Aion Free to Play – Recenzie la…aripioare!
La data aparitiei, Aion a fost catalogat de multi ca fiind revolutia de care genul MMO-RPG avea nevoie. Din pacate revolutia celor de la NC Soft a venit si a plecat in graba, demonstrand ca regele ramane World of Warcraft. Asta nu inseamna ca Aion a murit si a fost doar unul dintre acele jocuri care avea mai mult marketing decat substanta. La baza a fost un titlu ce necesita un abonament lunar, dar acum Aion este un titlu free to play, motiv pentru care ne-am decis sa aruncam o privire atenta peste acest joc si sa incercam sa raspundem la o intrebare presanta! Free to Play sau Pay to Win?
Ca orice joc cu influente puternice RPG, Aion are o poveste de fundal, care, cu toate ca nu iese foarte mult din tiparele fantasy impuse de gen, are o personalitate extrem de puternica, povestea fiind dezvoltata cu influente clare din mitologia nordica combinata cu cea asiatica. Totul se desfasoara in lumea din Atreia, unde jucatorii intalnesc pentru prima oara cele trei rase, din care doar doua sunt accesibile, cea de-a treia fiind alcatuita din simple NPC-uri. Asmodae si Elyos sunt cele doua rase jucabile, Balaur fiind ce-a de-a treia rasa, fiinte ce pot fi asemuite cu niste hibrizi intre dragoni si oameni.
Exista diferente majore intre cele doua rase, Asmodae, au fost separati de restul locuitorilor de un mare cataclism, fiind inchisi intr-o lume plina de intuneric si pericole, in timp ce Elyos, sau high elfii jocului, au fost in lumina soarelui, existand antiteze intre cele doua rase si evident conflicte. Exista foarte multe dedesubturi si povesti ascunse pentru jucatorii care se delecteaza cu aspectul Role Playing al jocului, existand o naratiune puternica care sa ii tina pe acestia in priza, iar cu ultimul expansion, acest factor este si mai evident. Secventele de questuri sunt destul de bine puse cap la cap, cat sa aiba o continuitate, dar nu atat de mult cat sa formeze o poveste cursiva, imprumutand un pic din felul in care Dark Souls spune povestea, lasand jucatorul sa interpreteze anumite aspecte. Nu intelegeti gresit, nu este un lucru rau, ba dimpotriva, existand chiar motive pro pentru acest mod de naratiune non-liniara. Din pacate exista si puncte moarte in secventa de questuri! De exemplu, questurile in care trebuie sa aduni sau sa omori o serie de inamici sunt prezente, ca in toate RPG-urile contemporane, din pacate nu sunt pozitionate pe harta cum trebuie, de multe ori fiind necesara ceva „plimbare” pentru a ajunge intr-un punct de interes doar pentru a petrece acolo cinci sau zece minute pentru a aduna sau ucide X inamici. Probabil din acest motiv am pierdut cateva sute de ore doar cu aspectul PVE al jocului.
Si pentru ca tot am discutat despre PVE, trebuie sa amintim si de cel mai important element ce diferentiaza jocul de restul MMO-RPG-urilor de pe piata…. conceptul numit PvPvE. Acest gen de gameplay nu a mai fost abordat pana in prezent de niciun producator de jocuri online, luptele desfasurandu-se in zone speciale numite Abyss si Balaurea. In interiorul acestor doua zone se afla fortarele controlate de diverse Legiuni, echivalentul unui guild in Aion, dar ajungem si la ele in curand. Aici intervine aspectul PvPvE. Jucatorul nu trebuie doar sa se lupte cu alti jucatori pentru a controla o fortareata, ci si cu NPC-uri, toate astea desfasurandu-se in acelasi timp, adica in timp ce legiunea din care faci parte foloseste arme de asalt asupra fortaretei. O data ce o legiune controleaza un castel, aceasta are dreptul sa impuna taxe, iar jucatorii din legiunea ce controleaza castelul cu pricina primesc discount-uri la magazinele din interiorul acestuia. Totusi, exista un singur lucru pe care jucatorii noi trebuie sa il stie. Daca cei din Elyos controleaza o fortareata, acestia nu pot fi atacati decat de Asmodae, facand lupta „intrarasiala”, cel putin pentru moment imposibila. Este o limitare care deranjeaza jucatorii, dar pana la urma, daca nu iti convine situatia, poti sa schimbi serverul si sa iti incerci norocul in alta parte.
Aspectul PVP este si el putin diferit fata de restul restul RPG-urilor online. Intr-o lupta PVP esti recompensat cu Abyss Points, acestea fiind factorul definitoriu in rangul tau, in functie de cum castigi sau pierzi o lupta in Abyss sau Balaurea. Abyss Points-urile nu sunt utile doar pentru a iti face avatarul din joc mai stralucitor si mai respectat de catre alti jucatori. Aceste puncte sunt utile si pentru alte lucruri, precum cumpararea de armuri si arme speciale, toate aceste puncte culminand intr-un sistem numit Abyss Rank. Acest sistem, culmea, nu este nici el la fel ca la restul MMO-RPG-urilor. Ironic nu? Practic nu poti avea decat un numar limitat de jucatori de rang mare pe server, existand un numarul unu si restul care se lupta pentru pozitiile urmatoare, dar si pentru prima pozitie in clasament. Ca intr-un anime, daca doriti. Un alt element interesant, este faptul ca jucatorii de nivel mai mare, se pot transforma intr-o noua forma numita Guardian General, forma care confera anumite boost-uri personajului controlat. Este in egala masura incitant si dezarmant, in conditiile in care exista tot timpul un numar unu si cativa care se plimba pe langa el, incercand sa ii ia pozitia. Totusi, pentru cei care doresc sa nu participe doar in PVP, poti obtine Abyss Points completand anumite questuri sau vanzand anumite iteme.
Primul lucru pe care orice jucator trebuie sa il stie despre acest joc, este faptul ca odata ce ti-ai selectat factiunea din care doresti sa faci parte, contul tau este legat de aceasta. Astfel, daca preferi Elyos in defavoarea Asmodae, contul tau nu va putea accesa cealalta factiune. In trecut aceasta limitare a suparat jucatorii, dar acum, avand in vedere ca discutam despre un joc free to play, pur si simplu iti creezi un cont nou si incepi si cu cealalta factiune. Dupa ce ti-ai ales factiunea, iti vei selecta clasa, dar si edita personajul in detaliu, Aion avand un sistem de customizare a avatarului destul de amanuntit, jucatorul fiind de multe ori tentat sa se reinventeze in joc…lucru care este posibil, intr-o maniera partiala cel putin. De dragul informatiei, in joc exista sase subclase si 11 clase majore, jucatorii incepand cu alegerea uneia dintre cele sase clase primare, precum Warrior, Mage, Scout, Priest, Technist si Muse, clase ce il vor sustine pana la nivelul zece. Aici lucrurile se complica. Dupa acest nivel, jucatorul trebuie sa aleaga doua clase specializate, toate mai putin muza, care nu se poate specializa decat in Songweaver. Astfel, un Warrior se poate transforma intr-un Templar sau Gladiator, un mag in Sorcerer sau Spiritmaster si lista continua. Fiecare clasa are avantaje si dezavantaje, asa ca este indicata consultarea unui codex online care sa iti indice ce si cum ofera fiecare upgrade in parte, jucatorul astfel avand o idee generala la ce se inhama. Noi am upgradat un Technist la Gunslinger si credem ca este o alegere buna, dar atentie, pentru stilul nostru de joc. Este foarte important acest aspect. Personajul tau trebuie sa se muleze extrem de bine pe stilul tau de joc, asa ca orice upgrade trebuie sa fie in functie de felul in care tu abordezi lumea din Aion. Sfatul nostru, incercati sa stati departe de clasa Muse, aceasta fiind mai mult pentru jucatorii avansati sau cei care prefera o provocare, fiind o clasa de buff si debuff, dar care poate face si damage, totusi, inceputul este foarte greu, asa ca sugeram pentru cei care incearca aceasta clasa sa se alature unui grup.
Ca tot am vorbit despre grupuri, hai sa discutam si despre sistemul de party din joc. Un grup se constituie atunci cand sase jucatori sunt intr-un party, asistandu-se unul pe altul pentru a castiga o batalie. In Aion, dupa cum era de asteptat, exista zone special concepute pentru grupurile de jucatori de nivel mic si mare, dar si zone speciale in care nu poti intra decat cu un grup. Este un lucru pe care il gasim in mai toate RPG-urile moderne online si este un plus binevenit. Pe langa asta, patru grupuri pot forma o alianta, in anumite circumstante, iar opt aliante pot forma o liga, constituindu-se intr-un total de 192 de jucatori ce pot participa la activitatile de pe server si eventurile speciale. Un lucru este clar, cand faci parte dintr-o liga, sentimentul este unic, avand impresia ca esti parte dintr-un tot unitar, tot timpul avand cate un adversar care sa-ti vrea beregata si un coechipier care sa iti pazeasca spatele.
Comunitatea nu este nici ea rea, depinzand de serverul pe care te afli. In primele cateva ore de joc am reusit sa gasim oameni pe server cu care sa jucam, si mai ales ne-am facut ceva prieteni, unii dintre ei chiar de level mai mare, existand, dupa cum am spus, o comunitate destul de buna si activa. Daca iti gasesti un grup in primele zece minute de joc, nu este o problema, in prima ora unii iti vor da add in grupul lor si iti vor explica in mare parte cum functioneaza lucrurile.
La data aparitiei, multi jucatori au fost atrasi de Aion tocmai pentru ca prezenta un model de PVP total diferit, dar si de faptul ca avatarul tau din joc avea aripi. Aripi care nu erau pur cosmetice, ci faceau parte din mecanica de joc si de lupta, fiind un plus care a schimbat putin felul in care acest titlu a fost perceput. Practic, aripile le primesti la nivelul zece, moment in care descoperi ca lupta pe teren, nu este acelasi lucru cu lupta in aer. Multe dintre skill-urile tale in aer nu sunt accesibile, caz in care trebuie sa iti schimbi strategia, mai ales ca zborul este limitat initial la 60 de secunde, dar pe masura ce avansezi in nivel poti mari acest aspect folosind armuri speciale, titluri sau alte iteme din joc. Din pacate o sa petreci mai mult timp la sol decat in aer, asta pentru ca nu sunt foarte multe zone, cu exceptia abisului, unde sa zbori in voie. Cu toate astea, zborul este o variatie extrem de bine venita, jucatorul avand oportunitati unice in momentul in care se lupta in aer. Totusi, atentie mare. Daca cumva esti la o distanta mare de sol si ramai fara aripi, te vei izbi de textura destul de tare, in cele mai multe cazuri ramanand fara puncte de HP.
Un alt aspect important al jocului sunt Mount-urile. Acestea pot fi obtinute prin intermediul drop-urilor de la World Bossi, questuri, crafting, event-uri speciale sau prin cumpararea directa. Mounturile nu pot fi folosite decat in afara unei lupte. In secunda in care animatia de lupta incepe, mount-ul dispare si jucatorul trebuie sa se apere de un alt jucator sau animal din joc. Un lucru de retinut este ca orice mount in joc se poate crafta cu ajutorul sistemului implementat in joc, dar asta nu inseamna ca nu este dificila obtinerea unui mijloc de transport patrulater… pardon patruped. Materialele necesare sunt destul de greu de gasit, mai mult, NC Soft vinde atat materialele, cat si mount-ul in magazinul virtual.
Incet, am ajuns si la aspectul Free to Play sau Pay to Win al acestui review! Este Aion un joc corect sau pur si simplu a fost transformat intr-un generator de bani pentru NC Soft? In trecut multi jucatori s-au plans de faptul ca cei care aveau un abonament lunar aveau mai multe beneficii, fata de cei free to play, lucru care este de inteles, avand in vedere ca discutam despre un joc care trebuie sa se sustina cumva. Totusi, dupa update-ul 4.0 lucrurile s-au schimbat destul de mult, echilibrand atat sistemul pay to win, dar si ceea ce poti cumpara si vinde din shop-ul virtual. Din pacate nu toate problemele au fost inlaturate cu acest update, shop-ul cu bani reali fiind plin de iteme de buff si xp care schimba dramatic experienta de joc. De aici poti cumpara si reseturi pentru Instance-urile din joc, ceea ce ofera avantaje majore jucatorilor care chiar doresc sa avanseze in nivel mai repede. Ceea ce recomandam noi este sa iti faci un abonament lunar in momentul in care ajungi cu un personaj, sau mai multe, la un nivel destul de mare, atunci investitia fiind justificata, asta pentru ca ai petrecut deja cateva zeci de ore cu jocul si intelegi fiecare aspect. Sigur, orice jucator cu un abonament lunar va avea mai multe beneficii, iar o Legiune free to play nu va fi atat de buna ca una care are abonamentul platit, totusi, poti sa joci acest titlu fara sa investesti un cent. Totul ramane la latitudinea ta, daca doresti sa investesti cativa euro in joc sau nu.
parerea mea este ca world of warcraft a decazut foarte mult in ultimii ani tinand cont ca nu au putut sa aduca niste imbunatatir majore si este acelasi joc de cand lau scos e foarte pacat la data aparitiei a fost cel mai tare dar acuma nu se compara cu alte mmo-uri aparute pe piata