Divizia PlayStation luată prin surprindere de parteneriatul Sony-Microsoft
Când Sony Corp. a dezvăluit un parteneriat cu Microsoft Corp., toată industria a fost luată prin surprindere. Însă foarte probabil că nimeni nu a fost mai șocat decât angajații diviziei Sony PlayStation, care au petrecut aproape două decenii în lupta cu gigantul software din Statele Unite, pe piața jocurilor de console în valoare de 38 de miliarde de dolari.
Săptămâna trecută, companiile au anunțat un parteneriat strategic pentru a co-dezvolta tehnologia de streaming a jocurilor și a găzdui unele servicii online PlayStation pe platforma cloud Azure a companiei din Redmond. Acest lucru se întâmplă după ce PlayStation a petrecut șapte ani dezvoltând propria platformă de cloud gaming, cu un succes limitat.
Negocierile cu Microsoft au început anul trecut și au fost tratate direct de către conducerea Sony de la Tokyo, în mare măsură fără implicarea diviziei PlayStation, potrivit oamenilor familiarizați cu problema. Personalul de la divizia de jocuri a aflat despre parteneriat de la știri. Managerii au trebuit să liniștească lucrătorii și să-i convingă că planurile pentru consola de generație următoare a companiei nu au fost afectate, au declarat oameni care au solicitat să nu fie identificați în aceste declarații.
Acest moment dificil pentru Sony a fost totodată și o lecție dureroasă, în condițiile în care furnizorii de servicii de cloud-computing din lume devin mai puternici. Cine nu cheltuie miliarde de dolari pe an pentru centre de date, servere și unelte de rețea, nu poate ține pasul.
Vitezele mai rapide ale internetului au început să permită jocurilor să fie redate de la distanță fără a fi nevoie de o mașină locală. Aceasta este o amenințare la adresa PlayStation, care generează o treime din profiturile Sony. Microsoft Xbox se confruntă cu un risc similar, dar gigantul de software are al doilea cel mai mare serviciu de cloud, deci are un răspuns strategic. Ceilalți furnizori de cloud, Google și Amazon.com Inc., își construiesc și ei propriile servicii de cloud-gaming.
Realizând faptul că propriul său serviciu dezvoltat intern nu va reuși să se ridice la nivelul competiției, directorul executiv al Sony, Kenichiro Yoshida, este forțat să colaboreze, în loc să se confrunte cu vechiul său adversar din gaming.
Amir Anvarzadeh, strateg la Asymmetric Advisors, a declarat:
Sony se simte amenințat de această tendință și de puternicul Google, și a decis să lase problema legată de construirea unei infrastructuri pe seama lui Microsoft.
Un purtător de cuvânt al Sony a confirmat că discuțiile cu Microsoft au început anul trecut, dar au refuzat să furnizeze detalii suplimentare. Marți, consiliul director al companiei, inclusiv directorul PlayStation, Jim Ryan, va anunța acționarii în legătură cu noua strategie pe parcursul zilei anuale dedicată conferinței cu investitorii companiei.
Întrebarea cheie este cine câștigă cu adevărat din parteneriat. Majoritatea analiștilor sunt de acord că, cel puțin pe termen scurt și mediu, Sony are de câștigat. Gamingul bazat pe tehnologia cloud încă nu este pregătit să fie în centrul atenției. Când Google a lansat Stadia în luna martie, unii utilizatori au raportat rezultate mixte, inclusiv întârzieri în înregistrarea acțiunilor și reducerea calității graficii.
Microsoft poate avea parte de un câștig și mai mare. Diviza Xbox continuă să lanseze jocuri și console, dar acum se concentrează din ce în ce mai mult pe modalitățile de a vinde mai multe programe de tip cloud. În luna martie, a anunțat o linie de servicii pentru dezvoltarea jocurilor și găzduire de cloud.
Pe termen lung, unii avertizează că Sony ar putea să fi luat decizia greșită. În prezent, compania taxează distribuitori precum Electronic Arts Inc. și Capcom Co., cu până la 30% din vânzările efectuate prin intermediul consolelor PlayStation. Dar dacă streaming-ul își ia avânt, va trebui să concureze împotriva Microsoft în timp ce își va plăti rivalul pentru accesul la cloud. Acest lucru ar putea fi complicat pentru Sony, care va trebui să se străduiască să iasă în evidență atât în termeni tehnici, cât și în ceea ce privește prețurile.