AutoȘtiri ITTECH

Europa vrea să devină un producător important de baterii pentru mașini electrice

Mașinile electrice sunt o parte importantă din viitorul nostru și devin din ce în ce mai populare de la o zi la alta. Și cu așa popularitate, crește și cererea, iar nevoia de a produce bateriile care alimentează toate aceste vehicule eco este din ce în ce mai mare. Pentru a întâmpina din timp această situație, Europa se pregătește de investiții care să îi asigure poziția într-o piață dominată până acum de America și Asia.

Localizată în apropierea Cercului Arctic și înconjurată de o pădure cu copaci înalți, găsim curtea unei fabrici de dimensiunea a 71 de terenuri de fotbal. Ce se face acolo? Păi se pun bazele uneia dintre cele mai mari „gigafactory” din Europa care va asigura o mare parte din producția de baterii pentru mașini electrice. Deși termenul a fost popularizat de Elon Musk, fabrica de pe continentul nostru este construită de doi foști directori din cadrul Tesla. Iar amplasarea este în Skellefteå, nordul Suediei.

Fabrica din Suedia vrea să producă un sfert din bateriile Europei

Conform unui raport din partea băncii de investiții UBS, 40% dintre mașinile electrice vândute în Europa vor fi electrice până în 2030, procentul urcând până la aproape 100% în deceniul ce va urma. Fabrica din Suedia vrea să producă un sfert din bateriile necesare unei astfel de tranziții pe tot teritoriul continentului. Și chiar dacă în acest moment majoritatea clădirilor sunt încă goale și urmează să își primească echipamentul, unul dintre co-fondatori este optimist, spunând că fabrica va începe producția până la finalul anului 2021.

Gigafactory Suedia Baterii Masini Electrice Europa
Sursă foto: BBC

Obiectivul din prima fază este ca fabrica să producă aproximativ 300.000 de baterii care să alimenteze mașini electrice timp de un an, dar există și posibilitatea ca acest număr să crească la un milion, pe măsură ce investițiile încep să se adune. Iar una însemnată a venit din partea Volkswagen care a plasat o comandă de 14 miliarde de dolari care le vor asigura bateriile pentru următorul deceniu. Iar o altă sursă de venit ar putea veni din partea unui producător de camioane suedez, Scania.

Bateriile vor fi produse folosind energie alternativă

În momentul în care te bagi în producția de componente pentru mașini electrice, ai ca scop final scăderea poluării și protecția mediului. Fabrica din Suedia duce asta la următorul nivel, astfel nu doar că produce baterii pentru mașini eco, dar le produce prin metode care folosesc energie verde. Pe scurt, întreaga capacitate de energie necesară producției de baterii va fi oferită de râul Skellefte care curge prin vecinătate. În plus, locația a fost aleasă din mai multe motive: pe lângă râu, locul pe care este construit complexul este bogat în resurse naturale necesare fabricării de baterii.

Va mai dura ceva timp până când fabrica va deveni complet eco, mai ales că mulți dintre angajații care lucrează acolo încă folosesc avioane și mașini non-electrice pentru a ajunge la serviciu. Dar pe măsură ce investițiile și tehnologia vor evolua, sunt sigur că se vor găsi alternative mai eco-friendly. Una peste alta este un început bun, iar fabrica din Suedia nu este singura de acest fel din Europa. O altă companie din Norvegia (Freyr) se pregătește de construcția unei astfel de „gigafactory” alimentată de vântul și apele din Mo i Rana. În același timp, Daimler si BMZ au început lucrul la fabrici în Germania, iar în Franța, Verkor este la stadiul de planificare pentru o fabrică la nord de Toulouse.

Toate aceste gigafabrici vor face din Europa o putere foarte mare pe piața de baterii pentru mașini electrice și va asigura componentele necesare pentru unele dintre cele mai mari branduri auto din lume. Mai mult de atât, vor crea o mulțime de locuri de muncă și oportunități pentru tinerii care încă sunt pe băncile facultăților, dar totul ține mult și de implicarea instituțiilor statelor pe teritoriul cărora sunt construite fabricile.

Articole asemanatoare

Back to top button