Primăvara este perioada în care natura revine la viață după ce a stat ascunsă sub zăpada din timpul iernii. Numai că în 2022, finalul anotimpului rece a marcat și finalul crizei de plăci video. Mă uit cu ochii mari la site-uri din afară și văd cum plăci precum Radeon RX 6900 XT încep să-și facă apariția pe la 1.000 și ceva de euro, iar prețurile nu mai merg decât în jos de-aici înainte. Bine, nu și-n România, unde aceeași placă se vinde cu circa 1.600 de euro, dar nu comparăm salariile de săraci din Germania cu sumele pe care le încasăm noi la final de lună.
Și chiar și cu prețurile mari de pe-aici, măcar avem de unde să cumpărăm o placă video. Situația se îndreaptă și cred că este doar o chestiune de timp până când vom ajunge să vorbim și noi în MSRP-uri d-alea. Cum era? Preț recomandat de producător. Dar cum Radeoanele și Giforsurile disponibile momentan nu mai sunt chiar de actualitate și ne pregătim de lansarea următoarelor generații, cred că nu este încă momentul să cumpărăm plăci ca chiorii. Numai de-ar mai lansa cineva ceva… Așadar, revin astăzi în fața voastră cu probabil ultimul review de placă video pân’ la vară când, cel puțin teoretic, Intel o să lanseze plăcile video pentru desktop.
Nu este pentru prima dată când vorbesc despre o serie nouă de plăci video care de fapt e cam la fel ca cea dinaintea ei, dar diferă vreo două numere-n nume și vreo câteva procente la rezultate. Și totuși seria reîmprospătată Radeon RX 6000 a picat într-un moment bun, când piața se calmează și există o șansă bună să punem mâna pe plăcile astea la preț bun, dacă nu chiar apropiat de MSRP. Iar pe măsură ce scade cererea din partea gam… minerilor, sunt sigur că vom avea și stocuri la greu.
Înainte să-ncepem să comparăm mere, pere și gutui, cred că este momentul numai bun să vorbim puțin despre cele două plăci pe care le-am testat de zor în ultimele zile. Este vorba despre Gigabyte Radeon RX 6950 XT Gaming OC. Distribuția pe care am primit-o vine de la un partener 3rd party, întrucât ăștia de la AMD nu pare că s-au mai obosit cu un Founders Edition sau ceva de genul. GIGABYTE a folosit un design destul de familiar în acest punct, cu un sistem de răcire triple-fan și un radiator gros dom’le. Pentru alimentare sunt necesare nu mai puțin de trei alimentari de opt pini și dpdv al dimensiunilor, vorbim despre o „plăcuță” de numai 33 de centimetri. Producătorul are în oferta să și o variantă răcită pe apă a acestei plăci, dar pentru acest review ne-am mulțumit cu dânsa.
O privire rapidă peste specificațiile plăcii ne dezvăluie mici diferențe în comparație cu RX 6900 XT. În primul rând, avem frecvența: pe setarea Game Clock, RX 6900 XT oferă o frecvență de 2050MHz, unde sora mai mică vede o creștere până la 2.116MHz. În cazul Boost Clock avem o creștere de la 2.285MHz la 2.324MHz, deci nicio diferență masivă nici aici. Și ajungem la memorie, care pe RX 6950 XT este o idee mai rapidă, urcând de la 512GB/s la 576GB/s. Următoarea diferență este dimensiunea plăcii. Vă spuneam mai devreme că modelul testat azi are 33 de centimetri, unde 6900 XT măsoară 28.6. Și aici se opresc diferențele dintre cele două plăci. Pe scurt, Radeon RX 6950 XT este o variantă ceva mai răsărită a lui 6900 XT, care s-a bucurat de un overclock și… cam atât.
Și doar din chestia asta putem trage o concluzie înainte de teste: unde RX 6900 XT a fost o placă bună, modelul cu 50 în coadă este o variantă ceva mai musculoasă care necesită o răcire o idee mai mare și cam atât. Nicio modificare masivă, niciun GB de memorie video în plus, frecvențe tot pe acolo. Dar știți care e partea unde AMD au avut dreptate? Asta este fix o varianta regândită a unei plăci deja existente; model cu ajutorul căruia producătorul speră să mai atragă niște clienți pe ultima sută, până la următoarea serie de plăci video.
Încă un flagship la colecție!
Fiind cea mai cea dintre plăcile video lansate de AMD, așteptările mele au fost destul de mari. Și ce să vezi? În testele sintetice am înregistrat niște rezultate cu adevărat impresionante, iar noul flagship al taberei roșii s-a impus în fața bijuteriei de pe coroana celor de la NVIDIA. Așadar în TimeSpy am obținut 20.954 de puncte și am trecut peste cele 20.374 de puncte obținute de RTX 3090 Ti. Situația s-a repetat în cazul lui FireStrike Extreme unde avem 26.557 de puncte pentru AMD și 25.097 de puncte pentru NVIDIA.
Povestea a început să difere în Superposition, iar cu preset-ul 4K Optimized placa celor de la NVIDIA s-a impus cu un scor de 17.693 puncte în comparație cu cele 16.432 obținute de noul flagship de la AMD. Pe măsură ce ne-am aventurat în testele sintetice și am pus la treabă placa în Blender am putut observa o diferență imensă între aceasta și RTX 3090 Ti. Chiar dacă există câteva diferențe, sunt de părere că este în regulă, dar despre asta vom vorbi ceva mai târziu. Până atunci este timpul să vedem ce știe să facă placa asta în jocuri.
Teste Sintetice | ||||
Test | Scor | |||
TimeSpy | 20954 | |||
FireStrike Extreme | 26557 | |||
SuperPosition 4K Optimized | 16432 | |||
Blender 3.1.0 – Monster | 1082 | |||
Blender 3.1.0 – Junkshop | 542 | |||
Blender 3.1.0 – Classroom | 515 | |||
Test | Durată | Temperatură | ||
Furmark – 1440p, 4X MSAA | 10 minute | 67* Celsius |
Aici a fost cam greu să compar mere cu mere pentru că RX 6950 XT și RTX 3090 Ti sunt două plăci diferite. Când am testat placa de la NVIDIA nici măcar nu m-am obosit să mai fac și teste fără Ray Tracing pentru că aveam toată puterea necesară pentru a rula cu setările „în blană„, dar AMD nu a reușit să găsească un răspuns pentru această ghicitoare. Așadar rezultatele obținute în jocuri fără Ray Tracing arată cam așa: dintr-o selecție de jocuri care include Deathloop, Cyberpunk 2077, DiRT 5, Horizon Zero Dawn, Marvel’s Guardians of the Galaxy și Shadow of the Tomb Raider, doar creația celor de la CD Projekt a obținut o medie mai mică de 60FPS la rezoluție 4K cu detalii Ultra.
Pentru cei care nu au timp sau chef să citească tabelele, avem cam așa: Deathloop a obținut o medie de 71FPS la 4K, unde rezultatele 1% Low (one percent low) care ne indică valoarea minimă de cadre pe secundă la care va rula jocul în condiții normale ne oferă doar 48FPS. În Cyberpunk 2077 se împute treaba, iar valoarea medie este de numai 43FPS, cu un minim de 27. Nu este neapărat un rezultat grozav, dar trebuie să ținem cont că același lucru poate fi spus și despre optimizarea jocului. De ce rămâne în metodologia de testare? Pentru că a devenit Crysis-ul acestei generații de jocuri. Adică o altă abominație prost optimizată care mănâncă hardware pe pâine la micul dejun. Iar eu îl ador pentru treaba asta!
Am lansat DiRT 5, iar aici avem o medie de 104FPS la 4K și o valoare minimă de 93. Adică o experiență de joc mai mult decât stabilă. Asta se aplică și în Horizon Zero Dawn unde avem 93, respectiv 69 de cadre pe secundă. Guardians of the Galaxy a înregistrat puțin de tot sub 60 la valoarea minimă și a oferit o medie extrem de smooth la 106FPS. Ultimul, dar nu cel din urmă joc, Shadow of the Tomb Raider ne oferă o medie de 108 cadre pe secundă cu o valoarea 1% de 81FPS.
Teste Gaming – Clasic | ||||
Joc | Rezoluție | Preset | Avg. FPS | 1% FPS |
DEATHLOOP | 1920 x 1080 | Ultra | 172 | 101 |
DEATHLOOP | 2560 x 1440 | Ultra | 128 | 74 |
DEATHLOOP | 3840 x 2160 | Ultra | 71 | 48 |
Cyberpunk 2077 | 1920 x 1080 | Ultra | 155 | 109 |
Cyberpunk 2077 | 2560 x 1440 | Ultra | 97 | 64 |
Cyberpunk 2077 | 3840 x 2160 | Ultra | 43 | 27 |
DiRT 5 | 1920 x 1080 | Ultra | 184 | 170 |
DiRT 5 | 2560 x 1440 | Ultra | 155 | 140 |
DiRT 5 | 3840 x 2160 | Ultra | 104 | 93 |
Horizon Zero Dawn | 1920 x 1080 | Ultimate Quality | 166 | 108 |
Horizon Zero Dawn | 2560 x 1440 | Ultimate Quality | 155 | 106 |
Horizon Zero Dawn | 3840 x 2160 | Ultimate Quality | 93 | 69 |
Marvel’s Guardians of the Galaxy | 1920 x 1080 | Ultra | 173 | 79 |
Marvel’s Guardians of the Galaxy | 2560 x 1440 | Ultra | 174 | 82 |
Marvel’s Guardians of the Galaxy | 3840 x 2160 | Ultra | 106 | 56 |
Shadow of the Tomb Raider | 1920 x 1080 | Highest | 246 | 141 |
Shadow of the Tomb Raider | 2560 x 1440 | Highest | 194 | 133 |
Shadow of the Tomb Raider | 3840 x 2160 | Highest | 108 | 81 |
Trebuie să zic mai mult de atât? Păi haideți să vă povestesc și despre performanța în jocuri cu Ray Tracing. Chiar dacă startul celor de la AMD a fost ceva mai lent, RX 6950 XT servește drept dovadă că următoarele generații de plăci ale producătorului au măcar o șansă de a concura cu NVIDIA pe ceea ce este, până la urmă, terenul propriu al taberei verzi. Am realizat testele cu Ray Tracing la rezoluție 2K, iar unde a fost cazul am folosit și FSR. Adicătelea, RTX plus DLSS de la NVIDIA dar mai slab. Cu toate astea cred că rezultatele obținute nu sunt de ignorat.
În Cyberpunk 2077 am folosit preset-ul Ray-Tracing Medium care mi-a oferit o medie de 38 de cadre pe secundă. În cazul ăsta nici nu mai contează valoarea minimă de 29. Dar FSR, fie el și versiunea 1.0, a fost salvatorul acestui test și după activare pe setarea Balanced am văzut o creștere semnificativă a mediei de FPS până la 80, cu o valoare minimă de 63. Nici Guardians of the Galaxy nu s-a ferit de performanța extra oferită de tehnologia cu care AMD speră să concureze cu DLSS-ul (i)nvidiei. Folosind setările Ultra atât pentru joc cât și pentru Ray Tracing, în creația celor de la Square Enix am obținut o medie de 61 de cadre pe secundă, însă performanța nu a fost chiar stabilă cu scăderi până la 31FPS.
Teste Gaming – Ray Tracing | ||||
Joc | Rezoluție | Preset | Avg. FPS | 1% FPS |
Cyberpunk 2077 | 2560 x 1440 | Ray-Tracing Medium | 38 | 29 |
Cyberpunk 2077 | 2560 x 1440 | RT Medium + FSR BLNC | 80 | 63 |
DiRT 5 | 2560 x 1440 | Ultra w/ RT Shadows | 133 | 119 |
Marvel’s Guardians of the Galaxy | 2560 x 1440 | Ultra w/ RT Ultra | 61 | 33 |
Marvel’s Guardians of the Galaxy | 2560 x 1440 | Ultra w/ RT + FSR BLNC | 115 | 60 |
Shadow of the Tomb Raider | 2560 x 1440 | Highest w/ RT Ultra | 196 | 140 |
Odată ce-am activat Fidelity FX Super Resolution, media aia timidă a urcat până la 115FPS. Nici stabilitatea jocului nu a scăpat neafectată pozitiv, urcând de la 31 de cadre pe secundă până la 60. Și în acest fel Guardians of the Galaxy a rulat la cele mai tari setări, la rezoluție 1440p, cu o valoare minimă de 60 de cadre pe secundă. Asta în condițiile în care AMD este la prima generație de plăci video cu suport pentru Ray Tracing. Nice!
Am mai realizat încă două teste în care umbrele ray traced au încercat să pună RX 6950 XT-ul în genunchi, dar cu o medie de 133FPS în DiRT 5 și 196 în Tomb Raider, nu cred că putem vorbi despre o performanță slabă a plăcii. Astea două jocuri pot rula cu Ray Tracing și la 4K fără mari probleme, deci potențialii cumpărători au motive de sărbătoare.
Teste Gaming – FSR 2.0 | ||||
Joc | Rezoluție | Preset | Avg. FPS | 1% FPS |
DEATHLOOP | 2560 x 1440 | Ultra | 128 | 74 |
DEATHLOOP | 2560 x 1440 | Ultra + FSR 2.0 BLNC | 173 | 100 |
Cu așa un nivel de performanță te-ai aștepta ca Radeon RX 6950 XT să vină cu un consum astronomic și ceva temperaturi exotice. Spre suprinderea mea și a colegilor care urmăreau fascinați sesiunea de testare, placa nu a înregistrat un consum mai mare de 290W și temperaturi peste 67 de grade Celsius. Bine, asta ca temperatură „în mare” întrucât punctul cel mai fierbinte al plăcii a înregistrat nu mai puțin de 92 de grade Celsius. Dar nu este problemă încât limita de sus este pe la vreo 110 grade, deci suntem mult sub valoarea maximă.
Este important de menționat și sistemul pe care am realizat testele, cât și temperatura ambientală. Platforma de test conține un procesor Intel Core i9-12900KF, 32GB de memorie DDR5 și o sursă be quiet! de 1200W. Deci nu vorbim despre bottleneck sau alte fenomene de acest fel. Și chiar dacă toate astea-s montate pe o platformă open-space, temperatura din cameră nu este controlată, iar dacă afară erau 27 de grade când făceam testele astea, ușa deschisă nu ajuta prea tare și estimez că temperatura ambientală era undeva pe la 23-24 de grade; destul cât să transpiri.
Am realizat și un stress-test în Furmark, iar după 10 minute la setări 1440p și 8X MSAA placa nu a sărit de alea 67 de grade. În gaming situația a stat și mai bine, iar temperatura medie s-a învârtit pe undeva pe la 62 de grade. Pentru câtă putere poți scoate din placa asta, trebuie să recunosc: Nu e rău GIGABYTE, nu e rău când vorbim despre răcire.
Și cu asta încheiem pentru moment discuția despre RX 6950 XT. E clar că AMD și-a încordat mușchii cu un RX 6900 XT ceva mai răsărit și trebuie să recunosc că am fost surprins în mod plăcut de această placă. Și chiar dacă sunt impresionat, trebuie să privesc lucrurile dintr-o poziție neutră. O poziție din care nu pot justifica cei 100$ în plus pentru ceea ce poate fi o diferență de circa 5% între cele două plăci de la AMD. Și chiar dacă producătorul se laudă cu un MSRP de 1.100 de dolari, adică euro, adică ce-or mai fi ei, în România prețul pleacă de la 7.200 de lei. De unde diferența asta? Naiba știe, dar pare că este o practică virală printre magazinele de la noi.
Totuși, trebuie să-i dăm Cezarului ce-i al Cezarului și să vorbim despre modul în care Radeon RX 6950 XT se cam bate cu RTX 3090 Ti la categoria „gaming fără RTX„. Dar este important să ținem cont de câteva aspecte: în primul rând diferența de preț dintre cele două este de vreo 50 de procente, în timp ce placa de la NVIDIA consumă vreo 450W; cu circa 150-160W mai mulți decât Radeon-ul testat. Dar cum viitorul gaming-ului este Ray Tracing și tehnologiile care însoțesc această inovație, mi-e greu să nu recomand oricărui gamer serios să se orienteze spre ceva pe la banii lui RX 6950 XT, adică un RTX 3080. Da, știu că sunt 6GB de VRAM diferență între astea două, dar credeți-mă pe cuvânt că numai DLSS-ul face din NVIDIA o variantă mai bună. Dar despre asta discutăm ceva mai târziu.
Merită să facem un refresh?!
Am văzut teste, am văzut rezultate din jocuri și am urmărit îndeaproape temperaturile și consumul celor două plăci. Ce-a mai rămas de făcut? Să ne dăm cu părerea, desigur. O să încep prin a vorbi despre seria Radeon RX 6000 Refresh. Chiar dacă pare o schimbare de la distanță, o privire mai în detaliu ne dovedește că seria asta nu a venit ca să umple niște goluri în oferta AMD, ci ca să înlocuiască modelele vechi care nici măcar nu se mai vând atât de bine acum. Iar dacă trebuie să plătesc 100$ pentru varianta nouă în timp ce pot pune mâna și pe cea veche, nu cred că aș fi dispus să fac schimbarea asta.
Radeon RX 6950 XT este un flagship în adevăratul sens al cuvântului. Mi-a plăcut foarte mult abordarea producătorului care a luat un RX 6900 XT bin-uit și l-a transformat într-un model ceva mai rapid. Dar asta este ceva ce puteai face singur în MSI Afterburner cu puțină răbdare. Vine cu un MSRP cu 100$ mai mare decât modelul precedent și oferă un format mai lung și mai gros care nu aduce vreo îmbunătățire însemnată atunci când vorbim despre răcire.
Dar aici ajungem la partea interesantă: prețul recomandat de NVIDIA pentru RTX 3090 Ti este de 1.999$. În același timp placa de la AMD te va scuti de numai 1.099$ și îți va oferi performanță asemănătoare în jocuri randate prin metoda clasică. Dacă activezi Ray Tracing pierzi foarte multă valoare din ăia 1.100 de euro și propunerea de la Radeon devine, brusc, cam slabă. Iar dacă e s-o cântărești la rece și să compari placa asta cu ce-ar putea lansa AMD în toamnă-iarnă, este o șansă bună să găsești ceva mai rapid la banii ăștia peste vreo câteva luni.