
În urmă cu câteva zile, Airbus a confirmat că producția masivei aeronave A380 va lua sfârșit, din cauza lipsei de comenzi. Deși a fost anunțat cu mari promisiuni în 2005, avionul nu a reușit niciodată să se ridice la nivelul așteptărilor, în parte și din cauza dimensiunilor fizice, nepotrivite pe mai multe aeroporturi și a unor probleme de preluare a încărcăturii. Acest ultim motiv face de altfel dificilă reconfigurarea aparatului în unul de mărfuri.
Mai mult, deși lansat cu mare pompă și indiscutabil o realizare inginerească remarcabilă, A380 a ajuns pe piață într-un moment de cotitură, când cererea pentru aeronave de dimensiuni mari era în scădere. Cu cele două punți ale sale și o capacitate de mai bine de 500 de pasageri, avionul devenea profitabil doar la capacitate maximă, lucru nu tocmai ușor de atins pe o piață în schimbare.
Întreruperea producției pentru A380 este așteptată să pună sub semnul întrebării aproximativ trei mii de locuri de muncă, iar Airbus a anunțat că lucrează la găsirea unei soluții pentru angajații implicați în proiect. Tom Enders, director general al companiei, a declarat că Airbus va continua să ofere suport pentru toate aeronavele produse atât timp cât acestea se vor afla în uz.
Singapore Airlines și Emirates Airlines au fost cei mai mari cumpărători de aeronave A380, dar o scădere a comenzilor din partea celor din urmă se pare că a fost un alt factor care a grăbit decizia de încetare a producției. Ultimul avion A380 va ieși de pe linia de producție din Toulouse în 2021, iar până atunci se estimează că vor mai fi livrate încă 300 de aeronave.
Unii critici au spus ca A380 nu a fost construit niciodată pentru o piață sustenabilă și că era destinat eșecului încă de la început, dar este indiscutabil că va rămâne în memoria multora pentru îndrăzneala lui și poate va servi drept exemplu pentru unele dintre aeronavele viitorului.