GamingRSS PaginaDeMedia

[PREVIEW] Vorbim despre Back 4 Blood, un refresh „mai matur” și mai tactic al shooterelor cu zombie

Pentru mine, Left 4 Dead va rămâne unul din jocurile pubertății, ca să zic așa. A fost printre primele titluri jucate de mine care m-au făcut să conștientizez faptul că platforma celor de la Valve deja devenise un must have pentru fiecare gamer care își dorea să pună mâna pe jocurile noi (well, raportate la vremea aceea). Plus că mereu mi-au plăcut jocurile cu zombie. Survival horror sau doar mindless fun (ahem, Dead Rising 2), hoardele de nemorți erau ceva des regăsit pe ecranul micului meu monitor, iar Back 4 Blood a reușit cumva să-mi readucă sub nas o parte din miasma acelor vremuri.

Dar să o luăm cu începutul. Back 4 Blood este, literalmente și în proporție de 98%… Left 4 Dead. Și asta nu neapărat pentru că arată și se comportă literalmente și în proporție de 98%… Ca Left 4 Dead, ci pentru că este dezvoltat de către cei din spatele Left 4 Dead – Turtle Rock Studios. Vedeți voi, cele două Left 4 Dead au fost publicate de Valve, la fel cum tot Valve încă deține drepturile pentru această franciză.

Pentru Turtle Rock, venirea pe lume a lui Back 4 Blood înseamnă consolidarea statutului de studio independent, la aproape zece ani după ce aceiași Turtle Rock și Valve au semnat actele de divorț. Left 4 Dead rămâne în continuare în ograda lui Gabe Newell, însă Back 4 Blood este însăși esența acelui joc, dar cu un touch ceva mai interesant. Și cât am avut ocazia să mă joc, în ambele sesiuni de testing, aș putea spune că nu este rău deloc să reciclezi shootere cu zombie.

Același multiplayer antrenant, dar cu un twist

Pe fundalul unei povești care aduce pe ecranele noastre o epidemie cauzată de un parazit de origine extraterestră, patru ostași vor face front comun în modul co-op, în vreme ce două echipe (patru omuleți și patru infectați) se vor căsăpi unii pe alții în modul Versus. Dar haideți să le luăm pe rând și să vedem ce asemănări și ce deosebiri găsim.

Back 4 Blood preview

Pentru veteranii Left 4 Dead, modul co-op din Back 4 Blood ar trebui să fie cel puțin familiar. Îți alegi supraviețuitorul, te cuplezi cu alți trei oameni și vă aventurați de-a lungul campaniei. Cu cât supraviețuiești mai mult, cu atât mai bine, pentru că veți vedea că B4B pune accent îndeosebi pe colaborare și pe spiritul tactic.

Avem parte de arme de foc și melee care pot fi modificate și care sunt împrășiate prin cotloanele hărții, avem un meniu de gesturi rapide prin care putem semnala diverse informații coechipierilor, avem aceiași morți – vii destul de vii pentru un… Well, pentru un mort. Și cam atât.

Back 4 Blood versus

Modul Versus te lasă să intri și în pielea unor Ridden speciali, adică infectații care ne-au traumatizat și în Left 4 Dead, doar că aici sunt mai texturați, mai „frumoși” și cu mai multe abilități. Odată aleasă tabăra (Cleaners – adică supraviețuitorii – sau infectații), tabără care se poate schimba și automat în funcție de scor, ești liber să te plimbi și să umpli cu gloanțe tot ce îți iese în cale, adică val după val de zombie. Și aici se opresc elementele comune, așa că urmează distracția.

Câteva mecanici mai deosebite încearcă să însuflețească experiența de joc

Turtle Rock pare că au luat la cunoștință elementele care au făcut din Left 4 Dead o serie extrem de populară și s-au gândit să adauge câteva lucruri cel puțin interesante, pe care nu prea îmi amintesc să le fi regăsit în alt shooter de genul.

Pentru început, întregul schelet al jocului se bazează pe un sistem de „cărți”. Acestea acționează ca niște perk-uri care îți modifică atributele standard ale personajului cu care joci. Este vorba de o serie de Cards pe care le poți edita, formându-ți deck-uri în funcție de necesitate.

Back 4 Blood preview

Aceste Cards îți pot modifica, de pildă, viteza de reload a armelor, viteza de healing, dar îți oferă și mici bonusuri atunci când execuți headshots sau critical hits. Sunt perk-uri care se pot încadra în diferite categorii și care îți afectează într-o oarecare măsură stilul de joc.

La fiecare început de rundă poți trage cărți din deck-ul respectiv și le păstrezi active pe parcursul întregii sesiuni. Pentru a contrabalansa efectul acesta, AI-ul aduce în joc un tertip simpatic. Primești niște modifiers denumite Corruption Cards, prin care lumea din Back 4 Blood devine mai greu de parcurs. Infectații mor mai greu, vizibilitatea este scăzută sau healing-ul nu mai este atât de eficient. Tocmai din această cauză este mult mai fun și mai antrenant să pleci la drum alegându-ți cu grijă cărțile, mai ales dacă joci pe nivelurile de dificultate mai mari.

Back 4 Blood preview

Personal, nu pot spune că această abordare face gaură în cer, dar mi se pare o încercare admirabilă și cu potențial Turtle Rock au dorit să introducă o mecanică ceva mai specială, una care să dicteze evoluția ritmului jocului, despre care vom discuta în scurt timp.

Al doilea element nou introdus pentru genul ăsta de shooter cu zombie este colectarea de resurse. Acestea sunt ascunse pe hartă, iar cine le descoperă și le însușește, dar lasă și pentru restul, ca un fel de Robin Hood în pandemie. Aceste resurse pot fi folosite pentru a debloca perk-uri/cărți noi și pentru a-ți echipa mai bine supraviețuitorul. Nu este nici pe departe ceva în stil RPG, ci mai degrabă o progresie survival regăsită în titluri „de duzină”. Și ca dovadă, nici nu am avut mare nevoie de ea pe parcursul întrregii săptămâni de joacă.

back 4 blood
Ridden sunt (poate prea) similari cu cei pe care i-am întâlnit în cele două L4D, dar nu-i neapărat ceva rău.

Ceea ce mi-a plăcut, în schimb, a fost introducerea staminei de care trebuie să ții neapărat cont. Aflată la intersecția dintre Left 4 Dead și Dying Light, bara de stamina se golește simțitor de fiecare dată când alergi, sari, lovești cu pumnul (bash) sau utilizezi arme melee. Asta face jocul mai antrenant și te atenționează că trebuie să fii ceva mai precaut, pentru că, trust me, valurile de zombie nu se numesc degeaba „valuri”.

Survival – royale sau Battle – infected?

În ceea ce privește modul Versus, aici lucrurile devin mult mai fun și mai engaging. În calitate de Ridden, poți alege una din cele trei clase, fiecare cu variante melee sau ranged. Fiecare infestat are propriile sale atribute, atribute pe care le poți îmbunătăți colectând resurse specifice. Astea îi fac pe urâți mai rapizi, mai agili și mai greu de ucis. Ca Bruce Willis. Tot urâții vin cu abilități speciale, cum ar fi urâtul meu, cu care m-am distrat sărind pe acoperișuri și împroșcând inamicii cu ceea ce-mi colcăia prin intestinele putrezite.

Back 4 Blood versus

 

Supraviețuitorii au o viață mai grea, întrucât li se dă un timp limitat în care să găsească arme și echipament, să instaleze defensive și să se folosească de hartă pentru a crea chokepoint-uri eficiente. Problema nu este că valurile de inamici devin din ce în ce mai numeroase (plus urâții controlați de alți jucători), ci că spațiul desfășurării acțiunii se miscșorează treptat, fiind evidențiat printr-un cerc galben icter (hmmm, în ce alte jocuri am mai văzut asta? 🙂 )

Asta creează un sentiment de sufocare și crește și mai mult tensiunea în momentul în care nu mai ai nicio soluție decât să te cocoți pe un tractor în mijlocul turmei de descreierați si să tragi în toate direcțiile până la sfârșitul rundei. Apropo, o sesiune se desfășoară în stilul best of 3, iar punctajul se face în funcțiile de scorurile obținute de fiecare tabără.

 

Jocul are un parcurs „asimetric”, ceea ce nu este neapărat un lucru rău

Spuneam că șmecheria cu perk-urile are rolul de a se jongla nițel cu ritmul jocului. Da, este adevărat că o alegere atentă a deck-ului este o provocare interesantă atunci când AI-ul îți aruncă efecte negative, dar îmi este cred să-l numesc pe Back 4 Blood un succesor spiritual DOAR al lui Left 4 Dead.

Rundele încep greoi, gameplay-ul ți se pare lent, bara de stamina parcă e pusă acolo să-ți testeze răbdarea atunci când tot ce îți dorești este să traversezi odată harta aia nenorocită. Treptat, inamicii încep să se năpustească asupra ta, cu tot cu infectații speciali, reminescențe ale acelui 4 deținut de Valve, dar nu ți se pare că aici jocul aduce mai mult a Killing Floor? Adică, unde altundeva aș mai fi găsit ceva atât de lent, care necesită lucru în echipă și un minimum de simț tactic? Pentru că, să fim sinceri, în L4D puteai bine-mersi să fugi de nebun, golind încărcătoare în pensionarii furioși cu spume la gură și ochi roșii, pentru că, de bine, de rău, tot erai înviat sau scăpai cu viață.

Back 4 Blood versus

Ei bine, aici nu prea mai este cazul. Back 4 Blood ia din începutul calm și calculat (la fel de dificil și antrenant, să fim clari) al lui Killing Floor și-l folosește drept combustibil pentru acțiunea frenetică pe care o știm din L4D. Mai pui peste ele o bară de stamina și poți spune că ai avut ocazia să încerci un mic refresh de care nu știai că o să ai nevoie.

Back 4 Blood nu pare a fi o revoluție, dar menține o tradiție

Dacă am învățat ceva de pe urma sesiunilor de early access și open beta, acel ceva se leagă de jocurile cu zombie. Sunt comune, uneori plictisitoare, dar dacă ești câtuși de puțin interesant de subiect și îți place să te joci cu prietenii, aproape garantat te vei întoarce la acestea mai devreme sau mai târziu.

Back 4 Blood se prezintă ca o alternativă simpatică pentru cei dezamăgiți de goliciunea serverelor L4D. Jocul celor de la Turtle Rock Studios arată bine, oferă acel mic necesar de noutate (pe bune, nu am mai văzut deck-uri și cărți într-un shhooter de genul, iar Paladins nu se pune!) și are o rejucabilitate crescută. Nu pot decât să aștept cu interes lansarea sa oficială și sunt curios dacă producătorii ne vor pregăti și alte surprize.

Back 4 Blood preview

 

Carol Zafiriadi

"Am crescut inconjurat de pop culture, muzica si jocuri video..." Da, cunoastem explicatia pe care o poate oferi cineva care scrie despre gaming si tehnologie. Evident, nici eu nu sunt o exceptie. Cunoscutii ar putea spune ca in scrierile mele se pot regasi convingerile si esteticile care il fac pe Carol sa fie...Uhh...Carol. Scriu cu drag, alaturi de colegii mei, si disec filosofic si estetic jocurile video si smecheriile aduse de tehnologie.

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Back to top button