Apple a devenit prima companie din lume care valorează trei trilioane de dolari, dar cum?
Totul se datorează celor patru cuvinte rostite de Steve Jobs

Am putea spune că este aiurea să ne mire faptul că una din cele mai puternice companii de pe piața tech a ajuns să fie și cea mai bogată companie din lume. Produsele Apple se bucură de o popularitate imensă și nu există persoană care să n-aibă în grupul de prieteni cel puțin un posesor de iPhone. Prin urmare, cred că a fost mai degrabă o chestiune de timp până ca gigantul din California să pășească pe primul loc, pentru că la începutul acestei săptămâni Apple a ajuns să valoreze pe piață trei trilioane de dolari.
Și când te gândești că anul trecut vorbeam tot despre trilioane, mai exact două trillioane. Apple este un fenomen, și pare că puțin îi pasă de controversele cu care se tot confruntă și cu situațiile ceva mai delicate în care s-a implicat de-a lungul anilor. Bunăoară, cred că Steve Jobs a avut gura aurită acum vreo 15 ani, când iPhone-ul a schimbat pentru totdeauna lumea tehnologiei. Steve Jobs a prezis viitorul articulând doar patru cuvinte.
Breakthrough internet communications device
„Un dispozitiv revoluționar pentru comunicații”, după cum a numit Steve Jobs primul iPhone într-o prezentare faimoasă din 2007. Partea amuzantă este că, la vremea aceea, Jobs a spus că are de gând să prezinte publicului trei gadget-uri: „un iPod widescreen cu display tactil”,”un telefon mobil inovator” și „dispozitivul revoluționar pentru comunicații” amintit mai sus.
Primele două prezentări au avut sens pentru mulțime. Toată lumea știa cum stă treaba cu moda iPod-urilor, la fel cum toată lumea se familiarizase deja cu telefoanele mobile, așteptând în prealabil un model nou de la Apple. Cel de-al treilea produs listat i-a băgat pe mulți în ceață, pentru că nimeni nu știa la ce se referă sintagma de patru cuvinte.
Chiar și așa, n-a durat cine știe ce până când cineva s-a prins de fapt cum stă treaba. Cele trei anunțuri ale lui Steve Jobs erau caracteristici ale unui singur produs, adică acel breakthrough internet communications device. Steve Jobs s-a ținut de promisiune. iPhone-ul a luat naștere, iar Apple a ajuns la trei trilioane de dolari. Un șir de evenimente în linie dreaptă, în armonie cu legile Universului.
O poveste despre timp, adaptare și perseverență
De ce s-a ajuns în punctul acesta? Pentru că primul iPhone a fost într-adevăr gândit să fie „revoluționar”. Pentru că acesta a schimbat modul în care interacționăm cu lumea din jurul nostru. Pentru că, în 2007, deși navigarea pe Internet pe smartphone-uri era deja posibilă, niciun model n-a făcut-o la fel de eficient și avantajos precum iPhone-ul produs de Apple.
Este o evoluție interesantă a unei companii care la vremea aceea devenise faimoasă pentru iPod-urile pe care le-a vândut în număr de peste o sută de milioane, iar celelalte companii lăcrimau încercând să-i copieze succesul. Timpul a trecut, anii s-au scurs, iar Apple a ajuns în punctul în care a vândut peste un miliard și jumătate de dispozitive iOS, majoritate iPhone-uri. Pe cont propriu, Apple devenise una din cele mai profitabile companii din întreaga lume, apropiindu-se de Microsoft (pe locul 15 dacă ne raportăm doar la venituri – 366 de miliarde de dolari).
Și nu doar atât. iPhone a ajuns să fie platforma pe care se bazează majoritatea serviciilor Apple. Acestea constituie 19% din profiturile companiei, fără de care App Store nici n-ar fi existat. Da, are și App Store bubele sale, căci nu este scutit de practici nasoale și de controverse, dar numărul de utilizatori nici măcar nu scade, așa că hai să-i dăm Cezarului ce-i al Cezarului și să recunoaștem succesul dezvoltatorilor. Nu spun asta ca un fan Apple, din moment ce am preferat mereu tabăra Android, ci mă raportez la faptele evidente. Apple is here to stay, iar de la o predicție de patru cuvinte la trei trilioane de dolari n-a fost nevoie decât de vreo 17 ani.