Mai nou, Amazon se folosește excesiv de algoritmi pentru a-și angaja și concedia curierii

Controversele în ceea ce privește modul de operare al Amazon nu par să se oprească. Am observat în trecut situații în care compania nu respecta drepturile angajaților, am văzut și ce soluție „ingenioasă” a acaparat depozitele Amazon pentru a le oferi angajaților epuizați câteva momente de calm și liniște. Acum, potrivit unui material de pe Bloomberg, se pare că gigantul nu este interesat de o selecție manuală a angajaților din cadrul firmelor de curierat, preferând să se bazeze strict pe intervenția algoritmilor.
Este vorba despre programul Flex, cel prin intermediul căruia Amazon asigură livrări la timp, de multe ori în aceeași zi. Șoferii îndeplinesc aceste livrări în regim de subcontractanți încă din 2015. Înscrierea pentru firma de curierat se face printr-o aplicație de smartphone. Șoferii completează câmpurile necesare, își aleg programul de lucru și își coordonează livrările sau semnalează diverse probleme. Asta ar putea fi partea „inofensivă/simplă” a procesului, întrucât procesul este monitorizat și de către algoritmi care nu au parte de asistență umană.
Prea mult viitor strică (?)
Sistemul poate decide dacă și când anume să angajeze sau să concedieze un curier. Problema este reprezentată mai mult de faptul că, adesea, algoritmul concediază angajații fără un motiv întemeiat. Exemplul vine din partea unei femei care lucra pentru Amazon în cadrul firmei Flex. Rating-urile sistemului sunt ierarhizate astfel:Fantastic, Great, Fair, At Risk.
Angajata povestește cum rating-ul său a scăzut rapid după ce a fost forțată să întârzie o livrare din cauza unui cauciuc spart. A reușit să revină la calificativul Great în următoarele săptămâni, dar colaborarea cu Amazon a fost încheiată pe motivul încălcării termenilor și condițiilor companiei, fără niciun fel de răspuns în fața contestației.
Alt exemplu vine din partea unui curier care nu a putut efectua livrarea din moment ce întreg complexul-destinație era închis, iar destinatarii nu puteau fi contactați. Alt curier s-a confruntat cu un container Amazon defect, nereușind astfel să preia coletul. Acestia s-au străduit săptămâni la rând să-și refacă rating-urile, până în momentul în care algoritmul Flex i-a concediat.
Trebuie să plătești ca să depui o contestație, în vreme ce Amazon este de părere că lucrurile merg foarte bine
Din câte se pare, șoferii care primesc o astfel de veste trebuie să plătească suma de 200 de dolari pentru a contesta decizia Amazon. Foarte mulți angajați sunt de părere că acest lucru este o cauză pierdută, iar la polul opus, compania este de părere că programul are succes. Potrivit unui sondaj, în jur de 4 milioane de șoferi au descărcat aplicația Flex în toată lumea, numai în Statele Unite fiind vorba de un total de 2.9 milioane, iar peste 660 de mii de oameni din State au descărcat platforma în ultimele 5 luni.
Amazon spune că plângerile curierilor sunt nefondate și că nu reflectă experiențele angajaților la scară largă. Am putea spune că acest concept se află într-un impas, într-o lume în care oameni devin din ce în ce mai atașați de tehnologie și de automatizare. Sigur, să folosești un AI care să efectueze triaje 24/7 îți salvează foarte mult timp, dar nimic nu poate funcționa absolut perfect.
Am investit masiv în tehnologia și resursele care ne ajută să le oferim șoferilor transparență și recunoaștere, precum și eligibilitatea de a continua să efectueze livrări, alături de investigarea cazurilor tuturor acestora. Kate Kudrna (Amazon) pentru Bloomberg