Potrivit oficialilor UE, Facebook Marketplace trebuia să fie doar Marketplace, integrarea platformei de anunțuri cu rețeaua de socializare încălcând legislația europeană prin asigurarea unui avantaj competitiv împotriva furnizorilor rivali de servicii. Și cam așa este, Facebook Marketplace nefiind cu nimic mai special decât alternative precum OLX, însă asocierea cu celebra rețea de socializare l-a transformat într-o forță de neoprit la nivelul industriei de profil.
Contestând amenda primită prin apel, reprezentanții Meta susțin că oamenii folosesc Marketplace ”pentru că vor, nu pentru că sunt nevoiți să o facă”. Dar când ești utilizator Facebook și găsești Marketplace într-un tab adiacent adăugat în aplicația Facebook pe care o folosești de ani buni, puțin probabil să te mai gândești la alternative. Iar dacă alternativele sunt platforme dedicate pentru anunțuri care-ți impun alte tarife decât „gratuit”, aproape că nici nu mai contează dacă serviciile oferite sunt per ansamblu superioare, vei opta cel mai probabil pentru alternativa mai convenabilă și la îndemână. Iar cu excepția unor platforme specializate în facilitarea de tranzacții imobiliare, care pot impune tarife consistente dezvoltatorilor și agenților imobiliari direct interesați să-și vândă „marfa”, puțini jucători pot rămâne competitivi în fața unui rival precum Facebook Marketplace.
Revenind la decizia Comisiei Europene, motivarea acesteia precizează că utilizatorii Facebook sunt ”expuși în mod regulat la Facebook Marketplace, indiferent dacă doresc sau nu”.
Margrethe Vestager, comisarul responsabil cu politica de concurență, a declarat într-un comunicat că Meta a fost amendată pentru „abuz de poziție dominantă în piața serviciilor personale de rețele sociale și pentru publicitate afișată online pe platformele de socializare”.
Potrivit reprezentanților UE, Meta a impus condiții comerciale neloiale altor furnizori online neprecizați, care au apelat la servicii de publicitate pe platformele sale, în special Facebook și Instagram.
Vestager susține că abordarea folosită de Meta a ajustat în mod abuziv Facebook Marketplace, oferind ”avantaje pe care alți furnizori de servicii de anunțuri online nu le pot egala”.
”Acest lucru este ilegal în conformitate cu normele antitrust ale UE. Meta trebuie acum să oprească acest comportament”.
În răspuns la acuzațiile primite, Meta precizează într-o declarație de presă că decizia „ignoră realitățile pieței europene înfloritoare pentru serviciile online de anunțuri și protejează marile companii deja existente de nou venitul Facebook Marketplace, care răspunde cererii consumatorilor în moduri noi inovatoare și convenabile”.
În orice caz, amenda primită reprezintă mai puțin de 1% din veniturile Meta realizate în 2023, de aproape 135 de miliarde de dolari. Un mizilic, mai pe românește.