ReviewsGamingPC&Consoles

Dead Island 2 este un zombie al industriei de gaming (review)

Platformă de test: PlayStation 5

Pentru mine, anu’ ăsta seamănă foarte mult cu 2014 – vine vara, sunt ocupat cu sezonul actual de FIFA și mă joc GTA Online ca să mă răcoresc după ce mi-am secat nervii cu “simulatoru” de miuța. Ah da, și aștept cuminte să iasă Dead Island 2. Doar că asemănările cu vara de-acum nouă ani se opresc aici, iar la aproape un deceniu distanță de la primul trailer am pus mâna pe jocul mult-așteptat. Da’, același Dead Island 2 care a fost prezentat la E3 2014 și avea piesa aia mișto de la Pigeon John pe fundal.

La vremea aia, jocul trebuia să fie dezvoltat de Techland, doar că în 2014 numele ăsta nu ne spunea atât de multe ca și acum. Iar dacă încă nu vă sună cunoscut, poate că ați auzit de o serie de jocuri numită Dying Light. Și culmea, că din momentul în care studioul polon a renunțat la Dead Island 2, a reușit să lanseze nu doar primul și excelentul Dying Light, dar și o continuare care s-a ridicat la standardele stabilite de prima lansare.

Dar nu a contat atât de mult, pentru că un alt studio a intrat rapid pe fir și a ajuns la cârma proiectului. Fanii lui Spec Ops: The Line vor recunoaște imediat numele Yager Development. Alături de publisher-ul Deep Silver, aceștia au stabilit și modul în care va arăta jocul, atmosfera pe care și-o doresc de la acesta și modul în care va funcționa gameplay-ul. Totul părea că a revenit la normal, iar data de lansare a lui Dead Island 2 a fost stabilită pentru al doilea trimestru al anului 2015 – adică undeva prin primăvară – vară, cu tot cu eventuale întârzieri și d-astea. Dar evident, asta nu s-a mai întâmplat.

Dead Island 2 E3 2014 Trailer
Captură de ecran din trailerul original, prezentat în cadrul E3 2014

Deep Silver a renunțat la echipa de la Yager Development în urma unor neînțelegeri legate de – pauză de cacofonie – direcția creativă a jocului. Asta a fost o lovitură puternică pentru studio, care a intrat în insolvență la doar câteva zile distanță, în iulie 2015. A trecut anu’ și nu s-a mai auzit nimic despre Dead Island 2, iar în punctul ăsta nu greșeai dacă erai de părere că jocul a fost anulat și că nu vom mai auzi de el. Primăvara lui 2019 nu a venit însă doar cu ghiocei, ci și cu un anunț: Sumo Digital se va ocupa de continuarea jocului. Deci până acum, al treilea studio care pune mâna pe proiectul ăsta.

Părea că în sfârșit Dead Island 2 va deveni realitate – Deep Silver au ieșit în față și ne-au asigurat și în august 2017 și iulie 2018 că dezvoltarea merge bine. Doar că nu se știa absolut nimic, iar până s-a făcut ceasul 2019, n-am mai auzit nimic. Sumo Digital a livrat Crackdown 3 și Team Sonic Racing anul acela și părea că din nou, lumea a uitat de continuarea unuia dintre cele mai interesante jocuri cu zombalai pe care am pus mâna. Și asta a devenit cu atât mai evident în 2020, când studioul a lansat Sackboy: A Big Adventure pentru PlayStation 4 și 5, iar o versiune Alpha a lui Dead Island 2 de la Yager a fost scăpată pe net.

În punctul ăla eram convins – am primit poate singura dovadă că jocul a fost în dezvoltare și culmea, arăta bine și deja începeam să înghit în sec. Doar că aveam deja Dying Light, Left 4 Dead, The Last of Us și nșpe mii de alte jocuri cu zombie pe piață – deja nu ne mai trebuia Dead Island 2. Era clar, jocu’ era la fel de mort ca și adversarii pe care trebuia să-i conțină. Și cu toate astea, cineva la Deep Silver cred că apucase deja să dezvolte un atașament emoțional față de proiect, și în ciuda vicisitudinilor (DEX) am primit în cadrul Gamescom 2022 un trailer. Doar că mi-a fost destul de greu să mă entuziasmez și de data asta, pentru că deja mi-o mai luasem în barbă.

La finalul prezentării am aflat și care este cea de-a patra echipă care își încearcă mâna: Dambuster Studios. Adică un studio care aparține de publisher-ul Deep Silver. Data de lansare inițială a jocului urma să fie 3 februarie 2023, însă la scurt timp am primit și un anunț – Dead Island 2 fusese deja amânat. Noua dată de lansare? 28 aprilie. Însă treaba a mers rapid și prin februarie am fost anunțați că data de lansare se mută iarăși, numai că de data asta în sens invers: 21 aprilie 2023. A ieșit, l-am jucat și vreau să vorbim despre ceea ce putem conidera un zombie al industriei de gaming…

Dead Island 2

O lume care îți vorbește

Acțiunea lui Dead Island 2 se petrece la vreo 10 ani distanță după finalul primului joc. Să fii zombie este iarăși la modă, iar autoritățile au ajuns la capătul puterilor – armata a pierdut lupta cu nemorții, iar Los Angeles este acum un teren de luptă deschis. Iar dacă ești fan al orașului îngerilor, vei fi bucuros să afli că vei putea explora locații precum Bel Air, Beverly Hills, Venice Beach și alte zone celebre ale metropolei californiene.

Dead Island 2 nu pune foarte mult accent pe componenta narativă. Povestea este mai mult de umplutură și treaba stă cam așa: avionul în care te aflai s-a prăbușit în Hell-A, tu ai scăpat cumva întreg, însă fericirea nu a fost de lungă durată – haț – zombie agățat de tine. Și chiar dacă ai fost mușcat la faza asta, aparent ești construit diferit și cumva, imun la transformare.

Da, știu, sună plictisitor – dar nu este chiar așa. Deși jocul nu-ți spune în mod direct o poveste, Los Angeles-ul post-apocaliptic o face… și o face bine. Asta duce la un nivel de libertate, iar descoperirea evenimentelor care au dus la prezentul horror o faci în ritmul tău și poți să te adâncești în lumea jocului cât vrei de mult. Procedeul folosit de studio se numește environmental storytelling și l-am văzut aplicat de curând și în Elden Ring – ba chiar a fost considerat unul dintre punctele forte ale unuia dintre cele mai bune jocuri lansate anu’ trecut.

Dar revenind la povestea lui Dead Island 2, aceasta oferă și un omagiu jocului original și îl include ca și partener în noua aventură pe Sam B., unul dintre cei patru protagoniști pe care îi puteai alege în primu’ Dead Island – WHO YOU DO VOODOO, BITCH? Dar o să mă opresc aici pentru că mai sunt câteva chestii faine pe care le puteți descoperi și nu vreau să vă stric plăcerea.

Dead Island 2

Și cam asta este povestea, dar poate la fel de importantă ca și partea asta narativă mi se pare atmosfera jocului. Dead Island 2 face o treabă grozavă – povestea, dialogurile și personajele sunt un soi de satiră, cromatica jocului este foarte jucăușă, mai ales pentru subiectul ales, și unora li s-ar putea părea puțin prea copilăresc. Doar că vedeți voi, dacă voiam să mă joc ceva cu zombie în care mă simt de parcă sunt mereu în pericol și trebuie să mă zbat ca să supraviețuiesc, continuăm cu The Last of Us Part I pe PC… sau Days Gone… sau Resident Evil 4 Remake… sau orice alt joc cu nemorți care se ia mult prea în serios.

Tocmai asta face din Dead Island 2 un subiect ceva mai aparte. Nu e neapărat un joc cu poveste care se învârte în jurul acestor inamici, ci mai de grabă un soi de simulator de omorât zombalăi în moduri care mai de care mai creative. Și cu asta, ajungem la partea cea mai bună a acestui joc – gameplay-ul.

M-am distrat maxim omorând zombie în Dead Island 2

Primul Dead Island nu era neapărat un joc greu, combinând elemente de shooting cu looting și alte tehnici d-astea populare. Abordarea asta a mers mai departe și în sequel, iar Dead Island 2 se îndepărtează de povestea aia clasică cu supraviețuirea și îți oferă un arsenal imens, fel și fel de abilități pentru fiecare personaj și o selecție de șase protagoniști. Aceștia sunt unici în felul lor și va trebui să te gândești bine ce fel de gamer ești, deoarece odată selectat nu mai poți schimba personajul. Și ca să sublinieze și mai bine ce vei face de-a lungul poveștii, jocul își numește eroii „Slayers” sau mai pe românește așa, ucigași.

Pe lângă abilitățile unice ale fiecărui slayer în parte, intră în joc și skill card-urile – în loc de clasicele abilități, în Dead Island 2 ai niște cartonașe care îți oferă diferite îmbunătățiri. Sunt împărțite în patru categorii, după cum urmează: Abilities, Survivor, Slayer și Numen. Prin intermediul acestor abilități vei putea să îți personalizezi și mai mult build-ul de personaj și să îl formezi așa cum îți place. Cartonașele pot fi găsite pe hartă, le primești și la level up sau le mai furi de la zombi pe care îi omori.

Majoritatea sunt rudimentare, gen poți să faci un dodge, poți să sări mai mult, îți mai crește viața când mai faci o execuție… chestii din astea. Dar îmi place că în loc de un skill tree inutil de stufos, cum vedem în Assassin’s Creed spre exemplu, ai un sistem ușor de înțeles cu un maxim de 15 sloturi în care îți pui tu ce cartonașe vrei. Asta este o temă recurentă în Dead Island 2 care deși are ceva elemente RPG, sunt simplificate foarte mult – până la urmă ești aici ca să omori zombie, nu ca să îți crești damage-ul la arc cu 0.5% sau mai știu eu ce bălărie din asta.

Și ajungem la personalizarea armelor – la fel ca și în cazul cartonașelor cu abilități, aici ai un sistem simplu. Funcționează pe bază de blueprints, la fel cum am văzut și-n Dying Light 2 anu’ trecut, însă nu este atât de strict. Odată ce ai deblocat un blueprint în Dead Island 2, acesta este în inventarul tău permanent. Ai stricat o macetă cu electroșoc care îți plăcea ție mult? N-are nimic, o poți crafta oricând. Îți trebuiesc doar resurse pe care le găsești ușor pe hartă. Iar asta cu loot-ul este iar o parte mișto, că indiferent dacă stai și scormonești după obiecte, sau îi dai pe repede înainte să termini jocul, nu te vei simți niciodată în lipsă de ceva anume.

Arme sunt destule, d-alde grenade și alte nebunii de genul se regenerează ca în jocurile free-to-play și per total, nu am mai simțit nevoia aia bolnavă să lootez fiecare casă și fiecare colț de hartă. Și de-aici iese și frumusețea lui Dead Island 2 – libertatea de a juca cum te taie capul. Ai o mulțime de side quest-uri care adaugă la povestea principală și modul în care este construită harta și cum te deplasezi de colo-colo mi se pare o gură de aer proaspăt.

Dead Island 2

Decât să facă un Los Angeles imens și gol, cei de la Dambuster au spart orașul în regiuni pe care le accesezi de pe hartă direct. Poți să mergi unde ai treabă la fel ca într-un open-world, doar că nu trebuie să mai bați și drumul până acolo. Iar asta, combinat cu faptul că poți să revii mai târziu la misiunile secundare, ori să lași campania principală la urmă în favoarea ăstora, e fix ce voiam.

Și acum că am stabilit chestiile astea, să vorbim despre elefantul din încăpere: sistemul de lupte. Dead Island 2 se laudă cu cel mai avansat sistem de anatomie pe care l-am văzut în vreun joc. Se numește FLESH, care e ceva abreviere de la un nume prea lung și este cireașa de pe tort pentru atmosfera din joc. Imită cu o acuratețe șocantă modul în care se rup oasele, pielea și musculatura de pe zombie, iar folosit cum trebuie, poate transforma orice ring de luptă într-o baie de sânge.

Realismul ăsta îți vine în ajutor destul de mult – ai un zombie care te aleargă și pare mai rapid decât tine? Îi rupi picioarele și ai rezolvat. Dai de vreun monstralău cu braț puternic? (apropo, muuulte referințe la infectații din Left 4 Dead) Îi dai jos numitul braț cu maceta și i-ai luat singura armă periculoasă. Iar dacă te plictisești să faci treaba asta manual, mediul înconjurător este la îndemâna ta. Aproape orice găsești poate deveni o armă, iar bateriile de mașină sau rezervoarele de oxigen de la grătare se vor dovedi soluții bune în momente dificile. Iar o treabă care mi-a plăcut mult este modul în care poți crea diversiuni – vezi o baltă în care a picat un cablu de curent? Bon, arunci cu un băț într-un zombie ca să îi atragi atenția și îl privești cum e prăjit în fața ta.

Dead Island 2

Foarte important este să improvizezi, iar dacă rămâi fără armă în Dead Island 2 vei învăța rapid că nu ai neapărată nevoie de una. Dar și asta o să fie al naibii de greu, încât inventarul îți permite să ții multe arme în el, iar odată ce s-au stricat poți să le faci piese și să le refolosești pentru a crafta altele noi.

Selecția de inamici este și ea interesantă. Majoritatea timpului te vei lupta cu zombie foarte slabi – adică poți fi înconjurat de câțiva runneri lejer și să scapi de acolo. Ori poți evita conflictul cu totul și să te strecori pe lângă fraieri. Dar ăștia doar atât sunt – niște fraieri. Periculoși sunt ăia special infected. Și aici e ca în mai toate jocurile cu zombilăi: îl ai pe ăla grasu’ care de obicei scuipă cu rahaturi radioactive pe tine, îl ai pe ăla puternic și periculos care e infestatu’ Alpha pe-acolo și diverse variații de infectări care se inspiră puternic din alte francize de succes. Dar cei mai interesanți sunt boșii, ori Apex, după cum îi numește jocul.

Fiecare confruntare cu un astfel de infectat este propriul film de acțiune cu buget redus, iar asta face din Dead Island 2 o plăcere vizuală și auditivă. Vei avea atât de multe lupte epice, zombi construiți foarte atent pentru a fi cât mai intimidanți și per total, întreaga experiență se simte așa, ca o parodie a întregului gen survival horror. Și într-o mare de jocuri care sunt la fel, ăsta reușește să iasă în evidență fiind culmea, mai rudimentar decât celelalte.

Dead Island 2

Grafica este decentă pentru o consolă

Direcția artistică aleasă de studio a dat roade și atunci când vorbim despre grafică și sunet. Fiind un joc foarte colorat și viu, se potrivește foarte bine cu zona americii în care se petrece. Ai tot felul de palmieri, case luxoase, mașini scumpe, străzi din alea tipice de le știi din filme și seriale… este o plăcere să ieși la plimbare în Dead Island 2. Dar cu cât te plimbi mai mult, cu atât vei realiza că grafica nu este excelentă, sau ceva ieșit din comun, însă jocul pare finisat, arată îngrijit și nu are probleme majore de care să mă pot lega.

L-am jucat pe PlayStation 5, iar aici performanța a fost chiar bună – nu are setări grafice sau preset-uri de vreun fel, dar așa cum vine „din fabrică” oferă o experiență fluidă, foarte stabilă și cred că o singură dată am simțit că a scăzut framerate-ul mai mult. Iar aici țineți cont de o treabă – joc Dead Island 2 de ceva timp, în stadiu încă nelansat, fără patch-uri Day 0 sau alte chestii. Au mai fost mici bug-uri și vreo două glitch-uri, dar n-am picat prin hartă, nu a dat crash și nu am întâmpinat vreo problemă serioasă.

Aspectul personajelor și al zombilor este puțin generic, dar și asta era de așteptat. Și până la urmă nu contează cum arată zombi dacă la final vor sfârși în mai multe bucăți… sau arși… sau topiți cu acid… sau pulverizați de vreo grenadă. Sistemul FLESH arată la fel de bine pe cum merge și vei petrece ore în șir omorând zombie, fără să vezi animații care se repetă. Nu te vei plictisi ușor, eu nu am făcut-o, iar pentru asta Dead Island 2 primește o bilă albă.

Dead Island 2

Despre partea auditivă n-am mare lucru de zis – adică e spațiat ok, e atmosferic pe alocuri, dar îi lipsește substanța, un ceva acolo care să mă facă să țin minte jocul și pentru cum se aude. Sau de fapt… stai, e ceva: personajele și dialogurile dintre ele. Pe mine unul, nu mă deranjează, dar cantitatea de pălăvrăgeală din joc este destul de mare. Vocile personajelor nu se potrivesc cu fețele de fiecare dată, lip sync-ul este o glumă în comparație cu aproape orice alt joc din 2023 și cam aia e. Dar merge să dezactivezi dialogurile de prin meniu dacă nu mă înșel, deci problemă rezolvată.

A durat nouă ani, dar iată că Dead Island 2 a văzut lumina zilei. M-am așteptat ca un joc ca ăsta, prins în iadul dezvoltării atât de mult timp, să fie un fail. Însă cei de la Dambuster au reușit să facă o treabă bună și să scoată pe piață ceea ce putem considera un joc bun. Nu e foarte bun, nu este excelent, dar merită atenția noastră și pentru ceva cu zombie care oferă o premisă diferită față de ceea ce-am văzut până acum, nu pot să fiu decât încântat.

Poveste - 7
Gameplay - 9
Grafică și Sunet - 6

7.3

Creeeeier...

Dead Island 2 a supraviețuit în development hell și a ieșit de acolo într-o formă neașteptat de bună. Este diferit de alte jocuri cu zombie, reușește să ofere un gameplay cu adevărat amuzant și plăcut, iar locațiile prin care te lasă să te plimbi sunt cu adevărat superbe. Mă bucur că a venit, chiar dacă a întârziat câțiva ani și cu siguranță vom mai auzi de el.

User Rating: 4.45 ( 2 votes)