Cui apartine Oculus Rift, prezentului sau viitorului? Sau niciunuia, fiind doar o moda?
Unii mai „glumeti” ar raspunde: lui Facebook! Si…ar avea dreptate. Totusi, lasand gluma si pe glumeti de-o parte intrebarea nu este lipsita de sens. Multi s-au grabit sa proclame realitatea virtuala drept noua Mecca in materie de gaming, iar Oculus Rift „game-changer-ul” care aduce vantul schimbarii in modul in care ne jucam. Sa fie oare asa? Modul in care a reactionat industria intareste aceasta convingere: revolutia se intampla ACUM! Cel putin asta au dat de inteles Facebook, care a „varsat” 2 MILIARDE!!! de dolari in acest proiect, Sony, care a ripostat imediat cu propria casca virtuala, Project Morpheus, chiar si Samsung, care si-a declarat intentiile in aceasta directie.
Cu toate astea avem motive intemeiate sa credem ca „goana dupa aur” a gigantilor din industrie ar putea sa nu beneficieze in realitate de „suportul maselor”, cel putin deocamdata, suport fara de care orice proiect, oricati bani ai „turna” in el este sortit amanarii in cel mai bun caz, sau direct esecului. Exemple de „push” intens din partea producatorilor, dar lipsit de „bang” in randul utilizatorilor sunt nenumarate in gaming, ultimul dintre ele in care s-au pompat „la nivel de ramura” miliarde de dolari, fiind gamingul 3D. Desi intre 2007-8 si 2010-11 nu a existat „targ” la care sa merg si sa nu ma „asasineze” cu joaca tridimensionala, azi nimeni nu mai vorbeste despre asta. A fost doar o moda, la care nu a „aquiesat” nimeni. Ma intreb, in mod natural ca unul care este „patit”: nu cumva este si realitatea virtuala o alta moda trecatoare?
Din punct de vedere tehnic lucrurile stau ceva mai bine: saltul in materie de rezolutii si calitate video indreptateste sperantele in ceva nou si revolutionar. Este important ca tehnologiile noi si care se pretind revolutionare sa FUNCTIONEZE, fara glitch-uri, fara probleme, ca oamenii sa le imbratiseze. Nici aici insa, lucrurile nu sunt perfecte: utilizatorii s-au plans de ameteli si greata utilizand Oculus Rift-ul, ceea ce nu este de trecut cu vederea. Probabil delay-ul la redarea imaginii, invocat de unii ca posibila sursa a ametelii, va fi rezolvat cu mai multa putere de calcul si rezolutii superioare. Si da, nimeni nu poate contesta faptul ca senzatia de imersiune oferita de Oculus este unica si totala. Tragand linie sub cele spuse aici, credem ca dispozitivele de acest gen au potential enorm, si intr-o buna zi vor fi revolutia asteptata. Dar expresia cheie este „intr-o buna zi”. Adica IN VIITOR, nu acum.
Si mai e ceva, extrem de important! Acest ceva este decisiv, si din pacate se tine cont tot mai putin de el: fara o poveste buna, grafica atragatoare si gameplay distractiv, orice joc este sortit esecului, indiferent de cat de avansata este tehnologia. Este baza absoluta, care exista dintotdeauna, si care se aplica oricarui demers vizual, fie el clip, film, joc sau orice vreti voi. Tehnologia, oricat de inovatoare, nu va putea compensa niciodata lipsa imaginatiei producatorilor. Punct.