Telefoane

De ce explodeaza acumulatorii Litiu-Ion

Avansul tehnologic din ultimele doua decenii a impins producatorii de baterii sa produca medii de stocare din ce in ce mai mari. Daca in trecut o baterie AAA, sau doua, erau necesare pentru un walkman sau un MP3 Player, in ziua de astazi terminalele consuma cantitati impresionante de electricitate. Astfel au aparut acumulatorii Litiu-ion.

Datorită masei atomice scăzute a elementului litiu au o densitate energetică ridicată si pot fi utilizați la propulsarea diferitelor vehicule electrice sau asistate, ca de exemplu scutere sau biciclete electrice.

Probabil ca multi stiu deja povestea celebrelor hoverbord care explodau sau care au luat foc datorita unor probleme in realizarea bateriei Litiu-Ion. Asta ca sa nu mai discutam de problema inregistrata in trecut de Note 7. Doua exemple care te fac sa te intrebi daca sunt sau nu sigure aceste metode de stocare a energiei.

Pentru a intelege cat de sigure sau cat de periculoase sunt acesti acumulatori trebuie sa aruncam o privire peste tehnologia utilizata pentru a le realiza.

Problemele apar atunci cand baterie ajunge la o masa critica, este descarcata complet (un lucru pe care majoritatea producatorilor nu il recomanda ) sau se supraincalzesc, moment in care membrana, in general din plastic este perforata sau arsa. Aici intervine problema majora. De cum substantele au luat contact cu aerul, fizica ne invata ca acest element atat de important in mentinerea vietii, intretine arderea, temperaturile putand sa ajung si la 500 de grade Celsius.

Data fiind natura volatila a substantelor chimice folosite in fabricarea acestor baterii, durata de viata este limitata, deteriorandu-se inca din prima secunda de cum a fost asamblata. Chiar daca a stat intr-un ambalaj sau stocata intr-un depozit, acestea isi pierd din proprietati in timp.

Totusi, de ce explodeaza? Un grup de cercetatori a stat si au studiat intreg procesul de deteriorare si explozie a bateriilor si se pare ca vinovatul principal este caldura. Atata timp cat aceasta nu poate sa scape din interiorul bateriei, ea prezinta risc crescut de accident. Acest proces se numeste Thermal Runway, iar in momentul in care materialele incep sa se descompuna la o anumita temperatura, eliberand si caldura din ce in ce mai mare in tot acest timp, caldura care nu poate scapa din interiorul bateriei, provocand accidente.

Astfel de probleme apar in general cand unele etape de testare sunt sarite sau se taie costuri pentru a putea livra un produs la un pret competitiv. Adesea celulele Li-ion in stare bruta sunt transportate si asamblate in produsul finit in locatii multiple sau chiar tari diferite pentru reducerea costurilor. In astfel de situatii, bateriile finalizate nu mai pot fi inspectate cu usurinta pentru detectarea eventualelor defecte de fabricatie si respectarea specificatiilor de productie.

Dar cum previi acest incident? Raspunsul este extrem de simplu. Nu lasa terminalul sa ajunga sub 15% baterie pentru a te asigura ca mai exista un pic de energie in acumulator, putand chiar sa il si strici daca il lasi sa se duca la zero. Daca este cazul unui telefon, fii foarte atent la temperatura, daca bateria este umflata sau prea calda este un moment bun sa o schimbi. Dar probabil cel mai important sfat este cel legat de bateria insasi. O cazatura, o simpla intepatura poate afectat integritatea acestia, iar in acel moment aceasta poate exploda. In general, un sfat bun este ca atunci cand iti scapi telefonul sa nu il bagi imediat in buzunar, existand riscul unei explozii in orice moment. Verifica daca bateria este prea calda sau mai calda ca de obicei, iar daca este cazul si acesta sfaraie sau bolboroseste, arunca terminalul in directia diametral opusa. Ca in GTA V.

Zona IT

ZONA IT

Articole asemanatoare

17 comentarii

  1. „un sfat bun este ca atunci cand iti scapi telefonul sa nu il bagi imediat in buzunar”
    eu zic ca nimeni nu baga tlf in buzunar dupa ce il aduna de pe asfalt.. stai cateva minute si il intorci pe toate partile sa vezi ce s-a spart.. :))

  2. Eu stiu ca bateriile folosite la avioane teleghidate functioneaza in jur de 15 minute ,iar cei ce le folosesc se opresc la 10 minute pentru ca exista risc ridicat sa le explodeze in aer ,iar daca le descarca complet se umfla ,dar sunt baterii Litiu Polimer . Evitati totusi descarcarea si incarcarea completa .

  3. Desteptii de la samsung au vrut margini rotunjite. In acest mod au redus spatiul din telefon necesar disiparii caldurii. Eroare de design.Puf… cateva miliarde duse pe apa sambetei. speram ca fabrica de baterii a lui Musk va veni cu ceva inovatii pe partea de li ion.

  4. nu explodeaza, ci doar se incalzesc foarte repede si ard la temperatura inalta. O explozie nu cauzeaza doar arsuri…..

  5. In realitatea este imposibil sa descarci o baterie complet ca si utilizator casnic. Tu cand ai ajuns cu bateria pe 1%(asa cum iti arata telefonul) de fapt ai ajuns undeva la 55% +-3%. Daca ai ajunge cu bateria la 49% REAL, aceasta s-ar defecta si e numai buna de schimbat. Nu este nici o problema daca incarci telefonul 100% oricum astazi au protectii, samd, nu cred ca sa mai faca un telefon overcharge. Dar totusi e bine sa il scoti de la incarcat, de asemenea si incarcatorul din priza, deoarece acestea se incalzesc.

  6. Defapt acest tip de baterii inca nu e la stadiul in care sa suporte fast charge de aceea se intampla cea ce se intampla cu note 7,iphone ……

  7. Ba esti nebun? Uite ma explicatia :)) Lucrul asta putea fi controlat din soft, puneau un update pentru dezactivare fast charge si voila. Dar Sherlock vrea sa ne uimeasca. Pacat ca a esuat.

  8. Baterie mai mica? Fizica?. Si nu e mai bine sa ai o baterie mai mare (tot fizic vorbind)? Caci ca nr de mAh…3500 note 7, 3600 s7 edge. Mai cauta revelatii. Poate noaptea curenta o sa fie mai de inspiratie.

Dă-i un răspuns lui Vlad Soare

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Back to top button