike nu se clintește. Global Offesnsive nu dă semne că va înceta să devină popular prea curând, continuând să evolueze în fiecare an, iar 1.6 încă mai este butonat de zeci de mii de jucători în fiecare zi.
Visul unui om de-a juca ceva ce nu exista s-a transformat într-o sursă de amuzament pentru sute de milioane de oameni. A creat cariere strălucitoare pentru unii, profit imens pentru alții și a dat un exemplu pentru toți cei care au vrut vreodată să creeze un joc propriu că o idee bună poate ajunge departe, chiar dacă începe ca o umilă modificare. Una care nu a avut reclamă, nu a avut trailere, nu a avut nici o campanie de singleplayer cinematică, dar care a fost exact ce publicul dorea, indiferent dacă știa asta sau nu.