Abuzurile industriei asupra actorilor vocali trebuie sa inceteze
Multi dintre voi sunt familiari cu o serie de voci comune fie din desene animate sau jocuri, actorii vocali fiind extrem de importanti in acest caz, acestia transmitand mult mai mult decat un impuls auditiv privitorului, oferind emotii si trairi adanci atunci cand isi spun replicile.
Din pacate sunt si o tagma de actori extrem de neglijati, de multe ori fiind tratati si platiti in industrie destul de prost, cu toate ca munca depusa de acestia poate aduce o creatie pe culmile gloriei. Inchipuiti-va cum ar fi fost prima scena din Fallout de exemplu, fara celebra voce a lui Ron Perlman in care auzi: „War, war never changes!”, in locul lui Ron producatorii folosindu-l pe Chris Rock de exemplu. Prestatia vocala impecabila este imperativa pentru aceste proiecte, nume sonore activand in aceasta industrie, probabil cel mai cunoscut fiind Mark Hamil, Luke din Star Wars.
Discutia asta merge inainte de ani de zile, abia in ultima perioada s-au mai redresat lucrurile, dar absenta unui contract standardizat se pare ca atarna deasupra actorilor vocali precum Sabia lui Damocles, fiind in esenta platiti dupa cum se stipula in contract, o suma de baza fiind inexistenta.
Uniunea care reprezinta actorii vocali se pare ca pus cap la cap un astfel de contract pana la urma care vizeaza dezvoltatorii indie low budget. Asa, SAG-AFTRA (Screen Actors Guild) promoveaza un nou tip de aranjament pentru titlurile indie care au un buget sub 250.000 de dolari, acest nou contract standard permitand actorilor sa fie platiti dublu de pana acum.
Sunt cateva conditii noi care trebuiesc respectate, precum actorii pot colecta venituri reziduale daca jocul depaseste 500.000 de unitati vandute, o clauza care pana acum era considerata imposibila. Producatorii de jocuri pe de alta parte argumenteaza faptul ca aceasta industrie indie este bazata pe indivizi care migreaza de la proiect la proiect, iar aceste venituri reziduale nu pot fi satisfacute. Mai mult, se mai stipuleaza si faptul ca dezvoltatorii si programatorii muncesc mult mai mult comparativ cu un actor vocal. Pe de alta parte, suntem foarte curiosi cum o sa sune un titlu indie fara un actor vocal, incercarea de a trivializa munca depusa de acestia fiind o lovitura sub centura.
Situatia are puncte valide de ambele parti, actorii vocali aflandu-se sub foarte mult stres din cauza orelor lungi pe care le depun in spatii mici. Sunt momente in care acestia lesina, isi pierd vocea cu saptamanile sau lunile uneori, timp in care nu pot sa profeseze, doar pentru ca au dat 100% pentru un proiect. Ganditi-va cum ar suna vocile lui Elmer, Bugs sau Proky fara Mel Blanc si atunci o sa realizati cat de importanta este o prestatie vocala buna.