Șoarecii au învățat să joace DOOM II în VR
Combinația dintre capacitatea omului de a învăța animalele să facă aproape orice și capacitatea omului de a face DOOM să ruleze pe aproape orice (nu, pe bune) poate fi atât de satisfăcătoare. Asta pentru că cineva a reușit să le aducă laolaltă pe cele două și să învețe un șoarece să joace o versiune de DOOM II potrivită pentru un echipament micuț de VR.
Miracolul se datorează lui Viktor Tóth, un inginer interesat de machine learning. Metoda acestuia i-a ajutat și pe alții în căutarea automatizării procesului de a antrena animalele în mediile virtuale. Astfel de experimente au ca scop observarea proceselor cognitive ale creierului subiectului, iar setupul propus de Viktor poate fi folosit pentru a studia diferitele comportamente ale animalelor în timp ce le sunt înregistrate tiparele neurobiologice.
Un drum prin DOOM
Viktor detaliază pe blogul său acest experiment. Ansamblul este unul destul de simplu și constă într-o minge de polistiren pe care șoarecele o folosea ca „schemă de control” pentru a-l controla pe Doomguy în joc. Astfel, animăluțul putea naviga prin nivelul custom alergând pe minge, fiind susținut de niște gamuri. Acesta a fost învățat să-și croiască drum prin DOOM II cu ajutorul sistemului de recompensare. Pentru faptele bune, șoarecele primea apă îndulcită. În situațiile în care făcea vreo greșeală, Viktor îl enerva cu pufuri de aer pe față și blăniță.
Un total de trei șoareci (Romero, Carmack și Tom) au fost subiecții de test. Fiecare a primit porțiunea sa de nivel, iar Romero s-a descurcat atât de bine încât a reușit în aceeași sesiune să învețe inclusiv să tragă în inamici. Inginerul se declară mulțumit de rezultate, în special pentru că șoarecii n-au avut aproape deloc nevoie de intervenția sa. Acum sper doar să nu deschidă din greșeală vreun portal spre Marte sau Iad.