Google este anchetată de UE pentru poziția dominantă în industria de publicitate digitală iar amenda poate merge până la 10% din cifra de afaceri globală
Compania mamă Google – Alphabet Inc. a fost atenționată ieri de către Comisia Europeană, organismul de reglementare antitrust al Uniunii Europene că este vizată de o anchetă referitoare la abuzul de poziție dominantă în cumpărarea și vânzarea de reclame online pe site-uri și aplicații terțe pentru a oferi avantaje propriului business de advertising online, Ad Exchange.
Acuzațiile aduse de UE se alătură astfel celor aduse de Departamentul de Justiție al SUA la începutul anului– prin care este acuzat de o poziție de monopol în de publicitate online, declanșând o potențială luptă prelungită a Google cu organismele de reglementare care ar putea duce în final la împărțirea businessului. Comisia Europeană a declarat că opinia sa preliminară este că Google ar trebui să vândă părți din acest business pentru a rezolva „conflicte de interese inerente”.
Google a declarat că prin instrumentele sale de publicitate ajută site-urile web și aplicațiile să ajungă la noi clienți și a contestat acuzațiile conform cărora prezența sa în diferite momente ale procesului de cumpărare online de publicitate îi conferă un avantaj nedrept; de asemenea, compania a declarat că nu intenționează să vândă sau să părăsească acest domeniu de activitate.
Veniturile Google din publicitatea online reprezintă aproximativ 12% din veniturile totale ale companiei
Google a raportat venituri din activitatea de publicitate online în valoare de 31,7 miliarde de dolari pentru anul 2021, reprezentând aproximativ 12% din veniturile totale ale companiei și o ușoară creștere a acestora pentru anul 2022, când au totalizat 32,8 miliarde de dolari. Din aceste venituri, Google distribuie aproximativ 70% către editori și dezvoltatori web.
Parte de Ad-tech vizată de Comisia Europeană reprezintă puțin peste 14% din veniturile totale de publicitate și este, în mare parte, puțin vizibilă pentru utilizatori și include un instrument pe care editorii îl pot folosi pentru a oferi publicitate online, un produs pentru ca agenții de publicitate să cumpere aceste spații publicitare și un instrument de legătură între aceștia și utilizatorii individuali.
Cel mai probabil că vom avea o înțelegere în final, atât cu Departamentul de Justiție SUA cât și cu Comisia Europeană pentru o sumă relativ mică față de beneficiile pe care le are Google din această poziție. Și chiar dacă va fi splitat businessul, veniturile probabil că nu vor scădea atât de mult încât să reprezinte o îngrijorare pentru Google.
Mai degrabă, îngrijorarea mare provine de la startul ratat al companiei în domeniul AI, pentru că Microsoft cu al său ChatGPT a reușit să avanseze atât de mult și de rapid încât Google pare încremenit pe poziție. Căutările pe Google și alegerea utilizatorului din milioane de pagini, mai mult sau mai puțin relevante, vor scădea considerabil în fața unui Chatboot. De aici cred că poate veni marea amenințare pentru viitorul companiei.
Iar acest start ratat se vede și în prețul acțiunilor. Dacă Microsoft (MSFT) a reușit să recupereze scăderile de anul trecut și să revină spre maximul istoric înregistrat la finalul lui 2021, acțiunile Apple (AAPL) sunt peste acel nivel, acțiunile Alphabet (GOOG) au recuperat doar 50% din scăderea de anul trecut. Iar știri precum aceasta nu are cum să atragă investitorii. Dar cum piața nu dă semne de încetinire, cel mai probabil vom avea și pe Google o continuare a creșterii spre maximul istoric, adică un upside de 20%.