Android, iOS și Windows 10: încotro se îndreaptă sistemele de operare?
La momentul lansării lui Windows 10, Microsoft urmărea ca în trei ani să atingă cifra de un miliard de device-uri pe care acest sistem de operare să ruleze. În prezent, s-a ajuns la cca 700 de milioane, iar deadline-ul este mijlocul acestui an. Bineînțeles, calculele inițiale vizau și platforma de telefoane mobile, categorie de dispozitive la care Microsoft a renunțat între timp.
Această decizie a avut implicații directe în raport cu ținta propusă și astfel, șansele ca până la finele lui iulie 2018 Windows 10 să reuleze pe un miliard de dispozitive, au scăzut considerabil.
Apple, pe de altă parte, se poate mândri cu o platformă de nu mai puțin de 1,3 miliarde de dispozitive, dintre care peste trei sferturi rulează ultima versiune de iOS. O numărătoare finală include 700-800 de milioane de device-uri cu iOS 11, cărora li se adaugă aproximativ 100 de milioane de Mac-uri.
Cât despre Android, Google a confirmat anul trecut 2 miliarde de utilizatori activi, cifră care a crescut între timp, dar problema majoră o reprezintă în continuare fragmentarea acestora pe diversele versiuni ale sistemului de operare. Android Marshmallow și Nougat, de pildă, acoperă împreună peste 50% din totalul de terminale, deși au fost lansate în 2015, respectiv 2016, în timp ce iterația cea mai recentă, Android Oreo, reprezintă un procentaj umil de doar 6% din dispozitive.
Întrebarea cea mai importantă este „ce urmează?”
După cum au confirmat recent și analiștii, piața de telefoane mobile trece printr-un moment pe care l-am putea caracteriza, cu multă indulgență, ca fiind unul de stagnare, în timp ce PC-urile stau chiar mai rău. Prin urmare, toții giganții din industrie caută să se reorienteze spre realitatea virtuală și cea augmentată, în special prin intermediul unor dispozitive de tip smart glasses.
Microsoft mizează pe HoloLens, Google experimentează deja un „mai mult sau mai puțin real succes în domeniu”, iar Apple este încă în stadiul de dezvoltare al propriului proiect.
Factorul decisiv constă în bazele de utilizatori pe care cele trei companii le-au creat: vor reuși să le mențină și atunci când vine vorba de noile tehnologii? Să nu uităm că Amazon e deja cu un pas în față, implementând cu succes concepte precum difuzoarele smart și asistenții digitali, iar cei de la Facebook nu vor nici ei să piardă momentul, astfel că și vizunea lor despre viitor include realitatea virtuală și cea augmentată.
Până acum, fiecare dintre acești giganți tehnologici au înregistrat reale succese, dar viitorul nu este niciodată garantat în acest domeniu foarte dinamic și competitiv. Cine știe ce urmează?!