TECH

Este oficial: Apple termina cu Aperture! Si cu profesionistii! Si cu trecutul!

Pentru utilizatorii de Mac, Aperture era unul dintre softurile iubite. Eficient, bine construit, incarcat de optiuni utile, usor de utilizat. L-am folosit ani de zile pentru cele mai variate task-uri: de la cele mai simple gen cresterea luminozitatii, contrastului, sharpness-ului unei poze sau gestionarea unei galerii pana la retusari complexe. Dar ceea ce era cel mai valoros la acest soft era faptul ca reprezenta una dintre extrem de putinele alternative credibile la monopolul Adobe, cu ale lor de neocolit Photoshop si Lightroom. Pentru toti ceilalti, majoritatea utilizatori de Windows, dominatia Adobe pe acest segment este un dat, o fatalitate cu care s-au impacat, si pentru acestia disparitia lui Aperture nu inseamna nimic. Desi ar trebui sa-i preocupe, fie si pentru simplul fapt ca este buna concurenta, concurenta care acum a mai pierdut un pilon de rezistenta. Si nu, nu cred ca Apple va mai pune in loc ceva similar.

De fapt acest anunt este un motiv bine intemeiat de evaluare mai larga a politicii companiei din Cupertino vis-a-vis de utilizatorii sai din zona profesionala si semiprofesionala. Ceea ce insa ma deranjeaza este „vrajeala” de marketing cum ca „toti userii conteaza”, si lipsa de coerenta cand vine vorba despre acest segment. Apple sta cu fundul in doua luntri, mai mult in cea consumer, si „prostind” in acelasi timp power-userii ca ii pasa. „Tradare, tradare, dar s-o stim si noi” ar zice Nenea Iancu. Exemple in sprijinul a ceea ce va spun aici exista destule, din pacate. Mac Pro, work horse-ul unei bune parti a industriei multimedia a primit un update dupa mult timp. Prea mult. Si in tot acest timp se zvonise destul de intemeiat ca se va renunta de tot la el. Si asta doar pe parte hardware, pentru ca pe „soft” lucrurile stau si mai nasol. Au renuntat in trecut la Shake, un excelent soft de compozitare pentru acea vreme, adorat de zeci de mii de useri care lucrau de la film si video complex pana la 3D high-end. Si asta nu-i nimic in comparatie cu „teapa” pe care Apple a tras-o acestui segment cu „noul” Final Cut, care nici acum, la cativa ani de la odiosul „facelift” nu reuseste sa fie nici macar de departe ceea ce a fost. Asta in conditiile in care aveau o zdravana felie din aceasta piata „in buzunar”. Au cedat-o usor si stupid, acaparata fiind acum tot de Adobe, care probabil jubileaza si prospera, pe greselile „gratuite” ale celui mai important rival in aceasta piata.

Ceea ce este si mai trist este faptul ca Apple a renascut la revenirea lui Steve Jobs prin absorbtia companiei Next a acestuia, Next fiind cea care a „scris” baza fabulosului sistem de operare care este acum OSX-ul, Next care facea statii grafice pentru industria multimedia, statii grafice care au facut posibil Toy Story, primul desen animat pe computer „ever”, si care a nascut intr-un fel filmul modern de animatie, si odata cu el Pixar, una dintre cele mai de succes marci din lume in acest domeniu. Straniu!!! Apple a renascut ca o companie axata pe profesional, si inainte de asta, „tragea sa moara” consumerizandu-se. Salvarea a venit din zona „profi”, iar Jobs a avut mereu grija sa nu neglijeze acest segment.

De ce oare? Eu personal vad acest segment „profi” ca pe un soi de divizie de Formula 1 a unei companii, unde se face cu adevarat cercetarea, experimentul high-end, care testat fiind acolo, este dupa aceea adus si impartasit ariei consumer. O echipa de Formula 1 nu aduce ea insasi bani, dar aduce faima, prestigiu, reclama si mai presus de toate acestea know how si inovatie. Poate ca si acesta este unul dintre motivele pentru care Apple nu mai este la fel de „inventiva” ca si companie, lucru remarcat inclusiv de catre fanii sai hard-core, in ciuda „asigurarilor” argotice gen „can’t innovate anymore, my ass!”.

Da, Aperture a fost ucis oficial, si „va dau in scris”, aici in acest post, ca Photos app, aplicatia care il va inlocui nu va mai fi nici pe departe la fel de buna sau de completa. Va avea si acesta soarta trista a suitei Final Cut si a altor produse profesionale Apple. Si, da, Apple se consumerizeaza, si ma intreb daca atunci cand vor atinge din nou pragul de jos va mai fi acolo un Steve Jobs si un Next sa o salveze!

Zona IT

ZONA IT

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Back to top button