Cu ce ne-a prostit EA la E3!

Dupa conferinta de presa de anul acesta de la E3 2014, consensul general asupra prezentarii celor de la Electronic Arts a fost urmatorul: MEH! EA se scalda in ape din ce in ce mai tulburi in ultima vreme, multe dintre jocuri si practici facand compania sa piarda atat increderea fanilor dar si a actionarilor, scazand vizibil si la bursa cu aceasta ocazie.
Dupa ce au anuntat jocurile ce urmeaza sa apara, lumea n-a prea fost impresionata, 90% fiind deja cunoscute, iar restul de 10% fiind un amalgam de BS de toata frumusetea. Dupa principiul: daca iti place ceva o sa il cumperi, mai ales daca are o grafica simpatica si un trailer care nu spune prea multe despre gameplay, iar Dragon Age pare sa se incadreze perfect in aceasta categorie. Daca iti plac jocurile sportive, sigur o sa cumperi un Fifa sau un NFL. Sims 4 este „pe vine”! Sigur o sa il cumperi pentru ca ti-a placut Sims 3. Dar pe langa cele cateva chestii enumerate mai sus, nimic care chiar sa ma faca sa zic: „Da… EA au adus ceva nou anul asta la E3”. Singurul lucru pe care chiar mi-ar placea sa-l joc si pare interesant, asta pentru ca este dezvoltat de Visceral, este Battlefield: Hardline. Dar si la el ma uit cu ochi scpetici, avand in vedere problemele eterne cu ‘netcode’-ul BF care inca bantuie serverele Battlefield 4.
Am stat recent sa analizez conferinta de presa si la a doua gura de cafea am realizat ceva extrem de important: EA anul acesta nu au vorbit atat de mult despre jocurile ce urmeaza sa apara in viitorul apropiat, cat au vorbit despre jocuri ce sunt inca in stadiul de dezvoltare alfa sau in pre-productie. Exemplu clar: Mirror’s Edge! Si nu numai! Bioware ne-au spus despre un nou Mass Effect, Criterion ne-au momit cu niste concept art al unui joc care in cel mai probabil caz va fi la raft in 2016 si lista este lunga.
Totusi, ce determina un publisher sa arate concepte ale unui joc care nu este nici pe departe terminat? Mai ales la o conferinta de presa care iti poate vinde teoretic jocul. Asta spune multe despre companie, acestia avand destul de putine jocuri anul acesta la raft. Nu inseamna neaparat ca EA este pe cale sa dea „ortu popii” ci doar ca in urmatorii ani sursele lor de venit sunt din mobile si cateva titluri mai rasarite pe PC si console. Lucru care ma bucura, avand in vedere ca in anii precedenti s-au grabit sa scoata pe piata jocuri, doar pentru ca acestea sa se dovedeasca niste dezastre.
„Dar cum! Toate studiile noastre de marketing si focus grupurile au spus ca Super Mega Piratii Spatiali or sa se vanda!”
EA, ca multe alte entitati din lumea gaming-ului actual sufera de aceeasi problema de care sufera intrega industrie. Nu mai gandeste in termeni normali, ci calculeaza si cuantifica totul in cifre. Nu mai este atat de importanta calitatea, ci vanzarile, tampind in esenta jocurile si oferind un gameplay de duzina de care, intr-adevar se bucura multi, dar nu lasa o impresie care sa ramana in constiinta generala a publicului. Modelul celor de la EA (dar si al celor de la Activision, care o duc mult mai bine), este gasirea unei francize „populare” si mulgerea ei de tot profitul posibil pana nu mai ramane nimic din ea. Asta ca sa nu mai mentionez faptul ca traim in era gaming-ului pe mobil, care „impune” sedinte scurte de gaming. In alta ordine de idei, avem doar vreo cinci jocuri anual care se pot numi clasice, din care doar cateva chiar intrunesc statutul de joc cu potential si impact.
Anul 2014 este cam… slabut cand vine vorba de jocuri bune. Dar cand vine vorba de EA, atunci lucrurile sunt dezastruoase. Plants vs Zombies Garden Warfare nu este nici pe departe succesul pe care EA l-au asteptat, iar daca Battlefield Hardline, care este considerat de foarte multi ca un DLC Pack pentru BF4 nu se vinde, EA sunt in galeata. Toata conferinta de la E3 a fost o perdea de fum, incercand sa spuna ca toate jocurile bune vin de fapt si de drept la anu’. „Si la multi ani” completam noi. Adica poate prin 2016.
Pentru cine se intreaba, nu este cel mai bun mesaj pe care il poti transmite publicului si nici nu iti multumesti actionarii cu el.