Până deunăzi eram obișnuiți cu faptul că piața plăcilor video este împărțită în doi producători mari și lați: NVIDIA care domină fără drept de apel acest segment și AMD care se bucură de o comunitate restrânsă, dar dedicată. Doar că pe final de 2022, după ce criza plăcilor video ne-a arătat cât de mult le pasă marilor producători de noi, fraierii de rând, sentimentul ăsta de siguranță în brațele a numai două companii concurente s-a cam dus pe apă sâmbetei.
Nu credeam că o să zic asta vreodată, dar noroc cu Intel, care acum completează triunghiul amoros și se alătură acestei categorii de produse cu plăcile video dedicate din seria Arc. Bine, asta n-ar trebui să vină ca o noutate, întrucât producătorul american și-a anunțat intențiile cu mult înainte să facem cunoștință cu noile plăci. La început am fost destul de hyped, dar după perioada asta dubioasă și saga prețurilor mari, sincer mi s-a tăiat de plăci video.
Mi s-a mai reaprins puțin flacăra odată cu Radeon RX 7000 și RTX 4000-urile de la NVIDIA, dar parcă nu mai am aceeași bucurie când pun mâna pe-o placă video, mai ales că la final trebuie să vă spun cu zâmbetul pe buze că vine pe la 1.000 de euro. Tocmai ăsta a fost unul dintre motivele principale pentru care am stat cu ochii pe Intel ca pe butelie în ultimele luni și am așteptat și-am tot așteptat… ce anume? Păi, în primul rând am așteptat să vină la review, dar asta nu s-a mai întâmplat. După care am zis, whatever, fie cum o fi, fac eu rost de o bucată, dar măcar aștept puțin dacă tot am ratat lansarea din octombrie 2022.
Cred c-am luat decizia corectă aici, iar la jumătate de an distanță de la ziua zero am pus și eu mâna pe o placă video Intel. Este vorba despre Acer Predator BiFrost Intel Arc 770 OC de 16GB. Și cum producatoru’ n-a binevoit să ne dea o placă, țin să le mulțumesc pe-această cale celor de la Acer și IT Direct, care au făcut cumva și-au scos o placă direct din stocul magazinului, special pentru noi.
Și dacă tot am așteptat, am testat așa cum m-a tăiat capul, fără să urmez vreun ghid de la Intel sau vreo listă de recomandări – în schimb am montat Intel Arc A770 pe o platformă AMD, iar ca să nu mă înjurați iarăși că folosesc “procesoare de bogați” am mers pe un Ryzen 7 7700X. Știu, știu, e scump, dar nu e 7950X și asta a fost cea mai simplă soluție pe care o aveam fără să reconstruiesc platforma de teste de la zero. Dar înainte de a trece la performanța propriu-zisă, vreau să trecem puțin prin arhitectura noilor plăci pentru că am găsit-o foarte interesantă.
Plăcile video Intel sunt fabricate… de TSMC… oarecum
Știți cum iPhone-urile sunt “Designed in California” și asamblate în China? Cam așa e și cu plăcile astea. Arhitectura pe care se bazează seria de plăci Arc se numește Intel Xe și este “designed by Intel”, doar că chip-ul grafic propriu-zis este dezvoltat în fabricile celor de la TSMC folosind procesul de fabricație N6 pe 7nm. Bine, și asta este o mișcare evidentă. Știm că Intel încă n-a făcut trecerea la 7nm pe procesoarele sale, iar până când noile fabrici de pe teritoriile Europei și-ale Americii de Nord vor fi gata, au apelat la următoarea variantă fezabilă.
Arhitectura Intel Xe în sine este foarte interesantă, mai ales că este cât se poate de modernă. Noile plăci video ale taberei albastre vin încă de la prima generație cu suport pentru DirectX 12 Ultimate, ceea ce înseamnă că știu și Ray Tracing, dar mai vin dotate și cu o tehnologie de Super Sampling dezvoltată in-house, care se numește Intel XeSS.
Tot aici dăm și de prima limitare a acestei arhitecturi: suportul pentru DirectX 9 pur și simplu nu există, astfel jocurile mai vechi vor fi rulate printr-un convertor care trece comenzile specifice DX9 într-un format pe care DX12 îl poate citi. Dar după cum v-ați fi așteptat, asta a venit cu propriile efecte adverse iar unele jocuri mai vechi fie vor rula foarte slab, fie vor da crash. Iar asta este o temă recurentă pe care o voi elabora mai târziu.
Revenim la arhitectura Intel Xe, unde avem parte și de encoding și decoding AV1. Chestia asta face din plăcile video Arc niște soluții interesante pe zona de productivitate și content creation… teoretic. În practică, nici aici nu punctează foarte bine din cauza driverelor. În momentul de față (jumătatea lunii martie 2023), niciunul dintre softurile de editare video populare nu oferă suport pentru aceste plăci video – deci nema Adobe Premiere, BlackMagic DaVinci Resolve sau Sony Vegas Pro.
Într-un final, ajungem la sursa tuturor problemelor: suportul software. Intel Arc A770, cel puțin ediția testată de mine, este o placă decentă, cu o construcție robustă, o răcire adecvată și un aspect foarte interesant. Pe partea asta hardware n-am comentarii de adus. Dar chestia care i-a scăzut cel mai mult imaginea în fața mea a fost fără doar și poate driver-ul video. Dar înainte să excludem complet plăcile astea de pe lista de recomandări, ascultați-mă puțin.
În perioada lansării, plăcile Intel Arc abia de puteau să ruleze două-trei jocuri, și alea erau titluri construite pentru ele. De-atunci și până astăzi, adică preț de juma’ de an, lucrurile s-au mișcat bine și repede. Asta înseamnă că echipa de software development din cadrul Intel a tot mărit lista de compatibilitate cu jocuri noi și vechi, a lucrat la stabilitatea plăcii și a făcut eforturi uriașe ascultând cererile fanilor. Acest cumul de factori face din Intel, nu neapărat un producător serios de plăci video – nu este momentat – dar un producător care este la început, micuț pe acest segment de piață, care a înțeles că cea mai bună cale spre inimile gamerilor și a celorlalți clienți este prin respect și înțelegere. Good guy Intel!
Acer Predator face plăci video???
Pentru aceia mai cu ochi de șoim dintre voi, răspund imediat la întrebarea pe care probabil v-ați pus-o încă de la începutul clipului: da, aia este o placă video dezvoltată de Acer Predator. Nu știu de unde până unde a apărut această colaborare, însă nu pot spune că mă deranjează. BiFrost de la Acer Predator este o distribuție care folosește un sistem de răcire ceva mai ciudat. Placa vine într-un format clasic, cu o răcire de tip turbină, doar că respectiva turbină este pe mijlocul cărămizii.
Este vorba despre un ventilator metalic AeroBlade 3D din generația a cincea (naiba știe unde or fi fost folosite primele patru generații), care este acompaniat de un alt ventilator FrostBlade 2.0 de 92mm gândit pentru o presiune statică cât mai mare și un nivel de vibrații și zgomot cât mai mic. Astea stau peste un radiator cât placa de mare, sub care găsim un vapor chamber care acoperă chip-ul grafic. Iar toată nebunia asta de răcire pe o placă care are specificații de circa RTX 3060 Ti. Așa că vă dați seama că temperaturile sunt bune, cu o maximă de 68°C înregistrată în sesiunile de testare.
Am pomenit de specificații, așa că haideți să vorbim despre ele. Intel Arc A770 vine cu 32 de unități de procesare, 512 nuclee grafice și o frecvență în Boost de până la 2.200MHz. Memoria este GDDR6, iar A770 vine în două variante de 8, respectiv 16GB. Este de altfel și singura placă din această lansare cu mai multe variante de VRAM, A750 având 8GB în cap, iar celelalte, sincer, nu prea contează oricum. Pe partea de alimentare avem două conexiuni PCIe 8-pin cu un TDP de 250W.
Conectivitatea este decentă, cu trei DisplayPort 2.0 și un HDMI 2.1 care suportă 4K120. Altă chestie notabilă la această placă este aplicația care o însoțește, PredatorBiFrost… într-un cuvânt. În fine, de aici poți să faci overclock cu o interfață similară MSI Afterburner, poți schimba culorile și modurile de iluminare și ai chiar și un panou OSD (on-screen display) foarte util. Ăsta din urmă te lasă să urmărești temperaturi și alte statistici ale plăcii.
Performanța este ca un joc de-a ghicitea
Plăci video Intel… cine-ar fi crezut? Și totuși, iată-le, ori mai de grabă iat-o aici. Prima generație este mereu make or break pentru majoritatea producătorilor, însă cred că de data asta avem parte de un produs cu promisiuni de viitor interesante. Am băgat placa pe platforma de test alături de 7700X-ul menționat și am făcut câteva teste:
Benchmark | Scenariu | Rezultat |
3DMark | TimeSpy | 13839 |
Firestrike | 29952 | |
Port Royal | 7516 | |
SuperPosition | 4K Optimized | 9517 |
Blender | Monster | 867 |
Junkshop | 448 | |
Classroom | 404 |
Am obținut rezultate bune în 3D Mark, unde Intel Arc A770 punctează cam în zona de performanță a lui RTX 3060 Ti. Avem aproape 14 mii de puncte în TimeSpy, aproximativ 30K în Firestrike și 7.500 în Port Royal. Mergem mai departe, iar în SuperPosition am scos un rezultat de 9.500 de puncte. În Blender stă ceva mai prost, cu rezultate destul de mici, dar cred că asta are legătură și cu implementarea software încă slabă.
Haideți să vă zic o chestie: denumirea Arc vine de la arcul narativ din jocurile video… not fucking kidding. Deci la bază, ADN-ul acestor plăci este unul de gaming. Așa că i-am făcut lu’ doamne-doamne pe plac și-am băgat jocuri. Și cum placa este construită pentru a suporta nativ DirectX 12, am început cu jocurile bazate pe acest API. Testele au fost realizate la rezoluție Full HD, dar am urcat și la 1440p, întrucât rezultatele pe 1080p nu arătau deloc rău.
Joc | Setări | 1% Low | Medie FPS |
Apex Legends | 1080p, Ultra | 122 | 170 |
1440p, Ultra | 104 | 131 | |
Cyberpunk 2077 | 1080p, High | 28 | 50 |
1440p, High | 26 | 46 | |
Horizon Zero Dawn | 1080p, Ultimate Quality | 66 | 92 |
1440p, Ultimate Quality | 64 | 79 | |
Marvel’s Guardians of the Galaxy | 1080p, Ultra | 46 | 109 |
1440p, Ultra | 38 | 91 | |
Shadow of the Tomb Raider | 1080p, Highest | 79 | 116 |
1440p, Highest | 60 | 86 |
În Apex Legends, cu setările în blană, am obținut o medie de 170FPS la FullHD și o valoare 1% de 122 de cadre pe secundă. Odată urcată rezoluția la 1440p, media a scăzut la respectabila sumă de 131FPS, fără să piardă din stabilitate, cu un 1% de 103 cadre pe secundă. Respectăm ordinea alfabetică, iar următorul joc de pe listă este Cyberpunk 2077… iar aici rezultatele au picat în cap.
Prima dată când am testat placa, obțineam undeva la 25FPS în medie la 1440p, High. Dar fix înainte să mă apuc să scriu tot, am fost nevoit să refac testele deoarece a ieșit un driver nou care promitea îmbunătățiri. Și așa, media aia a urcat la 46 de cadre pe secundă. Și aici s-a întâmplat și-o anomalie, întrucât FPS-ul la FullHD nu a sărit de 50… mama lui. Joc prost optimizat, driver prost optimizat – doar nu v-așteptați să meargă bine?
Horizon Zero Dawn este cu totul altă poveste, iar aici am mers cu setările la maxim, ori Ultimate Quality cum sunt ele trecute in-game, și am scos o medie de 79FPS la 1440p. Odată ce-am coborât rezoluția la 1080p am câștigat și câteva cadre, vreo 13 mai exact, pentru o medie de 92FPS. În ambele scenarii, valoarea 1% Low a fost de peste 60 de cadre, adică perfect stabil și jucabil. Nu la fel de stabile au fost însă rezultatele din Marvel’s Guardians of the Galaxy. Deși media a fost mare, 91 FPS la 1440p și 109 FPS la FullHD, valorile 1% care denotă stabilitatea și valoarea pe la care ajung fluctuațiile de framerate au fost jenante, cu sub 50 FPS la ambele rezoluții. Deci aici recomand precauție, ori scăderea detaliilor de la Ultra la High.
Următorul, și ultimul joc DX12 de astăzi, este Shadow of the Tomb Raider. Era clar că un joc din 2018 nu va avea probleme în a rula, și cu atât mai mult când este unul dintre titlurile promovate de Intel. La detaliile maxime am avut o medie de 86 FPS la 1440p și peste 100 la FullHD. Și aici am început și experimentele, deoarece jocul suportă nu doar Ray Tracing, dar mai are și Intel XeSS.
Joc | Setări | 1% Low | Medie FPS |
Shadow of the Tomb Raider | 1440p, Highest, RT Ultra, XeSS OFF | 35 | 55 |
1440p, Highest, RT Ultra, XeSS Balanced | 36 | 78 | |
1440p, Highest, RT Ultra, XeSS Performance | 40 | 85 |
Am activat umbrele Ray Traced, iar media de cadre pe secundă a picat de la 86 la 55, la rezoluție 1440p. Am ales rezoluția asta pentru testele de Ray Tracing pentru că am vrut să văd și impactul pe care îl are activarea tehnologiei de Super Sampling de la Intel. Iar odată setat XeSS pe Balanced am revenit la 78 FPS. De curiozitate, am trecut la setarea Performance care mi-a mai dat câteva cadre în plus, la o medie de 85 pe secundă. De menționat însă că odată activat Ray Tracing, valoarea 1% a scăzut drastic de la 60 la 35-40. Dar asta este normal pentru că placa video are o sarcină în plus. Dar chiar și-așa, sughițurile au fost puține și experiența a rămas jucabilă.
Ce m-a impresionat mai mult a fost calitatea imaginilor cu XeSS. Să fiu sincer, o comparație între asta și FSR-ul de la AMD este pur și simplu incorectă pentru tabăra roșie. Intel XeSS păstrează calitatea imaginilor aproape la fel de bine pe cât o face și DLSS-ul (i)NVIDIEI. Și ca să nu ziceți că vorbesc din povești, am încercat experimentul asta și în Cyberpunk 2077 cu FSR… da, merge, și ai un boost de performanță, dar arată atât de rău încât prefer să am 30FPS și să nu-l joc deloc.
Înainte de a încheia capitolul ăsta, vreau să vorbim și despre performanța în alte API-uri. Cu Vulkan nu prea vei avea probleme, iar unde-ți merge jocul cu DX12, merge și cu ăsta. Povestea se schimbă însă în jocurile care folosesc DX11 – aici apare Shadow of the Tomb Raider menționat pentru a “n”-a dată în acest review pentru că am comparat rezultatele obținute în ambele API-uri de la Microsoft.
Joc | Setări | DX11 – Medie | DX12 – Medie |
Borderlands 3 | 1440p, Ultra | 64 | 4 |
Shadow of the Tomb Raider | 1440p, Highest | 65 | 86 |
Diferența de FPS dintre DirectX 11 și 12 s-a simțit instantaneu. Dacă la rezoluție 1440p cu setările la maxim am scos 86 de cadre pe secundă în sesiunea de testare, odată ce-am lansat jocul cu DX11 am scăzut la 65 FPS. Aceleași setări, același test, același sistem, o verisune mai veche de DirectX. Iar în Borderlands 3 vedem reversul medaliei: cu DX11 avem o medie de 64 FPS, în timp ce cu DX12 pur și simplu nu rulează, media de 4FPS fiind obținută în meniu… gameplay nema.
Asta vine ca o mare SUBLINIERE a faptului că driverele Intel nu sunt încă într-un stadiu pe care să-l pot numi final. Încă există probleme grave de suport pentru jocuri relativ populare, vedem exemplul lui Borderlands 3, iar unele titluri pur și simplu nu vor rula. Însă cele care merg, merg bine și fac din A770 un concurent serios în lupta dintre plăcile video accesibile care pot face și gaming la 1440p.
Pe măsură ce Intel va mări lista de suport, sunt sigur că și vânzările vor reacționa în consecință. Singura problemă este că ajungem într-un soi de paradox, unde producătorul va fi motivat să continue dezvoltarea în funcție de vânzări, iar vânzările sunt influențate direct de valoarea produsului… care momentan este la pământ din cauza software-ului. Trist, dar ăsta este riscul pe care și-l asumă Intel cu prima sa generație de plăci video dedicate.
Și chiar și-așa, din perspectiva mea de om educat în domeniu, pot spune că mi se pare o lansare chiar tare. Produse bune, calitate ok, softul pare promițător și una peste alta, au eliminat foarte multe probleme de stabilitate. În cele vreo două săptămâni cât am avut placa pe platformă nu mi-a făcut probleme grave, iar asta vine în contrast cu modele de la Radeon care mi-au mai împușcat driver-ul când și când de-a trebuit să dau restart.
Cumpărați plăci Intel de la următoarea generație încolo
Oricât de încântat aș fi de noua Intel Arc A770, nu pot s-o recomand. Cel puțin nu unui client care vrea doar o placă plug&play pentru jocuri. Să-ți cumperi in momentul de față o astfel de placă nu te face un early adopter al unei tehnologii rafinate deja, ci un cobai de teste pentru ceva care trece prin prima sa formă abia anul acesta. Dar forma asta este promițătoare și cred că un pasionat de tinkering va aprecia aceste plăci.
Iar la bază, sunt tari: Ray Tracing, DL… XeSS, AV1, HDMI 2.1, nuclee AI foarte puternice pentru diverse aplicații și scenarii de utilizare, format dual-slot prietenos și consum ok. Și pentru ăia care chiar vor să-și ia Intel Arc de pe-acum, nu pot recomanda destul distribuția Acer Predator. Este puțin tricky să ai încă un soft pe lângă driver, dar când ăsta e un soi de MSI Afterburner, parcă mai poți trece cu vederea.
Și asta a fost placa video flagship de la Intel. Aventura producătorului în acestă piață abia a început, iar punctul de plecare este bun. Intel Arc A770 s-a dovedit destul de performantă, chiar și la rezoluție 1440p, numai că trebuie să țineți cont de lista de jocuri compatibile înainte de orice gând de achiziție. La acest subiect voi mai reveni pe viitor, pe măsură ce mai evoluează driverele și placa se mai maturizează. Așa că dacă vreți să vedeți mai multe, spuneți-mi în comentarii ce propuneri aveți și o să încerc să le acopăr în următorul / următoarele materiale.