Discutia de Sambata: Epic Games Store si industria de gaming

Sambata este ziua sacra in care majoritatea stam acasa si ne odihnim, pentru ca seara iese party animalul din noi si spargem cluburile si barurile. E in regula, nu trebuie s-o recunoasteti, doar voi stiti ce se ascunde in interior. Dar ce facem oare ziua? Pai, ne hranim curiozitatea cu fel si chip de chestioare. Eu va propun, ca in fiecare sambata, in limita timpului si planurilor pe care le am/aveti, sa petrecem cateva minute impreuna la discutii, astfel incat sunt incantat sa creez o noua rubrica: Discutia de Sambata.
Vom vorbi despre un subiect pe rand, fie ca va fi despre jocuri, tehnologie sau ca imi veti propune voi anumite teme. Sunt pareri personale, pe care nu sunteti obligati sa le luati de bune, dar pe baza carora va invit sa palavragim in comentarii. Gata, ca ma lungesc prea mult si deja va irosesc timpul asa ca, sa trecem la treaba!
Introducere
Cand ma gandesc la gaming-ul pe PC, printre primele lucruri care imi vin in minte sunt rezolutii mari, grafica buna si Steam. Servicul celor de la Valve a devenit o parte atat de importanta din experienta de gaming pe PC incat pentru multi este o parte din calculatorul in sine. Tocmai din aceasta cauza, in momentul in care Epic Games Store a fost lansat, ostilitatea utilizatorilor fata de acesta a fost imensa deoarece parea, pentru prima oara, ca Steam ar avea un concurent. Indiferent de ce ar spune fanii launcher-ului de la Valve, nu Fortnite sau presupusele furturi de date au fost cauza acestui hate imens, ci faptul ca Epic Games Store reusea sa ia fata pe scena de gaming, securizand exclusivitatea pentru jocuri precum Borderlands 3, The Division 2, Beyond Two Souls, Detroit Become Human, etc.
Epic Games Store, in razboi cu Steam
La inceput, launcher-ul celor de la Epic Games a fost o lansare timida, avand ca si unic scop gazduirea unui joc fenomen, anume Fortnite. Toata lumea incepea sa instaleze Epic Games Store pentru ca acolo era singura sursa de unde puteai descarca Fortnite. Intre timp insa, peisajul a inceput sa fie mai colorat, astfel incat Epic Games Store a facut un anunt surpriza prin care Metro Exodus, un titlu foarte asteptat de comunitatea de gameri, avea sa fie lansat exclusiv pe platforma sa. De aici totul a inceput sa explodeze.

Am vazut hate imens (la care imi pare chiar rau ca am luat parte la inceput), am vazut postari care „dovedeau” ca Epic Games este facut ca sa fure datele utilizatorilor ca sa le vanda statului chinez intrucat brand-ul este detinut de corporatia chinezeasca Tencent. Toate aceste voci ostile au fost stinse insa, in momentul in care Epic Games Store a dovedit ca este probabil cea mai profitabila platforma pentru dezvoltatorii de jocuri. Decizia acestora a fost sa opreasca doar 12% din profiturile dezvoltatorului de jocuri care isi vinde produsul prin intermediul acestei platforme, in timp ce jocurile create folosind Unreal Engine de la Epic se alegeau cu 95% din profit, compania oprind doar 5% intrucat deja detin engine-ul folosit pentru joc. Toate acestea au continuat, iar Tim Sweeney, CEO-ul Epic Games a declarat ca daca Steam ar fi de acord sa ofere 88% din castiguri dezvoltatorilor, ar renunta la contractele de exclusivitate si chiar s-ar gandi sa lanseze jocurile dezvoltate de Epic Games pe Steam.
If Steam committed to a permanent 88% revenue share for all developers and publishers without major strings attached, Epic would hastily organize a retreat from exclusives (while honoring our partner commitments) and consider putting our own games on Steam.
— Tim Sweeney (@TimSweeneyEpic) April 25, 2019
Situatia de mai sus a fost posibila, sau mai de graba datorata faptului ca de ani buni, exista un raport de piata de 70/30, prin care Steam primeste 30% din incasarile totale generate de un anumit joc si de multe ori asta inseamna ca echipa care a dezvoltat jocul primeste o suma mult mai mica decat ar crede multi. Din cei 70% trebuie sa se amortizeze costul de promovare, publisher-ul care ia si el o parte mare, forta de munca care a lucra la proiect, iar profitul calculat dupa aceea este doar o fractie din suma totala, iar asta poate fi un deal-breaker pentru anumite studiouri mai mici care nu au sute de milioane de dolari finantare in spate. Epic Games, din pozitia atat de dezvoltator de jocuri cat si creatorii unuia dintre cele mai bune motoare grafice de pe piata au inteles aceasta problema iar Tim Sweeney a declarat printr-o postare pe Twitter ca singura solutie pentru a sparge acest perete care afecta industria de jocuri a fost sa scuture puternic piata prin privarea fanilor Steam de jocuri pe care probabil si le-ar fi dorit pe platforma favorita, dar acum nu le pot avea decat pe Epic Games Store.
Toate acestea au reusit sa cladeasca o imagine pozitiva in ochii multor oameni despre platforma celor de la Epic care au dovedit ca tin mai mult la dezvoltatori si la comunitate, iar asta se traduce automat si in cifre de vanzari. Dar asta este o discutie in care nu vreau sa intru, cel putin momentan. Pe scurt, daca dezvoltatorii si fanii sunt multumiti, vanzarile vor merge de la sine.
Hai la jocuri moca, neamule
O alta strategie pe care Epic Games Store a abordat-o cu un oarecare succes este aruncatul cu jocuri gratuite in toate directiile, iar pana in momentul acestui articol au oferit nu mai putin de 23 de jocuri gratuite, printre care sunt incluse titluri cunoscute. Subnautica, Super Meat Boy, What Remains of Edith Finch, Limbo si This War of Mine sunt doar cateva dintre aceste titluri, iar saptamana viitoare va fi probabil cea mai interesanta din acest punct de vedere intrucat veti putea adauga in librarie, complet gratuit, Alan Wake si For Honor. Deja vorbim de doua titluri AAA, care chiar daca vechi, sunt foarte bune si vor oferi jucatorilor inca cateva ore bune de gameplay.

Strategia aceasta ajuta si mai mult cresterea Epic Games Store care au luat si decizii controversate, cum ar fi sustinerea financiara a anumite studiouri cu scopul de a crea jocuri exclusive pentru platforma lor si introducerea de caracteristici precum salvarile in Cloud. Revenind insa la jocurile gratuite, trebuie sa intelegem un lucru: Chiar daca noi primim jocurile acestea fara nici un ban, cineva trebuie sa le plateasca, astfel incat Epic plateste catre dezvoltatori milioane de dolari ca noi sa ne umplem librariile. Capitalismul digital este un concept foarte ciudat.
Desigur, am vazut si pe Steam jocuri gratuite si nu doar o data, dar haideti sa ne gandim si la ce jocuri au oferit gratuit cu timpul… iar raspunsul este in mintile noastre. Personal, nu-mi amintesc niciunul dintre jocurile pe care Steam le-a oferit gratuit. Pe langa asta, Steam Summer/Winter Sale obisnuiau sa fie unele dintre cele mai profitabile perioade pentru gamerii care voiau sa-si imbogateasca libraria de jocuri, doar ca si acestea s-au cam stricat in ultimii ani iar ultimul Summer Sale a fost un fail resimtit destul de urat de catre Valve. Sper doar ca nu vor aborda directia corporatiilor mari precum EA Games deoarece parerea colectiva vis-a-vis de Valve este inca una foarte pozitiva.
Cine este Epic asta si de unde a aparut?
Am zis ca tre’ s-o fac si pe asta pentru ca numai istorie n-am predat pana acum. In urma discutiilor recente si a hype-ului creat pe social media, Epic Games s-a ales cu foarte multa expunere, insa nu trebuie sa uitam ce au facut acestia si inainte de toata nebunia aceasta. Epic Games este una dintre companiile vechi din piata de jocuri video si cum am mentionat si mai sus, ei sunt parintii motorului grafic Unreal Engine si toate iteratiile sale. Acesta a fost introdus chiar si in Cartea Recordurilor cu titlul de cel mai de succes motor grafic.

Insa cum a inceput totul? Pai, se face ca era anul ’91 undeva prin Carolina de Nord iar un Tim Sweeney foarte tanar avea sa creeze un joc numit ZZT. Mai tarziu, compania care a vazut lumina zilei drept Potomac Computer System, a luat denumirea de Epic MegaGames Inc. ca intr-un final sa elimine acel Mega din titlu. De-a lungul timpului, Epic Games avea sa dea nastere unor serii legendare precum Jazz Jackrabbit, Unreal Tournament, iar mai tarziu, Gears of War care urmeaza sa vada cea de-a cincea lansare din serie chiar luna ce urmeaza. Daca Epic Games ca si companie reusea sa dezvolte jocuri de asemenea anvergura si cu un fan-base atat de mare, motorul grafic Unreal Engine avea sa scrie istorie dand nastere altor serii si mai mari precum Deus Ex, BioShock, Batman, Borderlands, XCOM si Mass Effect.
Poate va intrebati insa de unde acest haos si cum totul pare sa fi luat o directie nefavorabila pentru Epic Games. Toate controversele si discutiile se datoreaza conceptului de Games as a Service (jocurile pe post de serviciu) care insemna o abordare free-to-play cu multe tranzactii in-game contra unor sume mai mici de bani reali, ceea ce multi oameni au vazut cu ochi rai. Odata cu alegerea acestui model de marketing, Epic Games au fost cumparati de catre Tencent, o corporatie chinezeasca care avea la acel moment sub aripa sa un alt exemplu bun de games as a service, Riot Games cu al lor League of Legends. Acesta a fost catalistul care a cauzat plecarea unor nume importante de la Epic Games, precum Cliff Bleszzinski (parintele spiritual al seriei Gears of War), Mike Capps (fost presedinte al companiei) si Rod Ferguson (care mai tarziu avea sa se alature Microsoft Games Studios pentru a duce mai departe seria Gears of War).
Un cuvant de incheiere
Bine, nu-mi place sa mint, dar nu e doar un cuvant, ci cateva. Am vorbit despre Epic Games, despre platforma lor online, practicile de marketing si impactul pe care il au aspura industriei de gaming. Am simtit nevoia sa vorbesc cu cineva despre acest subiect intrucat aveam impresia ca lumea percepe acesta companie drept un rau universal; o corporatie care ne fura datele si sufletele pentru a le vinde celor care liciteaza mai mult, dar, in realitate sunt doar un alt studio de succes, care a evoluat, inevitabil, in ceva mai mare, mai lipsit de suflet si culoare, dar care in continuare incearca (si reuseste, cel putin din punctul meu de vedere) sa schimbe in bine industria asta de jocuri care a devenit foarte confuza in ultima vreme.
Se pare ca am ajuns si la finalul acestei prelegeri, iar pentru cei care au ajuns sa citeasca aceste randuri, va multumesc. Sper ca articolele de genul sa va placa si mi-as dori sa pot avea discutii mai dese despre fel si chip de teme. Timp este, bere rece la fel si tigarile nelipsite, deci motorul inspiratiei este alimentat cu tot ce ii trebuie. Acum, mi-as dori doar sa primesc niste feedback din partea voastra si sa imi spuneti daca vreti sa abordez o tema anume. Marinake am fost si ma inclin in fata voastra din spatele monitorului.
P.S.: Pssst, baiatu’, cica sa stai pe aproape ca urmeaza un review bomba la un joc nou aparut 😉