Cu siguranta ati jucat macar Angry Birds sau Candy Crush pe telefon sau tableta si probabil nu o data vi s-a spus ca trebuie sa platiti pentru a debloca o optiune sau alta, un nivel sau altul. Aceste chestii se numesc in app purchases si reprezinta o metoda ca producatorii sa faca bani, destul de discutata in ultima vreme. Spre asta se indreapta cu adevarat experienta noastra mobila?
Raspunsul este un DA cat se poate de clar. Statisticile arata ca dezvoltatorii fac mai multi bani in acest fel in prezent decat au facut vreodata din aplicatiile mobile platite direct sau din publicitate. Asadar acestia ne imping din ce in ce mai multe aplicatii si jocuri cu in app purchases. Haideti sa vedem ce inseamna asta pentru noi consumatorii. Cifrele sunt clare. 72% din veniturile producatorilor vin de la aplicatii care au in-app purchases, iar pe Android cel putin veniturile in 2013 au crescut cu 700% fata de 2012, iar cei de la Google spun ca o contributie mare a fost cea a aplicatiilor construite pe acest model. Asta in conditiile in care aplicatiile free sau aparent free sunt 90% din download-uri. Pe iOS acest model reprezinta 76% din veniturile din SUA si 90% din Asia. Desi la prima vedere IAP pare sa insemne o metoda buna atat pentru consumatori cat si pentru dezvoltatori, adica aparent noi alegem ce vrem sa platim, in realitate lucrurile nu stau asa. Sa luam de exemplu noul Angry Birds Go. Este un joc bine facut si distractiv, dar care ajunge sa te innebuneasca cu cererile constante de bani, dupa fiecare cursa te intreaba daca nu vrei sa-ti dublezi monedele pentru totdeauna. Dupa cateva curse pasarile obosesc si trebuie sa se odihneasca, dar poti plati cu bani reali ca sa mergi mai departe. Haideti sa adaugam si masinutele care sunt disponibile doar… cu bani. Oriunde te-ai duce in joc ti se cer bani. Apoi exista jocuri pe care ca sa le termini trebuie sa platesti. Super Monster Bros este un astfel de exemplu. Orice vrei in acest joc se plateste. Aceste aplicatii in cele mai multe cazuri nu te anunta de la inceput cu privire la faptul ca trebuie sa platesti bani reali. Au fost numeroase cazuri in care copiii au achizitionat diverse lucruri in astfel de jocuri fara acordul parintilor. Si totusi in teorie acest model nu este deloc gresit. Nu toti dezvoltatorii iti dau aplicatiile cu o mana si ti-o baga in buzunar pe cealalta. Sunt asadar si lucruri bune.
Doar in acest fel putem avea acces la jocuri senzationale precum Dead Trigger 2, Fifa 14 si Plants vs Zombies 2. Daca ar fi sa cumparam aceste jocuri cu banii jos ar fi mult prea scumpe. Incasarile facute prin IAP le permit dezvoltatorilor sa ne ofere jocuri de asemenea calibru. De asemenea este alegerea ta daca vrei sa platesti sau nu. Daca tu consideri ca dezvoltatorul merita banii, atunci ii dai. In teorie toata lumea castiga, dar uneori pentru o suma mica experienta poate fi mult mai reusita. Aceasta experienta ar putea insemna viitorul mai ales in conditiile in care Google Play Store include de curand indicatori asupra aplicatiilor ce contin IAP. Ni se pare corect.
Am fi ipocriti sa nu recunoastem ca si noi consumatorii avem o parte de vina la situatia creata. Suntem nemultumiti atunci cand dezvoltatorii incearca sa ne bage pe gat publicitate si folosim add-blockere. Nici cand ne cer bani pe aplicatie, adica modelul premium, nu suntem foarte incantati. Dovada statistica de mai devreme. In aceste conditii s-ar parea ca modelul numit Freemium adica, exact ce povesteam mai devreme, ar fi solutia ca dezvoltatorii sa castige bani pe munca lor, iar noi sa ne bucuram de aplicatii de calitate din ce in ce mai buna. Si acum trecem la un alt subiect care se leaga tot de aplicatii si nu orice fel de aplicatii, ci unele pe care le folosim cu totii in fiecare zi.
Aplicatiile de mesagerie intre moda si necesitate
Cele pe care le descarcam primele din AppStore sau Google Play. Whatsapp, Snapchat sau Instagram sunt probabil printre cele mai descarcate aplicatii din lume. Sa le luam pe rand. Whatsapp este foarte usor de folosit, prietenos si permite trimiterea de fotografii, mesaje, inregistrari audio si video sau faimoasele emoji. Este o alternativa eleganta si eficienta la Facebook Chat si care ofera oarecum si un grad de intimitate la care utilizatorii incep sa aspire. Whatsapp are deja sute de milioane de utilizatori si numarul creste.
Instagram s-au miscat si ei in ultima vreme, mai ales sub presiunea noilor Vine si SnapChat, implementand functii de video care au socat lumea. Pentru ca tot am pomenit de SnapChat trebuie sa spunem ca este aplicatia hit a lui 2013. Licitati cu miliarde de dolari de cei de la Facebook sau Google, creatorii lui SnapChat se tin tari si nu vor sa vanda, increzatori in succesul acestei noi aplicatii. Ce face defapt SnapChat? Orice continut realizat cu aceasta aplicatie se auto-sterge de pe telefonul celui care l-a primit intr-un numar de secunde pe care sa-l stabilesti tu. Clipurile de pana la 10 secunde s-au fotografiile pot disparea dupa ce de le vede destinatarul sau daca folositi SnapChat Stories, ele vor disparea dupa 24 de ore de la postare, orice ar fi. Puteti nota si text pe fotografii si videouri. Inceputul lui SnapChat a fost controversat fiind folosit pentru sexting de catre adolescenti pentru a trimite imagini deocheate ce apoi se stergeau singure.
Credem ca lumea aplicatiilor a inceput sa se maturizeze si ca devenim din ce in ce mai constienti de impactul si urmarile pe care le pot avea postarile noastre in viitor. Alegeti cu grija ceea ce va reprezinta in spatiul virtual.