Ceva ieftin și bun – acțiunea Volkswagen
Deseori, în discuțiile purtate despre evoluția bursei, mulți investitori se plângeau că nu înțeleg de ce acțiunile scad când ar fi trebuit să scadă și invers. Ce-i drept, în ultimii ani, parcă nimic nu mai are sens: spre exemplu, atunci când apărea o știre negativă, direcția era în jos. Acum, implicațiile macro și microeconomice sunt mai complexe, apar tot felul de alte știri secundare, ponderea investitorilor de retail a tot crescut în ultimii ani – investitori ce au un profil mai speculativ și urmăresc un orizont de timp mai mic decât investitorii instituționali, toate acestea au făcut ca piața să fie mai volatilă și mai imprevizibilă.
Frica de recesiune, problemele cu semiconductorii, prețurile mașinilor în creștere accentuată, concurența tot mai agresivă, tranziția către mașinile electrice ce necesită investiții masive sunt tot atâtea motive pentru ca acțiunile producătorilor de mașini – mai ales a producătorilor europeni, să fie cotate la multiplii de preț foarte scăzuți. Este și cazul Volkswagen (VOW3), ale cărei acțiuni au crescut vinerea trecută cu peste 10% în urma publicării unor ținte ambițioase de creștere pentru anul 2023.
Compania a livrat în 2022 un număr de aproximativ 8,3 milioane de unități (din care 572.100 de mașini electrice), o scădere de 7% față de anul anterior; pentru 2023, Volkswagen (VOW3) se așteaptă la un număr de 9,5 milioane de mașini livrate și la o creștere a vânzărilor cu un procent între 10 și 15%, pe măsură ce se atenuează problemele menționate.
Vorbind de profitabilitate, profitul după plata taxelor a crescut cu 2,6% la 15,84 miliarde de euro în timp ce profitul operațional a crescut cu 15% la 22.12 miliarde euro în urma exit-ului din start-up-ul Argo AI. În urma acestor rezultate bune, compania a crescut dividendul pentru anul trecut cu aproximativ 16% la 8,70 euro per acțiune (corespunzător unui DivYield de 6,2% la prețul de 140 euro per acțiune înregistrat ieri).
Lichiditatea netă la finalul lui 2022 a fost de 43 de miliarde de euro, incluzând aici 16,1 miliarde de euro încasați din IPO-ul Porsche AG – din care au fost plătiți în ianuarie 9,5 miliarde euro sub forma unui dividend special de 19,06 euro per acțiune (corespunzător unui DivYield de 14,35% la prețul de închidere din data de 16 decembrie de 136,45 euro). Rezultatele finale pentru 2022 vor fi publicate pe data de 14 martie 2023.
Acum, dracu mai înțelege. Raportat la ultimele rezultate financiare de la finalul trimestrului trei 2022, Volkswagen (VOW3) se tranzacționează la un PER de 4. Price/Sales este mult subunitar 0,24, nu mai zic de Price/book care este 0,37. Return on Equity (ROE) este 10.19%, dividende bune, fără a le lua în calcul pe cele speciale. La prețul de 140 de euro per acțiune, Volkswagen (VOW3) are o capitalizare de 70,18 miliarde de euro. Valoarea contabilă per acțiune este de 388,47 euro per acțiune, în timp ce estimarea medie a analiștilor este de 171,68 euro per acțiune.
Ce înseamnă asta? Că prețul acțiunii este mult subevaluat. Compania deține 75% din Dr.Ing.h.c.F.Porsche AG (P911), practic producătorul mașinilor Porsche, a cărui capitalizare este de 104,49 mld euro, deci partea Volkswagen este de 78,37 mld euro. O valoare cu 10% mai mare decât capitalizarea companiei. HUH?! Practic, toate celelalte active sunt gratis. Valoarea cash-ului din conturi este de 66,8 euro per acțiune. Deci, doar suma celor două active reprezintă aproximativ 220 de euro per acțiune, iar acțiunea Volkswagen se tranzacționează la 142 de euro.
Greu de explicat de ce se întâmplă asta. De obicei, companiile cu probleme se tranzacționează mult sub valoarea activelor, dar nu e cazul de față (poate că investitorii mai au încă în memorie scandalul Dieselgate). Cu toate astea, dividendele bune, profitul și vânzările în creștere, axarea pe motoare electrice înaintea celorlalți producători tradiționali sunt tot atâtea motive de a avea Volkswagen (VOW3) în portofoliu. Căci, la un moment dat, sunt toate șansele să crească cotația spre valoarea activelor.