
Pentru ca este un cliseu. Pentru ca este o uniforma. Pentru ca-l aud cel mai adesea din gura celor mai putin creativi oameni pe care ii cunosc. Pentru ca este atribuit unor chestii care sunt exact opusul a ceea ce acest cuvant ar trebui sa denumeasca. Pentru ca-l „molfaie” toata lumea. Pentru ca este utilizat frecvent pentru a ascunde lipsa de idei si directie.
Iar in tehnologie si domeniile adiacente… este o adevarata diaree de creativitate! Cele mai penibile produse, cele mai lipsite de imaginatie campanii sunt marketate ca fiind… creative. Primul cuvant pe care probabil il aude un proaspat angajat intr-o companie din tehnologie, intr-o agentie care „promoveaza” companii din tehnologie sau intr-o entitate jurnalistica, fie ea „traditionala” sau online este… creativitate. „Fii creativ!, Gandeste creativ!, Abordeaza creativ provocarile!” si nenumarate alte asemenea clisee, tot atatea indemnuri imbecile de a fi… de fapt la fel! De a nu te abate sub nici o forma de la ce fac toti ailalti din piata!
„Ai vazut cat de creativi sunt aia de la Apple? Sa fim si noi la fel de creativi ca si ei!” Adica sa-i copiem pana in panzele albe! In lumea despre care vorbesc „a fi creativ” inseamna de fapt a te conforma neconditionat tuturor sabloanelor si „trendurilor”, a adopta fara discernamant solutii „sigure” si universal aplicabile. Vreti cateva exemple? „Tinerii”. Acest produs este adresat tinerilor: adica face selfies, face Facebook si WhatsApp „la greu”, si are „swagg”. Ha?! Nu conteaza ca acel produs n-are nicio treaba in realitate cu acest segment demografic, sau ca respectivele caracteristici se regasesc… pe toate produsele din acea categorie: sunt gramezi de telefoane cu camere frontale bune care fac selfies, sau ca orice rahat de device „face” Facebook si WhatsApp la fel de bine… Nuuuu, o minte mai vida decat spatiul interstelar s-a gandit ca cea mai „creativa” abordare ar fi asta… Si odata cu ea, si aia de la concurenta s-au gandit ca cea mai „creativa” chestie pe care ar putea-o face ar fi… sa imite si ei ca niste maimute lobotomizate (vorba colegului Ene).
Mai vreti exemple? Recent, o cunostinta imi zice: Da-mi te rog o solutie „creativa” cum sa promovez un produs! Trecand peste greata pe care mi-o provoaca „expresia”, ii trimit omului cateva chestii… diferite. Imi raspunde ca nu a mai vazut asta nicaieri (lucru care m-a bucurat) dupa care imi propune abrupt „sa ma uit atent” la cum este promovat produsul concurent, si sa-i dau ceva cam ca acolo! Poftim?! Pai nu ziceai… La ce dracu’ ma mai intrebi pe mine?! Ai deja varianta „creativa” a concurentei (care la randul ei era si ea tot o copie ordinara a unei copii).
Tot in aceeasi categorie (sau pe aproape) se incadreaza si cuvantul „viral”. Este un alt „rahat” pe care il mesteca unii si altii in lumea promovarii tehnologiei. „Sa iasa… viral!”. Nu tinem cont de faptul ca exista o intreaga suma de factori care fac ca o reclama, un clip, un post sau un articol sa devina virale. Si ca acesti factori tin de probabilitate matematica, sociala, context, pozitionare etc. Nuuuu, e prea complicat. „Sa iasa viral!”. Si atat.
Sunt destui cei care-si ascund incompetenta profesionala si platitudinea imaginatiei in spatele cuvantului „creativitate”. Si tot ei sunt cei mai surprinsi de lipsa de eficienta a campaniilor „creative” pe care le deruleaza, campanii plicticoase si prost targetate, care genereaza doar apatie si indiferenta, si in final vanzari proaste. Cuvantul „creativitate” a ajuns sa denumeasca un soi de fast-food intelectual care presupune evitarea asumarii oricaror riscuri, alinierea neconditionata la turma (numita sforaitor, „trend”), copierea nesimtita a „celorlalti”.
A fi cu adevarat creativ este al dracului de greu. Daca ar fi o chestie ce poate fi atinsa pocnind din degete, am fi cu totii Joni Ive sau Elon Musk. Ei bine, nu este asa. Si nici nu trebuie! Fiecare sa-si faca treaba asa cum stie si cum poate! Muncind cu seriozitate si din greu (cei mentionati mai devreme cam asta au facut!), fara scurtaturi si vrajeala! Si fara bullshit care sa faca din negru alb si invers!