Cum este cu apartenenta oarba la un brand? Articolul de ieri despre Beats by Dre este un caz relevant!

In cursul zilei de ieri am postat un articol despre o pereche de casti destul de cunoscuta. Un articol care trata cam cat de mult si-au amagit clientela cei de la Beats si cam care a fost strategia de marketing a acestora. Pana aici nimic special. Asta pana in momentul in care vom dezvalui sensul postarii noastre.
Nu putem numi materialul in sine un experiment, asta pentru ca este facut la o scara prea mica, dar, participantii la discutie, in sectiunea de comentarii a paginii noastre de Facebook, ne-au oferit informatii destul de pretioase, incat sa ne facem o opinie informata despre cum functioneaza apartenenta la un brand si orgoliul celor care doresc sa justifice cu orice pret o achizitie sau un moft.
Nu este nici pe departe ceva nou. De cand scriu review-uri la Zon@ am fost lovit cel putin o data pe saptamana de urmatoarea fraza: „Ce de cacat… IGN i-au dat 9 si tu ii dau 7” si lista este destul de lunga. De cele mai multe ori, multi se duc catre o recenzie sau o critica doar pentru a-si reafirma propriile pareri, doar pentru a le intari. Problema este, draga cititorule, ca lucrurile n-ar trebui sa functioneze asa.
Discutii in contradictoriu pe tema celui mai bun joc, celui mai bun MOBA, celui mai bun Shooter, cea mai buna companie producatoare de placi video, placi de baza sau casti, pentru ca asta trata articolul de ieri, au existat si vor exista mereu. Cel mai probabil vor degenera atat timp cat oamenii se vor agata de apartenenta neconditionata si lipsita de spirit critic la un brand sau altul, nu vor invata ca scump nu inseamna obligatoriu bun, si nici faptul ca daca este puratat de Lady Gaga, Dre sau Carmack nu inseamna ca trebuie automat cumparat.
O privire critica este necesara ori de cate ori cumperi un produs. Trebuie sa fii informat, tu cumparatorul, nu dus cu zaharelul si „montat” psihologic de un grup de indivizi care te vad doar ca o sutime intr-un grafic.
Au existat detinatori de Beats ieri care nu s-au sfiit sa isi laude achizitia, fara sa vrea sa vada partea „manipulatoare” a situatiei. Desi nimeni nu a incercat in mod deliberat sa le darame cultul personalitatii. Totusi, s-au repezit sa taie in carne vie si sa arunce in toate directiile cu acuze, care mai de care mai colorate.
Se pare ca atunci cand jignesti pe cineva de mama este mai putin grav decat atunci cand jignesti pe cineva „de brand”. O afirmatie din ce in ce mai adevarata. Fie ca vorbim despre detinatorii de Mac-uri sau iPhone care nu pot sa vada limitarile pe care produsele le au. Fie ca discutam despre detinatorii de Windows care nu-i vad nici ei limitarile. PC vs Console. Xbox vs Playstation. Tot timpul trebuie sa existe un „meci” de fundal si tot timpul trebuie ca cineva sa isi arate muschii si sa ia masuri drastice si infierbantate in apararea brandului favorit. De parca aia platesc degeaba un departament de marketing.
Nu te pune nimeni sa explici. Traim in capitalism draga cititorule, nu in comunism, iar asta iti da o flexibilitate destul de mare din punct de vedere al alegerii subiective a unui produs sau altuia. Totusi, atunci cand achizitionezi ceva, nu inseamna neaparat ca ti-ai vandut sufletul companiei cu pricina si ca trebuie s-o aperi cu pretul vietii tale. Multi totusi asta fac!
Din ce in ce mai des ajung sa vad oameni prin metrou care vorbesc ostentativ si tare la cel mai nou „terminal” de parca ar fi cine stie ce mare smecherie. Dar pana la urma este… doar un telefon, iar singurul animal cu care pot asocia acest comportament este paunul. O pasare destul de mica, dar care simte nevoia sa isi infoaie penele si sa para mai mare decat este. Asa si cu apartenenta oarba la brand. Ti-ai luat ceva! Foarte bine! Sa-l/s-o stapanesti sanatos! Dar asta nu inseamna ca te-a pus Jobs, Dre, 50 cent sau Nadela sa le aperi jucaria ca in timpul cruciadelor. Cu alte cuvinte, invata sa fii om, nu oaie. Daca o vedeta iti spune sa cumperi un rahat, documenteaza-te, afla cate ceva despre acel rahat. Nu il pune pe un piedestal pentru ca Bieber, Inna sau Rihanna ti-au spus sa-l cumperi. Si indiferent daca persoana respectiva poarta sau nu acel rahat.
Pe langa toate astea, orice critica este tratata de catre „fan” ca o posibila campanie de manjire a reputatiei impecabile pe care o anumita companie o are, acuzele variind de la: „Ce mah, e prea scump pentru tine?!”, pana la „Nu ai facut review-ul cum trebuie”. Articolul publicat ieri aduce la cunostinta publica niste adevaruri, placute sau… nu. Lucruri pe care multi le uita sau le ignora atunci cand cumpara un produs. Tot ceea ce am spus in articol este ca in produs platesti si departamentul de marketing si multe alte sub divizii ale unei companii. Trebuie doar sa fii atent la procentele din valoarea produsului reprezentate de aceste „departamente”. Adica… nu cumva ii platesti 80% pe baietii si fetele de la marketing si cei sub 20% raman pentru obiectul in sine? Sau poate… nu-ti pasa. Ceea ce, sigur, este ok! Pentru ca, in 2015, imaginea este mai importanta decat calitatea, iar omul, in nebunia sa temporara, apara cu o furie oarba un brand, fara sa gandeasca inainte la ceea ce spune, sau mai grav, cum spune. Supozitii ieftine, atacuri la persoana si nu in ultimul rand, asumarea statutul de Fan Boy, nu de participant la o discutie constructiva.
Chestia asta cu apartenenta la un brand este o chestie personala si difera de la individ la individ, avand practic o singura directie: aceea de motor pentru propagarea marketingului unei companii. Foarte bine, asa functioneaza un capitalism sanatos. Era sa scriu „dar nici gandirea critica nu a omorat pe nimeni”! Chestia e ca acest tip de gandire i-a omarat pe unii (Giordano Bruno a fost ars pe rug) si omoara inca in diverse colturi ale lumii. Dar merita incercata!
Pe de alta parte, si sa urasti a priori ceva, fara sa cunosti produsul, este tot aiurea. Sigur, este ceva firesc in Romania sa nu iti permiti o pereche de casti de 2200 de lei, dar nu este OK nici sa insulti cu privire la un lucru despre care nu cunosti nici cele mai elementare chestii. Indiferent cate review-uri ai citit si cate clipuri pe Youtube ai vazut.
Totusi, cine greseste? Absolut nimeni. Traim intr-o lume a opiniilor pe internet, o unealta care face si desface imperii peste noapte. Daca atragi opinia publica de partea ta, atragi cumparatori si atragi profit, iar atunci cand Beats pierde un client, altii castiga unul. Cam asta este mecanismul simplu. Si poate de aceea nu are rost sa ne infierbantam.