Elon Musk pariază tot viitorul său pe fabrica Gigafactory

În mijlocul deșertului Nevada, se află în plină construcție unul dintre cele mai ambițioase proiecte industriale propuse vreodată – având chiar un avans în fața programului – și anume fabrica de baterii Gigafactory.
Gigafabrica este, poate mai mult decât Tesla și SpaceX, proiectul definitoriu al ambițiilor lui Elon Musk până în acest moment. Când va fi definitivată construcția, gigafabrica va fi cea mai mare clădire din lume în termeni de suprafață ocupată și va produce suficiente baterii anual cât pentru 1.500.000 exemplare de Tesla Model 3.
Chiar și așa, producția este deja demarată în interiorul bucăților gata construite, iar Musk speră ca până în 2018 fabrica să producă suficiente baterii pentru motorizarea a 500.000 de mașini Tesla Model 3.
Este un pariu de 5 miliarde de dolari din partea lui Musk, care afectează toate interesele economice în care acesta este implicat, în afara de SpaceX. Pe bateriile produse aici se bazează viitorul Tesla, precum și SolarCity. Este de asemenea proiectul în care este investită majoritatea averii lui Musk, precum și pariul principal al producătorului Panasonic pentru a obține dominanța absolută în piața de baterii la ora actuală.
Fabrica este destul de mare pentru a conține în interiorul său 107 stadioane de fotbal american, va oferi între două și patru etaje de fabrică și spații de lucru deasupra acestora.
În jurul construcției sunt prezenți aproximativ 10.000 de armăsari sălbatici, ce profită de procesul de construcție pentru a se adăpa din bazinele de apă dedicate construcției.
Succesul execuției fabricii este piatra de temelie a planurilor lui Musk și o necesitate critică pentru viitorul Tesla. Fără Gigafactory, Tesla Model 3 nu va exista, pentru că nu va avea baterii.
Considerăm [fabrica] ca fiind un produs. Fabrica în sine este mașinăria care produce mașinăria. Chiar merită mai multă atenție din partea inginerilor ce rezolvă probleme decât produsul pe care îl crează.
Musk argumentează că aplicarea eforturilor inginerești pentru a rafina procesul de producție e o mai bună utilizare a orelor de muncă ale inginerilor decât încercarea de a stoarce fiecare picătura de eficiență din mașinile Tesla. Un inginer ce lucrează la îmbunătățirea liniei de producție este de 5 până la 10 ori mai productiv decât dacă ar investi acel efort în produsul ce este deja în construcție.
E nevoie de un efort masiv pentru a îmbunătăți eficiența unui invertor chiar și cu câteva zecimi de procent. Trebuie să te chinui și să faci o mulțime de riscuri pentru asta.
În schimb, Musk a citat un exemplu în care inginerii săi au reușit să reducă timpul de execuție al unei stații de producție de la 200 de secunde la doar o secundă.
Dar Gigafabrica nu este doar efortul lui Musk.
Producătorul japonez Panasonic investește sume gigante în construcția de linii de producție proprii – chiar în interiorul fabricii. Este o relație de tip chiriaș / proprietar, în care Panasonic sunt proprietarii liniilor de producție și vor livra bateriile direct la ușa liniei de producție a Tesla.
Unul din membrii consiliului executiv al Panasonic, Yoshi Yamada, remarcă despre momentul când a auzit inițial despre proiect:
Am crezut că e o nebunie. La acel moment [acum trei ani], capacitatea de producție a acestei Gigafabrici ar fi întrecut întreaga capacitate de producție a întregii industrii de baterii. Nu doar a Panasonic sau a producătorilor Japonezi. Întreaga producție, combinată, a tuturor producătorilor, fie ei de origine Japoneză, Coreană și Chineză. Am crezut că e o idee nebună.
Dar eu am fost nebun. Și am greșit. După ce am văzut extraordinarul succes al anunțului Tesla Model 3, acum este o cerere foarte puternică pentru această baterie. Acum trei ani am crezut că este o idee nebună, dar eu am fost nebun atunci.
Am vrut foarte mult să contribuim către o lume sustenabilă, asta e prima prioritate. Al doilea aspect, chiar cred că schimbăm relația de afaceri între două companii – de la modelul cumpărător-furnizor, la cel al unei echipe.
Modelul este simplu. Materialele de producție intră într-o parte, iar pe cealaltă parte ies bateriile, cu suportul a circa 10.000 de angajați Tesla și o sumedenie de roboți Fanuc autonomi. Oțelul este fabricat în Statele Unite, iar compania spune că nici unele din materialele pentru oțel nu provin din China.
În anticiparea de viitoare Gigafabrici, Tesla acționează ca propriul contractor, preferând să învețe și să își dezvolte procesele decât să plătească altă companie să o facă. Pe măsură ce cererea de piață crește, acestea vor fi construite în Europa, China și India. Viitoare Gigafabrici vor include și linii de asamblare pentru vehicule, făcând întregul proces și mai eficient.
[The Verge]