Intr-o era a remasterizarilor, avem nevoie de Crysis Remastered?
In ceea ce pare sa fie o gluma de 1 Aprilie, site-ul Crysis a primit un nou look. Este vorba de o poza cu Jake „Nomad” Dunn din primul joc si cam atat. Desigur, nemtii de la Crytek au mai lasat in urma indicii care indica existenta unui Crysis Remastered, iar fanii inca spera. Intrebarea mea este alta: oare avem nevoie de un Crysis Remastered?
O scurta lectie de istorie
Suntem in 2007 si se apropie finalul de an. Undeva pe la jumatatea lunii noiembrie, este lansat un nou joc. Ii zice Crysis si vine de la oamenii care au lucrat impreuna cu Ubisoft la primul Far Cry, insa de aceasta data, jocul vine sub sigla EA. In scurt timp, Crysis avea sa devina cel mai mare cosmar al gamerilor pe PC. In vremea in care platforma aceasta era reprezentata in mare parte de PC-uri office cu placi video adaugate mai tarziu, nu erau multi cei care se puteau mandri cu un PC de gaming. Cu atat mai putini erau cei care preferau PC-ul in favoarea unei console.
Tin minte si acum, prin generala cand eram cativa pustani mai avuti in ale tehnologiei si vorbeam intre noi. „Bai, da’ tie iti merge Crysis?!” Aia era intrebarea noastra. O vazusem pe net, desigur si nu, nu ne mergea niciunuia, dar parea ceva important. De-ar fi stiut puradeii de 10 ani din noi ce se intampla de fapt. Crysis devenea incet si sigur cel mai necrutator benchmark din industria de gaming pe PC. Diferenta intre un PC serios si un build de buget era facuta doar de faptul ca rula sau nu jocul asta.
Ok, dar poti rula Crysis? Ce era atat de greu la un joc din 2007?
Ei bine, Crysis nu este doar o capodopera grafica a vremii. Chiar daca arata in mare fel in 2007, iar la rezolutie 4K inca arata mai bine decat multe jocuri din anii 2010-2014, exista si o parte mai putin spusa. Anume, ca jocul a fost construit tinand cont de tehnologia vremii. Pe atunci, dezvoltatorii de la Crytek nu au anticipat evolutia procesoarelor corect. In loc de multe nuclee tactate decent, ei credeau ca procesoarele vor ramane single-core sau dual-core iar frecventele vor creste. De aici si dificultatile de a rula jocul asa cum trebuie. Ca dovada, un video de la Digital Foundry arata cum ruleaza jocul pe configuratii moderne si cum inclusiv procesoare precum Intel Core i7 8700K tactate la 5Ghz au probleme in a-l rula la framerate-uri mari. Pe scurt, Crysis nu a fost asa bomba de joc, cat a fost o bomba a optimizarilor proaste.
De ce Crysis Remastered nu este o idee buna?
In 2007, Crysis avea sens. Era o vreme in care jocurile pe PC nu erau atat de avansate si consolele vremii, Xbox 360 si PlayStation 3 erau apexul gaming-ului. A urmat insa Crysis 2, iar farmecul primului joc a fost ucis cu lansarea pe console. Acestea erau destul de slabe cand vine vorba de specificatii, chiar si pentru vremea respectiva, iar deja prin 2010 au fost depasite de PC-uri. De aici, seria a devenit mai mult o vaca de muls; o franciza de jocuri FPS Sci-Fi care au uitat de mostenirea primului joc.
In anul 2020, chiar si configuratii ieftine cu Ryzen 3/Intel Core i3 si GTX 1650 pot rula majoritatea titlurilor fara mari dificultati, astfel un joc de asemenea calibru nu ar mai avea sens. Crysis Remastered nu ar putea decat sa readuca gloria jocului, dar nu a benchmark-ului care era pe vremuri. Si ca sa spunem lucrurilor pe nume, Crysis nu a vandut prea bine fix din acest motiv. Industria de gaming din ziua de astazi se bazeaza foarte mult pe console, insa PC-ul primeste si el partea sa de iubire si se transforma, de la o zi la alta, intr-o platforma din ce in ce mai populara.
Ca un exemplu bun, o sa vorbesc despre Red Dead Redemption 2. Jocul a fost lansat pe Xbox One si PlayStation 4 pe 26 Octombrie 2018. Tin minte si acum ca am avut precomanda si m-am scuzat de la locul de munca ca sa dau o fuga la PC Garage sa-mi ridic jocul si am fugit acasa sa-l joc. A fost un instant classic si s-a batut la jocul anului cu excelentul God of War. A trecut un an si am vazut si lansarea de pe PC a jocului, insa aceasta a fost mai mult un miss decat un hit. Poate ca Rockstar spera ca va fi la fel de popular precum Grand Theft Auto V, insa nu a fost sa fie.
Adio Crysis, bun venit Red Dead Redemption 2 – Vorbim despre noul benchmark al acestei generatii
Motivul este urmatorul: RDR2 este un joc greu de rulat. Are 100 si ceva de GB dimensiune si ai nevoie de un PC peste medie ca sa-l rulezi cum trebuie la 60FPS. Asta a reprezentat o problema, iar versiunea de PC, din pacate, a esuat. Asta ar trebui sa fie un semn care ne arata ca un joc precum Crysis Remastered, nu ar trebui sa fie lansat. Unele lucruri sunt parte din trecut si ar trebui sa ramana asa.